تبیان، دستیار زندگی
امام علی علیه السلام مظهر انسان کامل است که نه تنها در عصر خود که در تمام اعصار بر قله ی بلند کمال خواهد ایستاد و راه و منشش راهنمای ره پویان راه حق خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدیس

امام علی

امام علی علیه السلام مظهر انسان کامل است که نه تنها در عصر خود که در تمام اعصار بر قله ی بلند کمال خواهد ایستاد و راه و منشش راهنمای ره پویان راه حق خواهد بود. او خورشیدی است بی فروغ که به دل های زنگار گرفته روشنی می بخشد و در جان های مرده روحی تازه می دمد.

گفتن و نوشتن و خواندن از امیر مومنان زنگارهای دل را می‌زداید و عرصه ی جان آدمی را از انوار حق روشن می سازد؛ که فرمود: "ذکر علی عبادة".

به گزارش خبرآنلاین، "قدیس" عنوان کتابی است که ابراهیم حسن‌بیگی در آن به بازنمایی وقایع دوران زمامداری امام علی علیه السلام پرداخته است. این کتاب که قالبی داستانی دارد، به بررسی دوران زندگی و خلافت این امام پرداخته و فراز و فرودهای دوران حیات ایشان را به تصویر کشیده است.

"قدیس" رمانی تاریخی نیست بلکه نویسنده تلاش دارد در زمینه حوادث تاریخی و نمودی که این حوادث پیدا کرده‌اند به کنکاش در روحیات انسان‌هایی بپردازد که در طول تاریخ نماد حقیقی داشته‌اند و نمی‌توان برای آنها ویژگی خاص منطقه‌ای متصور بود.

گفتن و نوشتن و خواندن از امیر مومنان زنگارهای دل را می‌زداید و عرصه ی جان آدمی را از انوار حق روشن می سازد؛ که فرمود: ذکر علی عبادة

نویسنده برای نگارش این کتاب از خطبه‌ها، نامه‌ها و احادیث بر جای مانده از حضرت علی علیه السلام استفاده کرده است. "قدیس" در شرایط امروز و در زمان حال رخ می دهد اما در طول داستان دائماً در حال رفت و آمد به گذشته و حال است.

این داستان را نباید صرفاً داستانی تاریخی بدانیم، بلکه حوادث موجود در آن همانند پازلی است که وقتی در کنار هم چیده می‌شود، ساختار کلی رمان را شکل می‌دهد. آنچه در واقع برای نگارش این رمان برای نویسنده مهم بوده رفتار و شخصیت امام علی علیه السلام بوده است.

بازنمایی نقش مردم در حکومت اسلامی و میزان احترام حضرت علی علیه السلام به تصمیم مردم و ارجحیت دادن خواست آنها بر موضوع دیگری و نیز بحث آزادی بیان و نمود آن در سیره حکومتی حضرت با اشاره به حوادث صفین و نیز نوع مواجهه ایشان با خوارج از موضوعات مورد بحث در این داستان است.

از دیگر آثار ابراهیم حسن بیگی" می توان به "ریشه در اعماق"، "معمای مسیح"، "چته ها"، "جشن گندم"، "مروارید ری"، "شش تن یک فریاد"، "کمیل"، "نیکوتر از طلا"، "عمو جان عباس"، "سالهای بنفش"، "اشکانه"، "غنچه بر قالی" (یکی از 25 جلد کتاب برتر سال 2000 در جهان)، "عصر آن روز" و "تا به آفتاب" اشاره کرد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی