تبیان، دستیار زندگی
سینمای ایران در هفته اول تیر ماه همزمان با آغاز داوریهای جشن سینمای ایران، با بحث تنظیم جدول زمان بندی اکران فیلم ها روبرو شد که نظرات مختلفی به همراه داشت. سینمای ایران در هفته اول تیرماه تقریبا با بی خبری روبرو بود. خبرهای چهاردهمین جشن سینمای ایران، طر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حواشی سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت

حواشی سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت

 سینمای ایران در هفته اول تیر ماه همزمان با آغاز داوریهای جشن سینمای ایران، با بحث تنظیم جدول زمان بندی اکران فیلم ها روبرو شد که نظرات مختلفی به همراه داشت. سینمای ایران در هفته اول تیرماه تقریبا با بی خبری روبرو بود. خبرهای چهاردهمین جشن سینمای ایران، طراحی جدول زمان بندی اکران فیلم ها و شکسته شدن سکوت حسن فتحی برای فیلم کیفر از اخبار مهمی بود که در این هفته منتشر شد.

- چهاردمین جشن سینمای ایران 25 شهریور ماه برگزار می شود.

 این خبری بود که فرهاد توحیدی دبیر این دوره از جشن اعلام کرد. البته 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما مراسم بزرگداشت ها و معرفی نامزدهای دریافت جایزه برگزار می شود. همچنین داوریهای بخش کوتاه و مستند نیز به تازگی آغاز شده و داوران بخش اصلی نیز معرفی شده اند.

- فیلم هایی که به جشن سینمای ایران می روند و نمی روند تیتر بیشتر خبرهای است که این روزها بر روی خروجی خبرگزاریها و روزنامه قرار می گیرد. جشن سینمای ایران سال گذشته برگزار نشد، به همین دلیل امسال فیلم‌های زیادی برای حضور در این رویداد شرکت کردند همین موضوع باعث شده بعضی از کارگردانان و تهیه کنندگانی حتی چند فیلم ارائه کنند. اما در این میان سینماگرانی نیز از حضور نیافتن خود در این جشن خبر دادند که از میان آنها می توان به علی معلم و علیرضا رئیسیان اشاره کرد.

- فیلمبرداری "جرم" جدیدترین فیلم مسود کیمیایی همچنان در تهران ادامه دارد.

 این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که سابقه خوبی در معرفی بازیگر و خواننده به سینمای ایران دارد. اینبار به سراغ امیریل ارجمند رفته است. پیش از این قرار بود رضا یزدانی در این فیلم حضور داشته باشد که به دلیل مشغله محقق نشد. مانی رهنما و رضا یزدانی از جمله خوانندگانی بودند که با حضور در آثار کیمیایی به شهرت رسیدند.

- حسن فتحی از زمان اکران فیلم "کیفر" اعلام کرد به دلیل نداشتن رضایت از شرایط اکران سکوت می کند.

 اما هفته گذشته در نمایش خصوصی این فیلم بای هنرمندان و خبرنگاران که در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، به گفتگو پرداخت. وی عنوان کرد، شخصاً مخالف اکران "کیفر" ‌در این شرایط بودم اما تهیه کننده دلایل خود را داشت. طبق نظرسنجی تعدادی از منتقدین در مجله فیلم پیش بینی می‌شد "کیفر" ‌یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران باشد اما شرایط اکران این موقعیت را از فیلم گرفت.

- تنظیم طرح جدول زمانبندی اکران خبر مهمی بود که هفته گذشته توسط علیرضا سجادپور، مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد در گفتگویی اعلام کرد که نظرات موافق و مخالفی به همراه داشت.

وی در این گفتگو عوان کرد، به نظرمان می‌آید که برای سامان دادن به وضعیت اکران که همه از آن ناراضی هستند، راهی جز مداخله کاملاً مستقیم در این باب وجود ندارد. از این رو امسال تمامی اکران آثار را خود ما جدول‌بندی و برنامه‌ریزی می‌کنیم. البته شاید این جدول را رسانه‌ای نکنیم، چون احتمال تغییراتی در آن وجود دارد، ولی قطعاً به تمامی صاحبان فیلم و تهیه‌کنندگان اعلام می‌کنیم که چه فیلمی کجا، کی و به چه مقدار اکران خواهد شد.

دیدگاهای مختلفی در این ارتباط پس از اعلام این خبر توسط سینماگران مطرح شد. برخی این موضوع را حداقل کاری می دانند که دولت برای سینمای ایران می تواند انجام دهد. تعدادی دیگر نیز آن را فقط مسکنی برای درد می دانند. مخالفین این طرح نیز حتی معتقدند عملکرد ضعیف بخش خصوصی و شورای صنفی نمایش باعث شده که دولت در این امر دخالت کند.

-آیین نکوداشت هفتاد سال فعالیت هنرمندانه عزت‌الله انتظامی،همزمان با نمایش فیلم مستند بلند"... و آسمان آبی" در شهر ونکوور کانادا برگزار شد.

 این مراسم با حضور آقای بازیگر سینمای ایران، قاسم قلی‌پور تهیه‌کننده این فیلم و جمعی از ایرانیان مقیم کانادا به دعوت دانشگاه SFU کانادا برگزار شد.

بعد از صحبت های انتظامی، طی مراسم ویژه‌ای که از سوی سرخپوستان محلی ونکوور اجرا شد، تندیس‌هایی چوبی به نام Talking Sticks که نماد قومی آنهاست به عزت الله انتظامی و قاسم قلی‌پور اهدا شد. همچنین نمایشگاهی از عکسها و یادداشت‌های عزت‌الله انتظامی نیز همزمان با این آیین برپا شد.

- بازار شبکه نمایش خانگی داغ است. دوباره فیلم هایی که هنوز امکان اکران پیدا نکرده اند وارد شبکه نمایش خانگی شدند. "آدم" ساخته عبدالرضا کاهانی و "دوزخ، برزخ، بهشت" بیژن میرباقری عنوان فیلم هایی هستند که امکان اکران عمومی پیدا نکردند و سازندگان ان تصمیم گرفتند آنها را وارد بازار کنند.

- فیلم "کلاه قرمزی 3" کلید می خورد.

 این فیلم اثری متفاوت از قسمت‌های قبلی است و موزیکال‌تر است. محمدرضا علیقلی نیز ‌ مدت‌هاست مشغول ساخت موسیقی این فیلم است. در این فیلم جدید عروسک پسر عمه زا و چند شخصیت دیگر نیز اضافه می شوند.

فیلم‌ سینمایی "کلاه‌قرمزی و پسرخاله" نخستین بار در سال 73 براساس شخصیت‌های تلویزیونی کلاه قرمزی و پسرخاله ساخته شد که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را از آن خود کرد. فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و سروناز"(1381) دومین فیلمی بود که با محوریت این شخصیت‌ تلویزیونی محبوب اوایل دهه 70 به اکران در آمد.

- اصغر فرهادی برای فیلم جدید خود با عنوان "جدایی نادر از سیمین" پروانه ساخت گرفت.

 این فیلم نیز در ادامه کارهای قبلی وی در ژانر اجتماعی است و زندگی یک زوج محور اصلی آن است. یکی دیگر از خبرهایی که از شورای نظرات و ارزشیابی ارشاد درج کرد، صادر نشدن پروانه ساخت فیلم "من" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی بود. این فیلم نیز اثری پربازیگر و زنانه بود.

منبع : مهر

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی