تبیان، دستیار زندگی
محمد حسن عبد یزدانی حكایت روزهای سخت تبریز در انقلاب مشروطه را از پدر شنیده و در نه سالگی حضور نیروهای شوروی در تبریز و تشكیل و سقوط حكومت پیشه­وری را دیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعدامم کنید

محمدحسن عبدخدایی

محمد حسن عبد یزدانی حكایت روزهای سخت تبریز در انقلاب مشروطه را از پدر شنیده و در نه سالگی حضور نیروهای شوروی در تبریز و تشكیل و سقوط حكومت پیشه­وری را دیده است. از هفت سالگی در محضر آیت‌الله حاج میرزا فتاح شهیدی بوده و در 22 سالگی با مرحوم كهنمویی آشنا گشته و  یك سال بعد به جلسات بهائیان در تبریز نفوذ كرده و كتاب «اقدس» را ـ البته به  بهانه­ی شیفتگی به بهائیت ـ به دست آورده است تا به همراه دوستانش آن را استنساخ كنند و به مصاف اعتقادی با بهائیان بروند.

او در 26 سالگی و همزمان با رفراندوم لوایح ششگانه پایش به ساواك باز شده و در پی آن با آیت‌الله قاضی طباطبایی آشنا گشته است و در 27 سالگی برای نخستین بار به عنوان پیك امین آیت‌الله قاضی با امام خمینی دیدار نموده است.

از این روزها به بعد عبد یزدانی مبارزه را اصل جدایی‌ناپذیر زندگی خود بر می‌گزیند و این مبارزه است كه مسیر زندگی او را تعیین می­كند.

او در 26 سالگی و همزمان با رفراندوم لوایح ششگانه پایش به ساواك باز شده و در پی آن با آیت‌الله قاضی طباطبایی آشنا گشته است و در 27 سالگی برای نخستین بار به عنوان پیك امین آیت‌الله قاضی با امام خمینی دیدار نموده است

این مبارز خستگی ناپذیر بارها طعم اسارت در زندان های ستم شاهی را چشید. او در طول مبارزه ارتباط گسترده ای با علما و رهبران دینی  مانند امام خمینی، آیت‌الله میلانی و آیت‌الله قاضی طباطبایی داشت. همچنان در برهه ای، راهی کشور عراق شد و با علمای حوزه ی نجف نیز دیدار کرد.

از فعالیت های "محمدحسن عبد یزدانی" می توان به: "سفر به فلسطین اشغالی در پی سفر حج، دستگیری و زندانی شدن در قزل قلعه و اوین، رؤیت پرونده­ی رجوی در بازجویی توسط ساواك و كشف اعتراف رجوی، حضور در بوكان به عنوان امام جماعت مسجد شیعیان در خلال زندگی مخفی، حضور در سازماندهی قیام 29 بهمن تبریز، حضور در سازماندهی جنگ­های خیابانی در شب پیروزی انقلاب اسلامی در تهران، تصرف اوین و انتقال پرونده­های متهمین به دفتر امام­، نقش مؤثر در آزادسازی رادیو و تلویزیون تبریز پس از تصرف آن توسط هواداران خلق مسلمان، نقش مؤثر در ختم غایله­ی خلق مسلمان" اشاره کرد.

این مبارز خستگی ناپذیر بارها طعم اسارت در زندان های ستم شاهی را چشید. او در طول مبارزه ارتباط گسترده ای با علما و رهبران دینی  مانند امام خمینی، آیت‌الله میلانی و آیت‌الله قاضی طباطبایی داشت

کتاب "اعدامم کنید" عنوان کتابی است که به کوشش "مهدی نعلبندی" تدوین شده است. این کتاب مروری است بر تاریخ 50 ساله منطقه آذربایجان و نقش و حضور نیروهای مذهبی تبریز در عرصه اجتماع. در این خاطرات، فعالیت‌های انقلابی راوی به عنوان رابط میان امام خمینی (ره) و شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی (ره) و سفرهای مخفیانه وی به عراق برای دریافت نامه‌ها و پیام‌های مبارزاتی بازگو شده‌اند.

این خاطرات حاصل 45 ساعت مصاحبه جمشید دژخوی با عبد یزدانی در سال 1374 است كه پس از 10 سال توسط مهدی نعلبندی بازنویسی و تدوین شده‌اند.

این كتاب در  770 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و بهای 75 هزار ریال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی