تبیان، دستیار زندگی
در این برنامه در کنار برج میلاد از انجمن نجوم تبیان نیز دعوت شده بود که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجمن نجوم تبیان بر بالای برج میلاد

شب رصدی برج میلاد

پس از جشن ده سالگی برنامه آسمان شب، سیاوش صفاریان پور مجری این برنامه دست به ابتکار و نوآوری در زمینه اجرای برنامه ها زده است.

این مجری توانمند نه تنها در زمینه ی اجرای برنامه ها به بهترین نحو موفق بوده بلکه منجم، آماتوری موفق و عکاسی توانمند است که با ذهن خلاق خویش توانسته حال و هوای جامعه ی نجومی کشور را متحول کند.

اولین اقدام ایشان در این زمینه اجرای برنامه ی آسمان شب در روز 31 خرداد 1389، همزمان با جشنواره ی ساعت های آفتابی در جوار برج میلاد، نماد زیبایی شهر تهران بود. در این برنامه از انجمن نجوم سایت تبیان دعوت شده بود و تعدادی از اعضای این انجمن، همراه با ادوات نجومی حاضر شدند.

گزارشی مصور از این ویژه برنامه برای شما کاربران عزیز تهیه شده است که تقدیم می گردد:

طبق هماهنگی های انجام شده با مسئولین محترم برج میلاد تهران و اطلاع رسانی قبلی برنامه آسمان شب در هفته ی قبل، علاقه مندان و فعالان نجوم کشور راس ساعت 19 بعدازظهر روز 31 خرداد 1389، در محوطه ی اطراف برج میلاد حضور به هم رسانیدند.

اولین موردی که در ابتدای امر، توجه هر فردی را به خود جلب می کرد، شرکت افراد مختلف از نقاط دوردست کشور در این برنامه بود.

ابتدا با وجود تکه های ابر موجود در آسمان هلال ماه 8 روزه ی ماه رجب را رصد کردیم که در حالت تثلیث قرار داشت. در این بین جناب آقای سیاوش صفاریان پور به همراه آقای احمد کریمی در گوشه ای از جمع، مشغول صحبت برای علاقه مندان بودند.

شب رصدی برج میلاد

همچنین انجمن نجوم تبیان به ارائه ی ابزارآلات نجومی باستان در کنار رصد با تلسکوپ و دوربین دوچشمی پرداخت.

با تاریک شدن آسمان تهران در هنگام غروب خورشید سیاره ی پر نور و زیبای زهره (ناهید- ونوس) در افق غرب تهران جلوه نمایی می کرد. همچنان با وجود تکه های ابر سیاره ی زهره را نیز مورد بررسی و رصد قرار دادیم.

سپس در صدد، رصد دو سیاره ی مریخ (بهرام) و زحل(کیوان) برآمدیم که دیگر آسمان ابری اجازه ی کار را به ما نمی داد.

در این جمع با بسیاری از دوستان نجومی خوبمان دیدار کردیم. عزیزانی از باشگاه نجوم زاوش، وابسته به فرهنگسرای بهمن و دوستانی از مرکز علوم و ستاره شناسی تهران و رصدخانه زعفرانیه. با نزدیک شدن به ساعت 21 آرام آرام حال و هوای اجرای برنامه ی زنده ی آسمان شب شکل گرفت.

میهمانان شریف این برنامه آقایان : امیر محمد گمینی، احمد کریمی، محمد جواد ترابی و دکتر محمدرضا نوروزی بودند. برنامه ی زیبا و پرستاره ی آسمان شب راس ساعت 21:36 به روی آنتن رفت و موضوع برنامه با توجه به مناسبت موجود، تاریخچه ی ساعت های آفتابی بود.

شب رصدی برج میلاد

لینک مشاهده ی ویژه برنامه ی آسمان شب از آرشیو دیجیتال صدا وسیما:

http://www.iransima.ir/WinMediaPlayer.jsp?code=283354

سرانجام پس از حدود 46 دقیقه، برنامه ی آسمان شب به پایان رسید و اعضای انجمن نجوم تبیان پس از گرفتن عکس دسته جمعی با سیاوش صفاریان پور و امیر محمد گمینی پس از جمع آوری وسایل و ادوات نجومی با داشتن خاطره ای خوب از اوقات سپری شده به منازل خود بازگشتند.

به امید این که برنامه های آتی آسمان شب هر چه بهتر از گذشته برگزار گردد.

محمد حسین حمیدیان - عضو انجمن نجوم تبیان، میزبان میهمانان ویژه برنامه آسمان شب درمحوطه ی برج میلاد تهران

تنظیم و ارسال - واحد امور کاربران سایت تبیان


گالری تصاویر شب رصدی برج میلاد

بازتاب فعالیت های انجمن نجوم تبیان

مصاحبه با برنده مسابقه روز جهانی نجوم

برترین های انجمن های تبیان در خرداد ماه سال 89

مصاحبه باشگاه کاربران تبیان با مصطفی حاجئی، مدیر انجمن گرافیک