تبیان، دستیار زندگی
اغلب متقلبان پس از ورود به دانشگاه سد بزرگی را روبه روی خود نمی بینند و کجدار و مریز تا گرفتن مدرک پیش می روند. چند سال بعد کسی چیزی یادش نیست و همه، به متقلبان دیروز می گویند خانم مهندس یا آقای دکتر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقلب در کنکور 89

تقلب در کنکور

سالهای متمادی است که آزمون سراسری دانشگاه ها برگزار می شود ،در تمام این سالها حکایت های فراوانی از روش های تقلب در کنکور به گوش رسیده است. روش گریزناپذیر آزمودن تستی معلومات دانش آموزان در چند ساعت محدود، به تدریج آنهایی را که در پی رسیدن به مدارک تحصیلات عالیه بدون زحمت و مرارت بوده اند به خلاقیت واداشته تا از میان روش های گوناگون تقلب در گسترده ترین امتحان ایران، شیوه ای را برگزینند تا به دانشگاه برسند.

با وجود همه مراقبت های سازمان سنجش، در موارد بسیار معدودی تقلب موثر بوده و دانش آموزان را واقعاً به دانشگاه نیز وارد کرده است. اغلب متقلبان پس از ورود به دانشگاه سد بزرگی را روبه روی خود نمی بینند و کجدار و مریز تا گرفتن مدرک پیش می روند. چند سال بعد کسی چیزی یادش نیست و همه، به متقلبان دیروز می گویند خانم مهندس یا آقای دکتر.

آنها اگر خیلی نبوغ به خرج نداده باشند، از چند شیوه زیر استفاده کرده اند:

?- راه ساده تقلب این بود که جواب تست ها را آخر جلسه امتحان کنکور، از روی پاسخنامه نفر جلویی یا بغل دستی دید و به همان ترتیب وارد پاسخنامه خود کرد. این روش در چند سال اخیر با تنوعی که سازمان سنجش در چینش سوالات در دفترچه سوال اعمال کرد خنثی شد. سازمان سنجش چند سال است که طوری دفترچه ها را به داوطلبان می دهد که ترتیب سوالات هر کس با ترتیب سوالات داوطلبان کناری و جلویی اش یکسان نباشد و پاسخنامه ها را از روی کدی که هر نوع دفترچه دارد تصحیح می کند.

?- چند نفر با هم قرار می گذاشتند که هر یک، سوالات درس خاصی را حل کند و پاسخ تست های مربوط به خود را به بهانه رفتن به دستشویی داخل دستشویی بگذارد و پاسخ بقیه سوال ها را بنویسد و با خود به جلسه ببرد. بعدها که تلفن همراه همه گیر شد این کار با فرستادن پیام کوتاه در دستشویی و خواندن پیام کوتاه دیگران باز هم در دستشویی انجام می شد.

اغلب متقلبان پس از ورود به دانشگاه سد بزرگی را روبه روی خود نمی بینند و کجدار و مریز تا گرفتن مدرک پیش می روند. چند سال بعد کسی چیزی یادش نیست و همه، به متقلبان دیروز می گویند خانم مهندس یا آقای دکتر

?- بیرون آوردن یک دفترچه سوال از جلسه کار سختی بود اما غیرممکن نبود. می شد کسی در بیرون سوال ها را حل کند و با پیام کوتاه تلفن همراه یا به طریق دیگری آن را داخل جلسه کند. معمولاً خواندن این جواب ها هم در دستشویی انجام می شد. هیچ کس نمی تواند در جلسه کنکور مانع رفتن داوطلبان به دستشویی شود. خوشبختانه این مورد و مورد قبلی با ایجاد تنوع در دفترچه های سوال کنکور خنثی شده بود.

4- سر جلسه کنکور یا پیش از برگزاری آن شاید بتوان با مراقبان ارتباط خوبی برقرار کرد تا پاسخنامه داوطلبی با دفترچه مشابه را که حدس زده می شود خوب جواب داده، از او گرفت و پاسخ ها را در پاسخنامه خود وارد کرد.

?- دفترچه های سوالات کنکور دو یا سه عدد است. یکی مربوط به دروس عمومی و یکی مربوط به دروس تخصصی است. برخی از داوطلبان هنگامی که فرصت برای پاسخ دادن به سوالات دروس عمومی تمام می شود برگه های وسط دفترچه را می کنند و زیر لباس یا جای دیگری پنهان می کنند.

