تبیان، دستیار زندگی
در «نیواورلئان» تنها صدای شیون و گریه می‌آید. بسیاری از مردم این منطقه و چند ایالت جنوبی دیگر امریكا تنها این پرسش را مطرح می‌كنند كه چرا كمك‌های امدادی و فرایند امدادرسانی این قدر كند و با آهستگی عجیبی صورت می‌گیرید؛ حتی ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاجعه انسانی طوفان کاترینا در آمریکا


در «نیواورلئان» تنها صدای شیون و گریه می‌آید. بسیاری از مردم این منطقه و چند ایالت جنوبی دیگر امریكا تنها این پرسش را مطرح می‌كنند كه چرا كمك‌های امدادی و فرایند امدادرسانی این قدر كند و با آهستگی عجیبی صورت می‌گیرید؛ حتی كار به جایی رسیده است كه دولت بوش نیز طی بیانیه‌ای از كند بودن فرآیند امداد رسانی خبر داده است.

«نیواورلئان» آمریكا كه طی چند روز گذشته شاهد مخرب‌ترین و اكنون مرگبارترین توفان و سیلاب‌های حاره‌ای در تاریخ این كشور بوده است، در حال حاضر شباهت زیادی به یك منطقه جنگ‌زده و كاملا آشفته دارد.

اوج این آشفتگی به رویداد انفجاری بسیار مهیب در یكی از انبارهای شیمیایی شهر فاجعه‌ زده «نیواورلئان» و به دنبال آن شكل‌گیری آسمان سیاه رنگ توام با دود و آتش مربوط می‌شود كه به گفته خبرنگاران حاضر در جنوب آمریكا، این وضعیت بی‌شباهت به فضای فیلم‌های خیالی و جنگی نیست.

برخی خبرنگاران آسمان شهر «نیواورلئان» را در پاره‌ای از دقایق نارنجی و سیاه رنگ توصیف كرده‌اند و از این رو گفته می‌شود ترس و اضطراب در كنار احتمال گسترش انواع بیماری‌های عفونی و واگیردار بیش از گذشته آسیب‌دیدگان از این توفان را تهدید می‌كند .

در حال حاضر بیش از پنج روز از وقوع این توفان مخرب و ویرانگر می‌گذرد و نیروهای امداد و نجات كه اكنون با خیل عظیمی از آوارگان آمریكایی كه بسیاری از‌ آنها تنها ابتدایی‌ترین وسایل زندگی را با خود به این سو و آن سو می‌برند ، مواجه شده‌اند و چاره‌ای جز انتقال آنها به اماكن امن‌تر ندارند.

در این حال استفاده از چندین دستگاه اتوبوس و سایر خودروهای بزرگ از مهمترین امكانات انتقال آسیب دیدگان به نقاط امن‌تر محسوب می‌شود.

شكایات آسیب‌دیدگان از كندی روند امدادرسانی كه در نوع خود بی‌سابقه بوده است رییس‌جمهور این كشور را نیز وادار به واكنش كرده است. در این حال بوش طی ساعات گذشته و در جریان بازدید كوتاه زمینی و هوایی از آْلاباما ، می‌سی‌سی پی و مناطقی از شهر فاجعه زده «نیواورلئان» تنها گفت: «قول می‌دهم همه چیز درست شود!» .

در یكی از مناطق «نیواورلئان» كه بیشتر به یك كشور جهان سومی تقریبا ویران شده شباهت شده است آوارگان آمریكایی از مشاهده نیروهای نظامی این كشور كه برای كمك و امداد رسانی به كمك آنها شتافتند از شدت خوشحالی غش كردند.

در گوشه دیگری از این شهر كه جمعیتی انبوه بالغ بر 20 هزار نفر در زیر آسمان دود گرفته و بر روی زمین خیس و سیلاب زده «نیواورلئان» حركت می‌كردند، دشنام ، ارائه شكایت نسبت به كندی روند كمك رسانی و نبود كمك‌های اولیه و امكانات ابتدایی امداد رسانی، تنها سخن شنیدنی است.

شهردار «نیواورلئان» به محض دیدار با نیروهای ارتش آمریكا ضمن انتقاد شدید از تلاش‌های بی‌برنامه و پاره‌ای از مواقع شكست‌ خورده دولت این كشور جهت امداد رسانی به آسیب دیدگان از جمله زنان و كودكان و كهنسالان گفت كه این كار دولت باعث شده است تا بسیاری از مردم در خیابان‌ها از شدت فقر غذایی و نبود آب نوشیدنی سالم جان بسپارند.

برخی خبرنگاران گزارش می‌دهند كه اجساد باد كرده مردگان بر روی آب همچنان شناور هستند .

