تبیان، دستیار زندگی
محققی بریتانیایی ادعا کرد آثار افلاطون فیلسوف یونان باستان حاوی رمزی موسیقایی بوده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز موسیقایی نوشته‌های افلاطون گشوده شد

 افلاطون

محققی بریتانیایی ادعا کرد آثار افلاطون فیلسوف یونان باستان حاوی رمزی موسیقایی بوده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، محققان می‌گویند موفق به شکستن «رمز افلاطون» شده‌اند، «رمز افلاطون» پیام‌های سری در برخی از نوشته‌های معروف و تاثیرگذار دنیای باستان بوده که درمورد آن بحث‌های بسیاری هست.

دکتر جی کندی، مورخ و فیلسوف علوم دانشگاه منچستر کشف کرده افلاطون از الگوی منظمی از نمادها استفاده می‌کرد تا ساختاری «موسیقایی» به نوشته‌هایش ببخشد.

کندی در تحقیق پنج ساله‌اش کشف کرد افلاطون که حدود سال 347 پیش از میلاد در گذشت از نمادهایی استفاده می‌کرد که از پیروان باستانی فیثاغورث برجا مانده بود.

نتایج تحقیق دکتر کندی در ژورنال آپریون چاپ آمریکا منتشر شد و نشان می‌دهد افلاطون نه تنها یکی از پیروان پنهانی فیثاغورث بوده بلکه با او در این تفکر که رازهای جهان، ریاضیات و اعداد را شکل می‌دهند هم‌عقیده بوده است.

این تحقیق که شور و هیجان متخصصان را موجب شده نشان می‌دهد افلاطون با کشف مهم‌ترین تفکرش که «کتاب طبیعت به زبان ریاضیات نوشته شده است» انقلاب علمی گالیله و سر اسحاق نیوتون را حدود 2000 سال قبل از آنها پیش بینی کرده بود.

دکتر کندی می‌گوید کلید شکست رمز آثار افلاطون 12 نت موسیقی در میزان موسیقایی یونان باستان است که در میان پیروان فیثاغورث مشهور بود.

با استفاده از فناوری کامپیوتری این محقق نسخه‌های امروزی آثار افلاطون را به شکل اصلی‌اشان درآورده و معتقد است تمامی این آثار در خط هایی با 35 حرف نوشته شده‌اند و نقطه‌گذاری یا فاصله‌ای بین حروف نبوده است.

دکتر کندی کشف کرده برخی عبارات، مضامین و کلمات کلیدی با فاصله‌هایی منظم در متن‌ها تکرار شده‌اند و این کاملا منطبق با میزان 12 نتی یونان باستان است.

دکتر کندی می‌گوید افلاطون از سر تفنن این کار را نکرده بلکه پس از اعدام استادش به دلیل ارتداد برای حفظ جانش به این کار روی آورده است.

کندی افزود: «راز و رمز در دوران باستان رایج بود، به ویژه در علوم خفیه و مذهبی، اما برای افلاطون مسئله مرگ و زندگی در میان بود. نوشتن نظراتش به زبان رمز بهترین راه برای حفظ جانش بوده است.»

برخی از متخصصان معتقد هستند افلاطون بزرگترین فیلسوف یونان باستان بوده و در کنار سقراط استادش و ارسطو شاگردش فرهنگ و علوم مدرن دنیای غرب را بنا کرده‌اند.

کندی می‌گوید: «کتاب‌های افلاطون نقش مهمی در پایه‌ریزی فرهنگ غرب داشته‌اند، با این وجود رازآمیز و مبهم هستند. در دوران قدیم پیروان افلاطون معتقد بودند آثار او حاوی لایه‌های زیرین معنایی و رمزهای سری است، اما متخصصان معاصر این حرف را باور نداشتند.»

کندی در خاتمه گفت: «داستان دراز و جذابی است، اما من رمزگشایی کردم. من با قدرت نشان دادم این آثار شمال رمزها و نمادهایی هستند و کشف آنها کمک می‌کند به معنای فلسفه پنهانی افلاطون پی ببریم. نتیجه هیجان‌انگیزی است. انگار انجیلی به قلم خود حضرت مسیح (ع) کشف کرده باشی.»

خبر آنلاین

تهیه و تنظیم:بحش ادبیات تبیات