تبیان، دستیار زندگی
انجمن خیریه (جمعیه المبرات الخیریه) كه تحت اشراف سید محمد حسین فضل الله قرار دارد با كمك نیكوكارانى از كشورهاى عربى خلیج‌فارس و لبنان اقدام به تاسیس مراكز و موسسات عظیم و پیشرفته براى تربیت یتیمان و به ویژه فرزندان شهدا و فرزندان فقرا و تاسیس بیمارستان‌ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه فضل الله درگذشت+زندگی نامه

علامه فضل الله

مسئول دفتر اطلاع رسانی علامه فضل الله لحظاتی پیش از درگذشت این مرجع شیعیان لبنان خبر داد.

"محمد عمرو" لحظاتی قبل اعلام کرد که علامه فضل الله که از چند روز پیش بستری بود امروز به علت خونریزی شدید داخلی در بیمارستان بهمن بیروت در گذشت.

علامه فضل الله از شخصیت های مذهبی و سیاسی مهم لبنان و منطقه بوده است.

زندگی نامه

سید محمد حسین فضل الله در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانى دیده به جهان گشود. تحت اشراف پدرش سید عبدالروف فضل الله –از مراجع مذهبى شیعه- مراحل تربیت و تعلیم را به شیوه اى كه در آن زمان مرسوم بود گذراند. در دوره كودكى وارد مكتب خانه شد تا خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را بیاموزد. اما فضاى خشن مكتب خانه كه تحت اداره افراد كهنسال بود با مزاجش سازگار نیامد و حتى آثار منفى بر روحیه اش گذارد. به زودى وارد مدرسه اى شد كه مركزى با نام (منتدى النشر) به سبك جدید تاسیس كرده بود. وى وارد كلاس سوم این دبستان شد و زمانى كه كلاس چهارم را مى گذراند، دبستان را هم ترك گفت و در سن نه سالگى تحصیلات حوزوى اش را آغاز كرد. هم زمان با تحصیلات حوزوى و به تناسب سن و ذهنیت خویش به فضاى پیرامون و اوضاع زمانه توجه داشت و اندیشه ها و دغدغه هاى فرهنگى و سیاسى زمانه اش را از طریق مجلات مصر و لبنان و روزنامه هاى عراقى پى گیرى مى كرد.

سید محمد حسین مرسوم حوزوى از صرف و نحو و معانى و بیان تامنطق و اصول فقه را نزد پدر خود فراگرفت و در این مرحله استادى غیر از پدرش نداشت. تا این كه براى فراگیر جلد دوم كتاب كفایة‍ الاصول به محضر یكى از اساتید ایرانى اش به نام شیخ مجتبى لنكرانى مى شتابد.

انجمن خیریه (جمعیه المبرات الخیریه) كه تحت اشراف سید محمد حسین فضل الله قرار دارد با كمك نیكوكارانى از كشورهاى عربى خلیج‌فارس و لبنان اقدام به تاسیس مراكز و موسسات عظیم و پیشرفته براى تربیت یتیمان و به ویژه فرزندان شهدا و فرزندان فقرا و تاسیس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مساجد نمود

با اتمام كتاب كفایة الاصول به درس خارج مراجع أن دوره مانند سید ابوالقاسم خویى،‌‌‌‌‌ سید محسن حكیم، سید محمود شاهرودى و شیخ حسین حلى راه یافت و در كنار دروس خارج اصول فقه و فقه، بخشى از كتاب (الاسفار الارهم) معروف به (حكمت متعالیه) ملاصدرا شیرازى را نزد ملاصدرا بادكوبه‌اى فرا گرفت و مدت پنج سال نیز این درس را از سید محمد باقر صدر فراگرفت. استادش سید ابوالقاسم خویى به او توصیه كرده بود تا این درس را به طور جدى پیگیرى كند.

فضل الله در سال 1952م در سن هفده سالگى براى نخستین بار به قصد دید و بازدید خانوادگى به لبنان رفت و در این سفر كه هم زمان با اربعین درگذشت سید محسن امین عاملى بود قصیده‌اى در رثاى او سرود و در آیین یادبود او قرائت كرد. وى در این قصیده بسیارى از مسایل سیاسى روز و از جمله مساله وحدت و بیدارى اسلامى و مهاجرت جوانان را مطرح و استعمار فرانسه را تقبیح كرد. روزنامه‌هاى آن روز لبنان این قصیده را تحریك كننده و احساس برانگیز توصیف كردند.

در سال 1966م جمعى از موسسان انجمن مذهبى "اسرة‌‌‌‌‌‌‌‌‌ التآخى" منطقه نبعه در حاشیه شرقى بیروت از فضل الله دعوت كردند تا در آن منطقه رحل اقامت افكند.

وى این دعوت را پذیرفت و در همین سال به قصد اقامت دائم به وطن اصلى خویش بازگشت.

علامه فضل الله

فعالیت هاى اجتماعى

گذشته از فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى و سیاسى‌اى كه فضل‌الله در لبنان و سوریه داشته است، از فعالیت‌هاى اجتماعى ایشان چندان گسترده بوده كه كمتر منطقه‌اى از كشور لبنان را مى‌توان یافت كه اثر فعالیت اجتماعى ایشان در آن مشهود نباشد. شعله‌ور شدن آتش جنگ‌‌هاى داخلى و تجاوزات صهیونیست‌ها، گذشته از خسارت‌هاى جانى و مالى، مشكلات اجتماعى فراوانى را در پى داشت كه مهم‌ترین آن سرنوشت مبهم یتیمان و فرزندان شهدا و فقرا و معلولان بود. انجمن خیریه (جمعیه المبرات الخیریه) كه تحت اشراف سید محمد حسین فضل الله قرار دارد با كمك نیكوكارانى از كشورهاى عربى خلیج‌فارس و لبنان اقدام به تاسیس مراكز و موسسات عظیم و پیشرفته براى تربیت یتیمان و به ویژه فرزندان شهدا و فرزندان فقرا و تاسیس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مساجد نمود. در این مراكز خیریه، یاد شدگان به طور شبانه‌روزى اسكان دارند و مراتب تحصیلى‌اشان را در بخش آموزشى همین مراكز مى گذرانند.