تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بیماری ‌های انسداد بینی، عفونت ‌های دستگاه فوقانی تنفسی، ضربه به سر و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دست دادن حس بویایی

(anosmia)

کربویی

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بیماری ‌های انسداد بینی، عفونت ‌های دستگاه فوقانی تنفسی، ضربه به سر و بینی، بیماری‌ های عصبی و افزایش سن از علل بروز آنوسمی است.

دکتر پدرام برقعی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا، در رابطه با از دست دادن حس بویایی اظهار داشت: از دست دادن حس بویایی با نام علمی " آنوسمی " که به آن کربویی می ‌گویند، یکی از شایع‌ ترین بیماری ‌ها به ویژه در افراد مُسن است؛ به نحوی که 2 تا 10 درصد افراد جامعه را درگیر می کند اما در جوامعی که از سطح فرهنگی بالاتری برخوردار هستند، شیوع کمتری دارد.

وی با بیان این که این بیماری در مردان شایع ‌تر از زنان است، گفت: 200 عامل در بروز آنوسمی دخالت دارند که شایع ‌ترین علت کربویی، بیماری انسدادی بینی است.

دکتر برقعی تصریح کرد: به طور متوسط در حدود 30 تا 35 درصد علت بروز آنوسمی، بیماری‌ های انسدادی بینی است که شایع‌ ترین آن پولیپ‌ های بینی، آلرژی، تورم مخاط بینی و ایجاد تومورهایی است که باعث انسداد می ‌شوند.

وی افزود: مسدود شدن بینی به این دلیل موجب بروز آنوسمی می ‌شود که هوا به قسمت‌ های فوقانی این عضو از بدن که پیاز بویایی در آن واقع شده است، نمی ‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در اغلب موارد که کربویی به علت بیماری‌ های انسدادی بینی بروز می ‌کند با رفع علت بازگشت حس بویایی امکان پذیر است.

شایع ‌ترین علت کربویی، بیماری انسدادی بینی است

این متخصص گوش و حق و بینی در ادامه با بیان سایرعلل ایجاد کربویی گفت: بیماری ‌های عفونی دستگاه فوقانی تنفسی به دلیل تورم موجب انسداد بینی و در پی آن بروز آنوسمی می ‌شوند. این عفونت ‌ها چه ویروسی و چه باکتریال می‌ توانند باعث درگیر شدن پیاز بویایی و فلج کردن عصب بویایی شده و موجب بروز آنوسمی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که، کربویی به دلیل عفونت دستگاه فوقانی تنفسی با رفع علت حس بویایی فرد، ترمیم خواهد شد، گفت: تنها در 15 تا 20 درصد عفونت ‌ها به دلیل ویروسی، حس بویایی برگشت پذیر نخواهد بود.

دکتر برقعی ادامه داد: این برگشت ناپذیری در زنان بیش‌ تر از مردان است و زنانی که در سن 50 تا 70 سالگی قرار دارند بیشتر در معرض ابتلا به کربویی هستند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان سومین علت ایجاد آنوسمی گفت: بالا رفتن سن یکی از عوامل خطر بروز کربویی است؛ به نحوی كه نیمی از جمعیت افراد 65 تا 85 سال به کربویی مبتلا می‌ شوند.

وی خاطرنشان کرد: تروما به سر نیز از عوامل مطرح در بروز آنوسمی است. در برخی مواقع حتی خود فرد نیز متوجه ضربه نمی‌ شود اما ممکن است 3 تا 5 درصد افراد، دچار آنوسمی شوند. این آمار در کودکان به 1 تا 3 درصد کاهش نشان می ‌دهد.

نیمی از جمعیت افراد 65 تا 85 سال به کربویی مبتلا می‌ شوند

دکتر برقعی ادامه داد: برخی بیماری ‌ها که سیستم عصبی افراد را درگیر می‌ کنند و شایع ‌ترین آن پارکینسون است از علل بروز آنوسمی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: درصد کمی از مبتلایان به آنوسمی بدون وجود هیچ نوع دلیلی به این بیماری دچار شده ‌اند که آمارها نشان می ‌دهد 2 تا 3 درصد افراد بدون دلیل به آنوسمی دچار شده‌ اند.

وی افزود: تومورهای تخریبی که کف مغز و سقف بینی را درگیر می‌ کنند نیز می‌ توانند در بروز آنوسمی دخیل باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به غیر از آنوسمی‌ هایی که به علت انسداد بینی و عفونت مجاری تنفسی فوقانی بروز می‌ کند در بقیه ی موارد حس بویایی برگشت پذیر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: افرادی که در حس بویایی خود دچار ضعف هستند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که در صورت تشخیص به موقع، درمان سریع تر و موفق ‌تر خواهد بود و به کمک داروها می ‌توان عصب بویایی را ترمیم کرد.

دکتر برقعی در پایان خاطرنشان کرد: درمان دارویی در بیمارانی که به علت ویروسی دچار عفونت تنفسی شده باشند استفاده می ‌شود و جراحی برای از بین بردن انحراف و پولیپ و برداشتن تومور کاربرد دارد.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

بویی احساس نمی کنم

رژیم غذایی بر پولیپ بینی موثر است

فواید داشتن بینی بزرگ

پولیپ‌ بینی ‌

راه های درمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی چیست؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.