تبیان، دستیار زندگی
انتظار می رود که شرکت اینتل تولید کننده تراشه های کامپیوتری جزئیات نسل بعدی معماری محصولات خود را معرفی کند. سرعت و گرما فراموش می شود و مصرف برق کمتر و خنکی به تراشه های جدید بزرگترین تراشه ساز جهان وارد می شود. این هفته ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینتل خنک می شود


انتظار می رود که شرکت اینتل تولید کننده تراشه های کامپیوتری جزئیات نسل بعدی معماری محصولات خود را معرفی کند.

سرعت و گرما فراموش می شود و مصرف برق کمتر و خنکی به تراشه های جدید بزرگترین تراشه ساز جهان وارد می شود. این هفته اینتل جزئیات معماری تراشه جدید خود را به نمایش خواهد گذاشت و اجازه خواهد داد تا مصرف برق بسیار زیاد تراشه های پنتیوم 4 و Xeon کنار گذاشته شود تا بتواند تراشه های دارای بیش از یک هسته خود را بسازد.

اینتل هنوز به طور عمومی جزئیات معماری نسل بعدی تراشه های خود را اعلام نکرده است جز اینکه گفته است که این هفته در این مورد در انجمن توسعه دهندگان اینتل (Intel Developer Forum) این معماری را به بحث خواهد گذاشت. تحلیگران و منابع آگاه به برنامه های اینتل از قول Paul Otellini مدیر اجرایی این شرکت می گویند تراشه های اینتل در نیمه دوم سال 2006 از معماری ای استفاده می کنند که الهام گرفته از تراشه های نوت بوکهای پنتیوم M می باشند.

اینتل از ابتدای دهه میلادی جاری تولید تراشه های پنتیوم 4 و Xeon را آغاز کرد و آنها را بر اساس معماری طراحی شده برای بدست آوردن بالاترین کارایی بنیان نهاد. در این زمان گمان می شد که سرعت ساعت (clock speed) آسانترین راه تشخیص کارایی پردازشگر است برخلاف این واقعیت که سرعت ساعت تنها یکی از چندین معیاری است که برای بالا بردن کارایی پردازشگرها استفاده می شود.

افزایش دما

افزایش در سرعت ساعت ( میزانی که در آن یک تراشه دستورالعمل ها را اجرا می کند) توان مصرفی تراشه را افزایش می دهد. کنترل این مصرف انرژی تا قبل از ظهور تکنولوژی ساخت جدید در سال 2003 هیچ مشکلی را برای اینتل بوجود نیاورد. مثل همیشه اینتل از این تکنولوژی برای کوچک کردن اندازه ترانزیستورهایش استفاده کرد، اما این بار این ترانزیستورها چنان کوچک شدند که انرژی توانست از ترانزیستورها خارج شود به صورت گرما بروز کند.

مواجه شدن با این حد از گرما تبدیل به یک مشکل بزرگ برای مدیران IT شد تا تلاش کنند که برای خنک کردن مجموعه تراشه های اینتل در سرورها فکری بیندیشند. برای مثال شرکتهای بسیاری برای به حداکثر رساندن جریان هوا در فضای نگهداری سرورها بیش از حدی که انتظار میرفت متحمل هزینه شدند.

معماری پنتیوم M به منظور انجام وظایف بیشتری در هر چرخه ساعت طراحی شده اند. بنابراین این پردازشگرها مجبور نیستند تا برای رسیدن به سرعت پردازشگرهای پنتیوم M یا Xeon آنچنان سریع کار کرده و تا آن حد انرژی مصرف کنند. این تکنولوژی همچنین کار را برای اینتل آسان تر می کند تا بتواند تراشه هایی را بسازد که دارای 4 هسته یا بیشتر هستند و آنها را در کامپیوترهای شخصی و سرورها جای دهد بدون اینکه نیازی به تجهیزات پر هزینه و بیهوده خنک کننده داشته باشند.

Dean McCarron تحلیلگر اصلی موسسه Mercury Research می گوید: این چیزی است که نسبت به سرعتهای مگاهرتزی پردازشگرها بازار از آن استقبال می کند.

همچنین انتظار می رود که اینتل در مورد تلاشهایش برای ایجاد ویژگیهای دیگری مانند مجازی سازی و تکنولوژیهای مدیریت مستقیم پردازشگرها و تراشه ها صحبتهایی داشته باشد.

به گفته McCarron کارایی همیشه نیاز اولیه مدیران IT نیست. آنها همچنین در مورد بسیاری مسائل دیگر مانند امنیت و قابلیت مدیریت وظایف فکر می کنند.