تبیان، دستیار زندگی
زنان علاوه بر نقش عمومی كه در جامعه اسلامی دارند می‌توانند در مواردی به طور خاص نیز ایفای نقش نموده و زمینه‌های ظهور را فراهم کنند. برای دست‌یابی به چگونگی این نقش ، شناخت جایگاه زن در ابعاد مختلف نیاز است تا بتوان در پرتو آن به چگونگی تأثیرگذاری زن درزمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش زنان در تشکیل جامعه منتظر

امام زمان(ع)

زنان علاوه بر نقش عمومی كه در جامعه اسلامی دارند می‌توانند در مواردی به طور خاص نیز ایفای نقش نموده و زمینه‌های ظهور را فراهم کنند. برای دست‌یابی به چگونگی این نقش ، شناخت جایگاه زن در ابعاد مختلف نیاز است تا بتوان در پرتو آن به چگونگی تأثیرگذاری زن درزمینه سازی ظهور پرداخت.

اما باید شناختی از یک "بانوی منتظر" داشته باشیم. باید گفت بانوی منتظر، زن مسلمان و با ایمانی است که تمام صفات یک مومن را در خود پرورش داده و در صدد زدودن رذائل اخلاقی خود می باشد و همیشه درحال تهذیب نفس خویش است.

این بانو می داند انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کرد تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند. او قبل از آن که در صدد عوض کردن دیگران باشد به فکر خود سازی خویش است و با احیای شاخصه های مهدی پسند و مزین شدن به خصال نیك و اخلاق اسلامی خود را در زمره یاران واقعی امام عصر قرار می دهد؛ با انتخاب ظاهری پاک و معنوی علاوه بر باطنی مطهر و روحانی، بسان سربازی وفادار و متعهد، آمادگی خویش را در جهت ‏شرکت در انقلاب عظیم مهدوی اعلام می‏نماید. هم چنین دانش خود را افزایش داده و آن را به روز می کند و سعی می کند با خصوصیات فردی و شخصی آن حضرت از طریق منابع و ماخذ مربوطه آشنا شود.

از مسئولیت های یک منتظر واقعی، دگراندیشی است. در این مسئولیت، منتظِر واقعی با تبلیغ و اشاعه فرهنگ ناب مهدوی در میان منتظران، عشق و علاقه آنان را نسبت به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور او بر می‌انگیزاند و مردم را نسبت به آمدن ایشان و تشكیل حكومت جهانی تشنه و مشتاق می‌کند.

در این میان نقش زنان نقش خطیری است. زیرا قلمرو و نفوذ زنان در جامعه دارای گستره وسیعی می‌باشد. زن علاوه بر جامعه، در خانواده و مدرسه و محیط های دیگر، جهت تربیت نسل منتظِر و پرورش یاران خاص حضرت، نقش بی‌نظیری برعهده دارد. او به دلیل حس عاطفی که خداوند در نهادش به ودیعه گذاشته است همواره می تواند جلوه گاه جمال الهی، بهترین انتقال دهنده علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام و پرورش دهنده فرزندان نیکو سرشت باشد؛ می‌تواند با رفتار خود، كیفیت بندگی و حمایت از امام را به فرزندان بیاموزد.

زنان مؤمن منتظر با پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر از فساد جامعه جلوگیری می نمـایند. آنـان به منـزله جزئی از اجتماع، علاوه بر نقش فردی، به نقش اجتماعی خود نیز توجه دارند؛ چرا كه دین برای انسان، هویت جمعی قائل است و در این رابطه، یك سلسله وظایف جمعی را مطرح می‌نماید

مادری كه جلوه‌گاه عشق به خدا و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، در صورت امکان هر روز خود را با دعای

امام زمان علیه السلام

عهد، آغاز می‌ کند. تلاوت روزانه ی قرآن برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی را بر خود ملزم می کند. گامی جز برای رضای خدا برنمی‌ دارد. ساعات شب و روز خود را با یاد خدا و امام زمانش در خدمت همسر و فرزندانش قرار می دهد، و تأثیرات عمیق باطنی ومثبت بر روی خانواده ی خود می گذارد.

زنان مؤمن منتظر با پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر از فساد جامعه جلوگیری می نمایند. آنان به منزله جزئی از اجتماع، علاوه بر نقش فردی، به نقش اجتماعی خود نیز توجه دارند؛ چرا كه دین برای انسان، هویت جمعی قائل است و در این رابطه، یك سلسله وظایف جمعی را مطرح می‌نماید.

انجام صحیح مسئولیت ها، جامعه منتظران را به سوی جامعه ایده‌آل مهدوی سوق خواهد داد. زنان دین‌دار و منتظر، در پرتو دین، در برابر تحریف‌ها و شبهه افكنی‌ها، عملكرد دینی خود را رها نمی‌كنند و با صبر و شكیبایی آن را حفظ می‌نمایند.

در عصر حاضر، احیای علوم اهل‌بیت علیهم السلام توسط زنان در خانه‌ها، بسیار آسان شده است. تهیه ی كتاب‌های احكام برای عمل صحیح به شرعیات، و وجود سایر كتاب‌های اسلامی با هدف ارتقای سطح علمی، و همچنین استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی، به راحتی امكان‌ پذیر است.

معرفت اجتماعی مبنی بر این كه ظهور حضرت بقیة‌ا...الاعظم ارواحنا له الفداء موجب از بین رفتن بی‌عدالتی‌ها، وجایگزین شدن عدالت و امنیت می‌گردد، می تواند از سرچشمه معرفت مادران متدین و منتظر بجوشید و سپس جاری در اجتماع شود.

به امید آن که همه ی ما زمینه سازان ظهور آن حضرت باشیم.

نویسنده:عاطفه رضایی

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.