تبیان، دستیار زندگی
با موضوع مظلومیتهای تاریخی مسلمانان بومی بوسنی و هرزگوین و فاجعه قتل عام آنان در جریان جنگ یوگسلاوی منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصائب مسلمانان بالکان

بوسنی و هرزگوین

کتاب "مروری بر تاریخ مسلمانان در یوگسلاوی و جنگ در بوسنی و هرزگوین" به قلم دکتر محمد جواد آسایش زارچی سفیر سابق ایران در بوسنی و هرزگوین منتشر شد.

"مروری بر تاریخ مسلمانان در یوگسلاوی و جنگ در بوسنی و هرزگوین" که در یک مقدمه، هشت فصل و بخش ضمائم تنظیم شده است با بررسی ریشه های تاریخی بحران در یوگسلاوی به مظلومیتهای تاریخی مسلمانان بومی بوسنی و هرزگوین و فاجعه قتل عام آنان در جریان جنگ یوگسلاوی در بین سالهای 1992 تا 1995 می پردازد.

در مقدمه ای که "علی عزت بگویچ" رئیس جمهور سابق بوسنی در مورد این کتاب نوشته آمده است: آقای محمد جواد آسایش دوست قدیمی بوسنی وهرزگوین و مردم آن است و به عنوان یک پژوهشگر و سیاستمدار آغازگر بحث در مورد تاریخ، فرهنگ و سیاست مسلمانان بوسنی بوده است.

ملت بوسنی از مظلوم ترین و فاجعه دیده ترین ملل دنیاست که بدون فهم و تعمق در ریشه تاریخی بحران یوگوسلاوی نمی توان فجایعی را که این ملت از مارس 1992 تا اواخر سال 1995 متحمل شده اند به درستی درک کرد

وی فصل اول را با بحث خود را از تاریخ بوسنی و ملل آن شروع کرده و با کمال اطمینان و اعتماد راسخ اعلام می کند که بدون فهم و تعمق در ریشه تاریخی این بحران نمی توان فجایعی را که این ملت از مارس 1992 تا اواخر سال 1995 متحمل شده اند به درستی درک کرد.

نویسنده در فصل دوم به بررسی سابقه اسلام در بوسنی می پردازد و سپس در فصل سوم ضمن بررسی علل درگیریها در این کشور می نویسد که این درگیریها ثابت می کند که ملت بوسنی از مظلوم ترین و فاجعه دیده ترین ملل دنیاست.

آسایش در این کتاب علاوه بر تاریخ و فرهنگ، روابط سیاسی، نیروهای دخیل در بحران بوسنی، نقطه نظرات آنان، فعالیتهای مجامع بین المللی و جهان اسلام را مورد ارزیابی قرار داده و قسمتی را نیز به عملکرد جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است.

نویسنده در فصل آخر ضمن بررسی عملکرد ایران در قبال بحران بوسنی و هرزه گوین می نویسد که جمهوری اسلامی ایران موضعگیری حکیمانه ای در قبال تجاوز به بوسنی داشته و کمکهای سیاسی و مادی این کشور به ملت من بسیار شایان توجه و قابل تقدیر بوده است. مایه خرسندی من است که به ایرانیان، ملت برادر خود خواندن این کتاب را توصیه کنم.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی