تبیان، دستیار زندگی
معاویه از همان زمانی که به فرمانروایی شام برگزیده شد هوای خلیفه شدن در سر داشت زیرا تشنه ی قدرت و حکومت بود. خود او در جنگ صفین گفت: «به خدا سوگند من برای اینکه شما نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج به جا آورید و زکات بپردازید، با شما نجنگیدم بلکه برای دست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه جنایت هولناک یزید

یزید در نگاه مورخین

معاویه از همان زمانی که به فرمانروایی شام برگزیده شد هوای خلیفه شدن در سر داشت زیرا تشنه ی قدرت و حکومت بود. خود او در جنگ صفین  گفت: «به خدا سوگند من برای اینکه شما نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج به جا آورید و زکات بپردازید، با شما نجنگیدم بلکه برای دست یابی به حکومت با شما نبرد کردم» (حکیم، ص 122).

معاویه در دوره ی امامت حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) با هر دو این بزرگواران جنگید و توانست با خدعه و نیرنگ در جنگ صفین ماجرای حکمیت را پی ببرد و در زمان امام حسن (ع) نیز او را به قبول پیمان نامه ی صلح مجبور کند. سیاست کلی معاویه انتقال قدرت به بنی امیه و موروثی کردن حکومت بود. برای پیشبرد این سیاست کلی معاویه سیاست هایی جزئی را نیز پیگیری کرد. که مخالفان خود را، مخصوصاً در مدینه، در فقر نگه دارد و پایه های حکومت خود  را با خرج کردن مال فراوان و خریدن هواداران مستحکم کند. او در عین حال مالیات بیشتری از مردم می گرفت و آنها را در تنگنا قرار می داد (همو، ص 124).

معاویه سیاست تفرقه افکنی را اساس حکومت خود قرار داد. او سعی کرد بین مسلمانان تفرقه بیندازند و عرب و عجم را با یکدیگر دشمن کند و تعصبات قبیله ای را دوباره زنده کند؛ تعصباتی که پیامبر برای نابودی آن تلاش می کرد (همو، ص 127). معاویه برا اجرای نیات خود سعی می کرد با تبلیغات دروغین مردم را به پیامبر (ص) و مخصوصاً اهل بیت بدبین کند، او همه ی امکانات حکومتی را به کار گرفت تا ارج و احترام اهل بیت را کاهش دهد، در مراکز آموزشی کوشید تا کینه ی اهل بیت را در دل کودکان بکارد تا در آینده آنها دشمنان اهل بیت شوند، با گماردن افرادی، صدها حدیث نبوی جعل کرد (همو، ص 131) و در نهایت یزید را بعد از خودش خلیفه خواند؛ با اینکه طبق پیمان نامه ی صلح، امام حسن (ع) خلیفه ی بعد از معاویه بود. معاویه چون نمی توانست وجود امام حسن (ع) را تحمل کند او را به وسیله ی زهر به شهادت رساند (همو، ص 149).

معاویه از همان زمانی که به فرمانروایی شام برگزیده شد هوای خلیفه شدن در سر داشت زیرا تشنه ی قدرت و حکومت بود. خود او در جنگ صفین  گفت: «به خدا سوگند من برای اینکه شما نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج به جا آورید و زکات بپردازید، با شما نجنگیدم بلکه برای دست یابی به حکومت با شما نبرد کردم»

بعد از شهادت امام حسن (ع)، رهبری دینی امت اسلامی بر عهده ی امام حسین (ع) به مفاد صلح نامه متعهد بود و

امام حسین(علیه السلام)

کاری علیه معاویه انجام نداد. البته معاویه در این ده سال بیکار ننشسته بود و زمینه را برای خلافت یزید آماده می کرد. او می دانست با توجه به فساد اخلاقی یزید نه فقط عامه ی مسلمانان بلکه حتی خاندان اموی هم پذیرای حکومت یزید نمی شوند، ولی باز هم با خدعه و نیرنگ و با از بین بردن مخالفان درصدد افزایش محبوبیت یزید بین مردم بود (همو، ص 151). او امام حسن (ع)، سعد بن ابی وقاص، عبدالرحمان بن خالد، و عبدالرحمان بن ابی ابکر را، که مخالفان سرسخت بیعت با یزید بودند، از میان برداشت. امام حسین (ع)، که تلاش معاویه را رای خلافت یزید می دید، قاطعانه اعلام کرد که با یزید بیعت نخواهد کرد. امام (ع) سعی کرد مسلمانان را متحد کند و آنها را از خطری که در کمین شان بود، آگاه سازد. آن حضرت در مراسم حج به ایراد خطابه اهل بیت پیامبر (ص) و پیروان آنان پیش آورده بود و اقدامات او برای نهان ساختن فضایل آنان و کتمان احادیث نبوی ای که در شأن اهل بیت بود، سخن گفت و حاضران را موظف ساخت که آن مطالب را میان مسلمانان انتشار دهند (همو، ص 162).

در سال 60 هجری معاویه در دمق درگذشت (لغت نامه، ذیل مدخل معاویه) و یزید را خلیفه ی بعد از خود قرار داد (حکیم، ص 167). یزید بن معاویه در سال 25 یا 26 هجری از میسون، دختر بجدل کلبی، زاده شده (همو، ص 136). او بسیار سنگدل و فاسد بود و زیرکی و هوش پدرش را هم نداشت. شیفته ی شکار و میمون و شراب بود و مرتباً به عیاشی و خوش گذرانی می پرداخت و مجالس لهو و لعب برپا می کرد. یزید فردی بی دین بود و کینه پیامبر (ص) و اهل بیت را در دل داشت (همو، ص 137-139). وی رد طی سه سال و نیم حکومت سه جنایت هولناک انجام داد: به شهادت رساندن امام حسین (ع) و خاندان و یارانش؛ حمله به مدینه و هتک حرکت مسجد النبی و کشتن بسیاری از مردم مدینه؛ حمله به مکه و ویران کردن خانه ی کعبه و قتل بسیاری از مردم پناهنده به خانه خدا (همو، ص 143-144).

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


منبع:‌تقویم و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ، دکتر علی اکبر ولایتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.