اوضاع شهر فاجعه زده «نیواورلئان» به حدی به هم ریخته است كه شهردار این شهر در یك برنامه رادیویی كه جهت آرام ساختن مردم ترتیب داده شده بود به شدت گریست و از دولت خواست تا كاری برای آنها انجام دهد.

از سوی دیگر گزارش می‌شود كه كنگره آمریكا در یكی از بی‌سابقه‌ترین كمك‌های اضطراری خود به فجایع طبیعی، كمك 5/10 میلیارد دلاری را برای آسیب دیدگان مناطق فاجعه دیده جنوب این كشور در نظر گرفت و بوش نیز به سرعت با امضای خود آن را تایید كرد.

با این حال ساعاتی پس از اعلام اعطای این كمك و در حالی كه تنها چند لحظه از نمایان شدن لبخند بر لبان فاجعه‌دیدگان «نیواورلئان» ، «آلاباما» و «می‌سی‌سی‌پی» می‌گذشت انفجار یكی از انبارهای نگهداری مواد شیمیایی «نیواورلئان» خنده‌های سرد آنها را به تبدیل به گریه‌های سنگینی كرد.

آتش بسیاری از ساختمان‌های اطراف را كه گاه تا چند طبقه به زیر آب فرو رفته بودند را فرا گرفت.

برخی خبرنگاران اوضاع شكل گرفته را تشبیه به یك شهر در حال سقوط عنوان كردند.

این انفجار بسیار مهیب در كنار رودخانه می سی سی پی روی داد و بسیاری از آوارگان را در وحشت محض فرو برد.

شدت این انفجار به حدی بود كه بسیاری از خودروها و كامیون‌های امداد رسانی كه در اطراف این انبار در حال تردد در خیابان‌های آب گرفته بودند منفجر و یا واژگون شدند.

گفته می‌شود كه طی ساعات آتی بیش از 7 هزار گارد ملی در مناطق مختلف «نیواورلئان» مستقر خواهند شد تا از غارتگری و چپاول فروشگاه‌ها و خانه‌ها جلوگیری شده و در عین حال امداد رسانی نظم بیشتری پیدا كند.

تا كنون 6 خط امداد رسانی شامل انتقال آب و مواد غذایی در نقاط گوناگون «نیواورلئان» برقرار شد؛ با این حال آسیب دیدگان برای دریافت ابتدایی ترین نیازهای خود به شدت تلاش می‌كنند.

یكی از مناطق نگهداری آوارگان توفان مخرب «كاترین» در هوستون ، اكنون با گنجاندن 15 هزار تن در خود، كاملا پر شده است و از این رو چند مركز نگهداری از فاجعه دیدگان نیز با ظرفیت كلی 10 هزار تن در مناطق گوناگون هوستون بازگشایی شده است.

از دالاس و سان‌آنتونیو نیز خبر می‌رسد كه موافقت‌های اولیه جهت پذیرش اوارگان صورت گرفته و به زودی نخستین گروهها از آوارگان به این مناطق منتقل خواهند شد.

در همین حال براساس نظرسنجی شبكه‌ سی.ان.ان، 78 درصد مردم آمریكا معتقدند كه بوش در كمك به بازماندگان توفان كاترینا كوتاهی كرده است.

شبكه‌ سی.ان.ان در پایگاه اینترنتی خود با طرح این سوال كه آیا جورج بوش توانسته به اندازه‌ی كافی وظیفه‌ی خود را در كمك به آسیب دیدگان و بازماندگان توفان كاترینا انجام دهد، نظربازدیدكنندگان این پایگاه را جویا شد و طی آن تنها 22 درصد شركت كنندگان در این نظرسنجی به این سوال پاسخ مثبت دادند و حدود 78 درصد با این عقیده مخالف بودند.

شبكه‌های سی.ان.ان، بی.بی.سی و خبرگزاری‌ها پس از گذشت پنج ر روز از واقعه‌ كاترینا، از رسیدن آذوقه و كمك‌های دولتی خبر دادند، گویی كه دولت بوش تازه از توفان كاترینا باخبر شده است!

بر اساس گزارشها تقریبا 80 درصد از «نیواورلئان» به زیر آب و گل و لای فرو رفته است و این آبگرفتگی بیشتر به شكسته شدن آب‌بند مربوط به دریاچه PONTCHARTRAIN می‌شود.

تاكنون گزارش شده است كه از نزدیك به 3 هزار كیسه شن جهت مسدود كردن مجاری خروج آب و كاهش جاری شدن آب به شهر استفاده شده است.

روابط عمومی تبیان