تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان خودارضایی را یك بیماری روحی می‌دانند نه جسمی. خود ارضایی با این كه یك بیماری روحی و روانی است ارتباط نزدیك و تنگاتنگی با جسم دارد. همچنین از این لحاظ كه تمام اعضای جسم هم با هم در ارتباط هستند، پریشانی و نارسایی یكی باعث افسردگی و بیماری دیگری م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تضعیف قوای شهوانی

به عقیده روان‌كاوان، آغاز حیات جنسی كودكان، بلوغ نیست، بلكه كودكی است. لذا  می‌توان مشاهده كرد، كه خودارضایی در برخی از كودكان حتی از سال‌های شیرخوارگی به صورت ناخودآگاه و بازی با خود وجود دارد و این مرحله‌ای از این گونه حیات و رشد جنسی است.

دست یاری

آیا خودارضایی ضرر دارد؟

در این‌باره دانشمندان و محققان، از دو دید بدان می‌نگرند. عده‌ای آن را امری بسیار عادی تلقی می‌كنند و عده‌ای دیگر از محققان و دانشمندان آن را یكی ا ز بزرگ‌ترین بیماری‌های جسمی و روحی به حساب می‌آورند و برای درمان آن توصیه‌های بسیار جدی دارند و ما در این میان نظریه‌هایی را كه با مكتب و دین و فرهنگ ما همساز است و از لحاظ علمی و تحقیقی درست‌تر می‌نماید، انتخاب كرده و دلائلمان را همراه آن می‌كنیم:

اقدام به این نوع عملکرد و بروز عادت در این زمینه بیماری‌هایی را به وجود می آورد كه نشان می‌دهد  ادعای بی ضرربودن هیچ‌گونه جایگاهی ندارد .مردم باید این خطرات خانمان‌سوز را بشناسند و با سد آهنین ایمان به خدا و عزت نفس، در برابر این تیرهای مسموم شیطانی عكس‌العمل نشان دهند و آن را نكوهش كنند.

 خودارضایی یكی از خطرناك‌ترین كارها بر ‌شمرده می شود

این عمل آثار سویی بر جسم و روان نوجوان می‌گذارد .«كانت» معتقد است هیچ چیز به اندازه كام گرفتن از خود، ذهن و جسم را ضعیف نمی‌كند. و این نوع شهوت‌رانی به كلی با طبیعت آدمی مغایر است ... باید این موضوع را با همه زشتی‌اش پیش روی جوان قرار داده و بگوییم كه به این طریق از تولید مثل خواهد افتاد. و یادآور شویم كه این عادت زشت بیش از هر چیز دیگر قدرت جسمی‌اش را تباه خواهد كرد؛ با این كار سبب پیری زودرس خویش شده و عقلش واقعاً ضعیف خواهد شد.

احساس گناه و  شرم كردن و در خود فرو رفتن و خود را پی در پی سرزنش كردن ، انزوا و شرم افراطی، گریبان‌گیر مبتلایان می‌شود و باعث می‌شود فرد از دیگران بریده، با اجتماع قطع رابطه نماید.

«موریس دبس» می‌گوید: این كار، جوان را بسیار خسته می‌كند و باعث می‌شود طبع حساس وی وسواس و تردید عجیبی پیدا كند؛ به طوری كه همواره خجل و شرمسار باشد.«سیلوانوس استال» معتقد است: این كار باعث آشفتگی و شوریدگی حال می‌شود و اگر تكرار گردد،‌نتایج محنت‌انگیزی را در پی خواهد داشت. خودارضایی هوش را ناتوان، خلق و خوی را بد و پست می‌كند و نیروهای پیكر را نابود می‌سازد و نه تنها گناه به خدا هست؛ بلكه باید آن را بی‌حرمتی به آنچه در عالم بشریّت پاك و نیك است، به شمار آورد. و این كار زشت اگر به درازا انجامد، برای بدبختی كه بدان دست یازد همه راه‌های به دست آوردن خوشبختی را تباه و ویران می‌سازد.

«كنیزی» یكی دیگر از محققان كه سالیان دراز به تحقیق درباره مسایل جنسی پرداخته، می‌نویسد: مشكل است تصور كرد چیزی بهتر از این عمل بتواند به طور مدام به شخصیت فرد لطمه بزند، در مورد زنان مبتلا می‌نویسد: نصف آن‌ها به ناراحتی های  روانی منبعث از پشیمانی و ندامت مبتلا می‌شوند. به اعتقاد او هیچ نوع فعالیت جنسی دیگر مثل این عمل ناراحتی ونگرانی خاطر زنان فراهم نمی‌سازد.

شیطان

«كوچتكف» و «لاپیك» دو تن از روان‌شناسان شوروی سابق می‌نویسند: تمایلات جنسی پیش از هنگام، جوان را از تحصیل و استراحت و نشاط منحرف می‌كند، و در افراد كم‌اطلاع و بی‌تجربه سبب رنج روحی عمیق می‌شود.

برخی از متخصصان این رشته می‌نویسند: این عمل، مبتلایان را به ضعف قوای شهوانی دچار می‌كند؛ ترسو و بی‌حال بار می‌آورد؛ شهامت و درستی از آنان سلب می‌شود. چه بسا كسانی هستند كه در عنفوان جوانی دچار ضعف جسمی و روحی به صورت مفرط شوند. مخصوصاً بر چشم و گوش اثر ناخوشایند می‌گذارد. علاوه بر اینها تحلیل رفتن قوای جسمانی و روحانی، كم شدن خون، پریدگی رنگ، كمی حافظه، لاغری، ضعف و سستی بیش از اندازه، بی‌اشتهایی، بدخلقی، عصبانیت، سرگیجه و آفتهای دیگر، مشكلاتی است كه گریبان‌گیر مبتلایان این ناهنجاری خواهد شد.

با بررسی دیدگاه‌های دسته دوم درمی‌یابیم كه این دانشمندان خودارضایی را یك بیماری روحی می‌دانند نه جسمی. خود ارضایی با این كه یك بیماری روحی و روانی است ارتباط نزدیك و تنگاتنگی با جسم دارد. همچنین از این لحاظ كه تمام اعضای جسم هم با هم در ارتباط هستند، پریشانی و نارسایی یكی باعث افسردگی و بیماری دیگری می‌شود كه در علم «پیسكوسوماتیك» تحت عنوان روان‌تنی مورد بحث و بررسی واقع می‌شد.

گروه فرهنگی مذهبی سه نقطه

تنظیم برای تبیان : کهتری

برای کسب اطلاعات بیشتر "مشکلات جنسی: بررسی مشکلات جوانان (2) " را در کتابخانه تبیان مطالعه کنید. و یا با مشاورین سایت در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

تأثیر نماز بر کاهش انحرافات جنسی

اختلالی به نام چشم چرانی

مرگ تدریجی ، خداحافظ!

چگونه درمانش کنم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.