تبیان، دستیار زندگی
اولین روز رقابت ها در دو بخش قرائت و حفظ بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم، امشب، 19 تیرماه، با پایان قرائت قاریان و حافظان از 16 كشور شركت كننده، به پایان رسید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت های روز نخست مسابقات بین‌المللی قرآن به پایان رسید

مسابقات بین المللی قرآن کریم

اولین روز رقابت ها در دو بخش قرائت و حفظ بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم، امشب، 19 تیرماه، با پایان قرائت قاریان و حافظان از 16 كشور شركت كننده، به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی، اولین روز رقابت های بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم، امشب، 19 تیرماه، با قرائت قرآن كریم «جعفر صالحی» از كشور انگلستان به پایان رسید.

بنابر این گزارش، این مسابقات با قرائت آیاتی از قرآن كریم توسط «حسین كرمی» قاری بین المللی كشورمان به عنوان مهمان افتخاری در محل سالن سران اجلاس آغاز به كار كرد.

در ادامه متسابقینی از كشورهای كنیا، روسیه، هند، موریتانی، جمهوری قزاقستان، اتیوپی، مالی، هلند، چین، تركیه، استرالیا، فلیپین، آفریقای جنوبی، اتیوپی و جمهوری آذربایجان و انگلستان در دو رشته قرائت و حفظ كل قرآن كریم به رقابت پرداختند.

همچنین در روز اول این مسابقات سه تیزر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و گروه مدیحه سرایی «شمیم» به اجرای برنامه پرداختند.

امشب قبل از اذان مغرب «حمیدرضا الاجگردی» قاری افتخاری آیاتی از قرآن كریم را تلاوت كرد، سپس اذان مغرب توسط «حسن رضائیان» قرائت شد.

سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و در پایان «فرج الله شاذلی» قاری مصری آیاتی از قرآن كریم را تلاوت كرد.

مسابقات بین المللی قرآن کریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین روز از بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم كه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود، حضور یافت و در خصوص فلسفه بعثت پیامبر اكرم(ص) سخنرانی كرد.

وی در این مراسم با اشاره به آیه «إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا.وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِیرًا:ما تو را گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم و دعوت‏كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناك» سوره احزاب آیه 46، عنوان كرد كه بعثت پیامبر اكرم(ص) سرآغاز تغییرات بنیادین و اساسی در جهان است.

حسینی ادامه داد: این تصور اشتباهی است كه گمان شود توفیقات و استقبال مردم به دین اسلام و پیشرفت این دین به سایر كشورها از طریق شمشیر و جنگ بوده است، بلكه با اینكه حضرت رسول اعظم(ص) دارای روحیه قاطعی بودند ولی این پیشرفت ها به خاطر خلق و خوی حضرت رسول (ص) حاصل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این روحیه حضرت رسول اكرم(ص) به فرموده آیه 159 سوره آل عمران باعث مسلمان شدن مردم به صورت فوج فوج شده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ: پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراكنده مى‏شدند».

حسینی ضمن بیان اهمیت مسابقات قرآن كریم، در خصوص جایگاه قرآن كریم خاطرنشان كرد: امام صادق(ع) درباره عظمت قرآن كریم فرمودند، هر كس كه قرآن را تلاوت می كند گویا كه در برابر خداوند متعال حضور دارد. پس هركس این عظمت را بفهمد تلاوت قرآن او به گونه ای دیگر می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: قرآن كریم باعث افتخار مسلمانان می شود و در نظام جمهوری اسلامی ایران هم توفیقاتی كه در زمینه انقلاب، مبارزه با استكبار، دوران دفاع مقدس و سایر عرصه های دشوار و سخت حاصل شد، به بركت قرآن كریم است.

وی اضافه كرد: دشمنان اسلام هم به واسطه اینكه این عظمت قرآن كریم را درك كردند با تمام توان و با تمام ابزارهای تبلیغاتی خود به جنگ اسلام و قرآن كریم وارد شدند تا مسلمانان را از تبعیت این كتاب الهی باز دارند.

حسینی توضیح داد: در روزگاران قبل فرعونیان با سحر و جادو افراد را از طریق مسیر الهی باز می داشتند اما امروزه دشمنان اسلام از طریق رسانه به تغییر افكار و عقاید مردم می پردازند و در این عرصه قرآن كریم تنها راه خنثی كردن این موضوع است و به عبارت دیگر قرآن كریم باطل السحر این تلاش دشمنان اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: اگر امروزه مسلمانان به آن عظمت لازم دست نیابند به خاطر فاصله گرفتن از دستورات قرآن كریم است و مسلمانان می توانند با رجوع به قرآن عقب ماندگی های خود را جبران كنند و این مسئله را در جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با صهیونیست ها مشاهده كردیم.

مسابقات بین المللی قرآن کریم

یادآور می شود، این مسابقات در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن كریم از 19 تیرماه تا 23 تیرماه ادامه خواهد داشت. متسابقانی كه در رشته حفظ قرآن كریم با یكدیگر به رقابت می‌پردازند، صبح‌ها در آزمون حفظ قرآن كریم شركت می‌كنند و عصرها از ساعت 16:30 تا 22:30 نیز در محل سالن اجلاس سران حضور می یابند.

رجبی، حافظ كل قرآن از كشورمان فردا در رقابت های بخش حفظ شركت خواهد كرد و مسعود نیك دستی، قاری ممتاز كشورمان نیز دیگر متسابق جمهوری اسلامی ایران است كه طی روز دوشنبه در رقابت ها حضور خواهد داشت.

در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم كه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه كشور برگزار می‌شود، اساتیدی چون عباس امام جمعه، داور تجوید، حمیدرضا مستفید، داور وقف و ابتدا، محمد عباسی، داور صوت، قاسم رضیعی داور لحن، حمید درایتی داور حسن حفظ، شهریار پرهیزگار هادی حفاظ، عبدالرسول عبایی رئیس هیئت داوران، غلامرضا شاه میوه، ناظر، معتز آقایی و مهدی دغاغله به عنوان استاد راهنما، از اعضای ایرانی هیئت داوران هستند.

فرج الله محمود عبدالغنی الشاذلی داور تجوید و همراه از كشور مصر، احمد احمد نعینع، داور لحن از كشور مصر، عادل خلیل داور حسن حفظ از كشور لبنان، احمد مهاجر داور لحن از كشور اندونزی، ایلخان توك داور صوت از كشور تركیه، مظرمحمد علی حسن الصحاف، داور وقف و ابتدا از كشور عراق، محمدعارف العسلی داور تجوید از كشور سوریه و ذولكیفله بن علی داور صوت از كشور مالزی، اعضای هیئت داوران خارجی این مسابقات را تشكیل می دهند.

تنظیم: هومن بهلولی