تبیان، دستیار زندگی
شنیدید؟ فلانی دست به هر کاری می زنه، آن کار رو به نحو احسن انجام میده. انگار از هر انگشتش هنر می ریزه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه فن حریف ها چگونه اند؟

موفقیت

شنیدید؟ فلانی دست به هر کاری می زنه، اون کار رو به نحو احسن انجام میده. انگار از هر انگشتش هنر می ریزه. آدم فکر می کنه برای هر کاری دوره دیده. اصلاً شیوه کارکردنش اینطور برای آدم تداعی می کنه که سال ها در کارش تجربه داره. هیچ فکر کردید چرا؟ چطوریه که بعضی آدمها انگار استعداد هر کاری رو دارند. از عهده کارها به خوبی برآیند و نوعی نظم و ظرافت و تدبیر در عملکردشون مشاهده می کنید.

بهتر است با نگاهی دقیق ببینیم که چه عواملی در شخصیت افراد نهفته است که این چنین آنها را موفق به عمل می آورد و توان و استعداد عمومی آنها رو بالا می برد. ما سعی کردیم مجموعه عواملی را ذکر کنیم.

1- دقت: افراد با دقت معمولاً در انجام کارها خوب متمرکز می شوند. به جزئیات کار خوب رسیدگی می کنند. سعی می کنند علل و ریشه اشتباهات خود را کشف کنند و بار دیگر تکرار نکنند. شخص دقیق توجه لازم را برای انجام درست یک کار مبذول می کند. و تغییرات را به آسانی متوجه می شود. افراد با دقت، صبور هستند و به محض رویارویی با ناخشنودی یا بدغلقی در کار ناامید نمی شوند.

منظم ها توالی مراحل لازم انجام کار را می دانند و حفظ می کنند.

2- نظم: شخصی که در کارها منظم است و با برنامه ایفای وظیفه می کند از درصد خطای کمتری نسبت به دیگران برخوردار است. منظم ها توالی مراحل لازم انجام کار را می دانند و حفظ می کنند. برنامه زندگی آنها تا حدودی پیش بینی پذیر است. و کمتر زمانی می شود که برنامه خود را تغییر دهند. البته شخصیتهای غیرقابل انعطاف نمی توانند موفقیت زیادی داشته باشند اما انسجام فعالیتی و اصرار بر داشتن برنامه و روال در کارها می تواند آنها را از سرگردانی خارج کند و آنها را کمتر با عقب ماندگی کاری و تعجیل و خطا مواجه می سازد.

موفقیت

3- اعتماد به نفس:شخصی که توانمندی های خود را باور دارد، منکر ضعف ها و نواقص خود نیست بلکه سعی می کند از توانایی خود بهترین بهره و استفاده را ببرد و حتی با این ابزار نواقص خود را هم رفع می کند. اعتماد به نفس باعث می شود تا فرد از اگرهای بیهوده و ناشایست و نگرانی از عدم توان برای انجام کار پرهیز کند و خود را امید دهد که در حد توانش مسئولیت خود را انجام دهد. شخصی که اعتماد به نفس کافی دارد از درون احساس شادی می کند و استرس های بی پایه و بی دلیل برای نتیجه کار را از خود دور می کند. از نظر او اقدام به انجام کاری یعنی موفقیت و کیفیت نتیجه می تواند درصد این موفقیت را بالا ببرد.

4- خودنظم بخشی: مهارت خودنظم بخشی چیزی فراتر از نظم است. انسان منظم در انجام هر کار نظم را رعایت می کند. میز کارش منظم است. گزارش کارش آماده است. تهیه آمار از وظایف انجام شده قابل دسترسی  است. اما انسان خودنظم بخش خود مدیر خود است. نه تنها هر کار را منظم انجام می دهد که همه وظایف را در برنامه ای منظم و دقیق می گنجاند. آنها در زندگی شخصی خود مدیریت دارند و نیازی به یک ارزیاب یا ناظر ندارند. خود کنترل گری بالایی دارند و حد و اندازه هر چیز را نگه می دارند .

انسان خودنظم بخش خود مدیر خود است. نه تنها هر کار را منظم انجام می دهد که همه وظایف را در برنامه ای منظم و دقیق می گنجاند. آنها در زندگی شخصی خود مدیریت دارند و نیازی به یک ارزیاب یا ناظر ندارند.

5- انرژی بالا: افراد موفق برای انجام مسئولیت ها و وظائف محوله شوق و انرژی بالایی دارند. آن ها به کار علاقمندند و در هنگام مواجهه با مسئولیت ها یک انگیزه درونی و شوق وجودی آنها را به پیش می برد. سنگینی کار و موانع پیش پا آنها را به این زودی دلسرد نمی کند. اعتراض های بیجا و نق زدن های مکرر ندارند و سعی دارند تا وظیفه محوله را با آرامش و راحتی خیال به پایان برسانند.

موفقیت

6- کسب تجربه:موفقیت بالا یعنی تجربه. افرادی که ذکر خیرشان در این مقاله رفت به کسب تجربه علاقه زیادی دارند. روند انجام کارها را توسط دیگران از آنها سئوال می کنند. به دریافت اطلاعات و چم و خم کارها علاقمندند. هر کاری را حتی اگر خیلی در حیطه کاری آنها نمی گنجد دوست دارند که یاد بگیرند . به جای تماشا کردن و نگاه کردن، می بینند و می آموزند . سعی می کنند در هر کاری یک تجربه کوچک داشته باشند . در جزئیات نقش های متفاوت دقت دارند و زیرکان فوت کوزه گری را می ربایند .

7- خلاقیت: این افراد خلاق هم هستند. چرا که با علاقه کار می کنند. علاقه در هر زمینه ای خلاقیت را بالا می برد و  به ابراز طرح ها و ایده های مختلف منجر می شود. مسئولیتی که با خلاقیت انجام شود نو و تازه بوده و درصد موفقیت را افزایش می دهد.

فهیمه کهتری - خانواده و زندگی

شما می توانید برای مهارت یابی بیشتر کتاب "60 روش کاربردی برای اتکا به خود" از فروشگاه تبیان تهیه نمایید.

مقالات مرتبط

به استرس لبخند بزنید

وقتش را ندارم

خبرهایی برای زندگی بهتر

آنها که در مشکل گم می شوند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.