وقتی که دفترچه های دروس عمومی جمع و دفترچه سوالات دروس تخصصی توزیع می شود آنها می توانند باز هم به سوالات دروس عمومی در شرایطی که دیگران به آن دسترسی ندارند، پاسخ بدهند. این کار ممکن است برای دفترچه های بعدی کنکور هم انجام شود. معمولاً رابطان جلسه که دفترچه ها را جمع می کنند به اینکه دفترچه حتماً کامل باشد توجهی ندارند.

تقلب در کنکور

مجازاتی برای متقلبان

از آنجا که هر عملی که خلاف قوانین و مقررات باشد دارای مجازات است و جرم شناخته می شود تخلفات و تقلبات کنکور نیز از مواردی است که برای آن مجازات تعیین شده است که در این یادداشت به تشریح این تخلفات و مجازاتهای کنکوری می پردازیم:

1-  ارتكاب هر عملی كه موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هر وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الكترونیكی و دستگاه‌های حافظه‌دار و غیره در كنكور خلاف است و سبب اخطار كتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذیربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال می‌شود.

2- كمك به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون برای پاسخ به سؤالات كنكور مجازاتی برابر با جزای نقدی از 10 میلیون تا یك میلیارد ریال یا حبس از یك تا 5 سال یا هر دو مجازات را دربر دارد.

3- ارتكاب هر عمل خلاف مقرراتی كه آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد همچون ارائه مدرك یا گواهی مجهول یا تصویر گواهی مجهول برای شركت در آزمون، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندركاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سؤال برای تخلف در آزمون و ثبت‌نام در آزمون با هویت مجهول یا شركت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی سبب محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شركت در آزمون از یك تا ده سال بعد می‌شود.

اگر هر مؤسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی كه برای افزایش آمادگی داوطلبان شركت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می‌كند در تخلفات مشاركت داشته باشد مجوز تأسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسئول آنها علاوه بر محرومیت دائمی از تأسیس و اداره این گونه مراكز به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محكوم می‌شوند

4- استفاده از هر وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الكترونیكی و دستگاه‌های حافظه‌دار، كمك به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون برای پاسخ به سؤالات، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیر مجاز از آنها، هرگونه تغییر غیرمجاز سؤالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارك و دفاتر مربوط به آزمون، افشای سؤالات آزمون یا تلاش برای دستیابی و افشای آن یا شركت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو، خرید یا فروش سؤالات آزمون یا پاسخ آنها یا شركت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از این‌كه سؤالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیر واقعی باشد مجازاتی برابر با جزای نقدی از 10 میلیون تا یك میلیارد ریال یا حبس از یك تا 5 سال یا هر دو مجازات را دربر دارد. اگر تخلفات ذكر شده در قالب عضویت در یك گروه یا شبكه باشد موجب تشدید مجازات می‌شود و تشكیل دهنده و سركرده گروه یا شبكه به حداكثر مجازات محكوم می‌شود.

5- اگر هر مؤسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی كه برای افزایش آمادگی داوطلبان شركت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می‌كند در تخلفات مشاركت داشته باشد مجوز تأسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسئول آنها علاوه بر محرومیت دائمی از تأسیس و اداره این گونه مراكز به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محكوم می‌شوند و اگر مؤسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد مجازات مدیران مسئول آنها حداكثر مجازات است. در مورد آموزشگاه‌هایی كه فاقد مجوز باشند علاوه بر اقدام مراجع قانونی ذیربط مدعی‌العلوم نیز می‌تواند راساً نسبت به اعلام جرم و پیگیری تخلفات آنان اقدام كند.

6- به استناد ماده 541 قانون مجازات اسلامی هر کس به جای داوطلب اصلی هر یک از آزمونها اعم از کنکور ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، دانشسراها و....در جلسه امتحان شرکت نماید حسب مورد مرتکب و داوطلب علاوه برمجازات اداری و انتظامی به دویست هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .

تقلب در کنکور 89

با وجود همه مراقبت های سازمان سنجش، به گزارش خبر گزاری فارس 5 تقلب در آزمون كنكور سراسری 89 تاكنون گزارش شده است که این تعداد معدود حکایت از کاهش تقلبات نسبت به سالهای قبل دارد.

امید است در سالهای آتی شاهد کنکوری سالم باشیم .

ندا پاکنهاد / وکیل پایه یک دادگستری

گروه جامعه و سیاست

تنظیم برای تبیان: س.آقازاده