تبیان، دستیار زندگی
کلم بروکلی از آن دسته از سبزی ها است که به تازگی جای خود را در بین برنامه ی غذایی مردم باز کرده است. این سبزی نیز مانند دیگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلم بروکلی، از روده تا ریه

کلم بروکلی

کلم بروکلی از آن دسته از سبزی ها است که به تازگی جای خود را در بین برنامه ی غذایی مردم باز کرده است. این سبزی نیز مانند دیگر سبزی ها فواید زیادی دارد و برای بسیاری از بیماری ها مفید است.

در ادامه به برخی از تاثیرات مفید کلم بروکلی بر بیماری ها اشاره می شود...

کلم بروکلی و روده

عصاره ی کلم بروکلی برای بهبود بیماری روده ملتهب موثر است. یک تحقیق جدید نشان داده است که عصاره ی حاصل از این گیاه خوراکی برای کاهش علائم کولیت ‌های زخم روده که به آن بیماری روده ملتهب می ‌گویند، مفید است.

دکتر مول دیی از دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در این باره می گوید: این ترکیب کشف شده در گیاه بروکلی موسوم به " PEITC " یا " فنتیل ایزوتیوسیانات " دارای فعالیت ‌ها و خواص ضد التهابی است.

محققان در نظر دارند که تاثیر بالقوه ی این عصاره ی گیاهی را روی بیماری سرطان روده مورد آزمایش و بررسی قرار دهند. به گزارش سایت اینترنتی هلث دی نیوز، این ترکیب در گیاهان خانواده کلم ‌ها یافت می‌ شود.

کلم بروکلی دشمن سرطان پروستات

تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف مقادیر بسیار کمی از کلم بروکلی در رژیم غذایی روزانه می تواند از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل ازشین هوا، محققان به تازگی اعلام کردند تحقیقاتی بلند مدت بر روی گروهی از مردان حاکی از آن است که مصرف کلم بروکلی در مبارزه با سرطان پروستات و جلوگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.

بر اساس تحقیق گسترده ای که در دانشگاه نیویورک انجام شده هر چه بیشتر کلم بروکلی خورده شود، خطر سرطان روده بزرگ  و راست روده در مردان کمتر می شود. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان های حلق، دهان، معده، پروستات، و مثانه مرتبط است.

کلید ضد سرطان بودن کلم بروکلی مواد شیمیایی ضد سرطانی است که در آن وجود دارند.

کلروفیل موجود در کلم بروکلی به سرکوب سلول های جهش یافته ای که منجر به ایجاد سرطان می شود کمک می کند. همچنین کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی از بتاکاروتن و ویتامین ث می باشد که از سرکوب کننده های معروف سرطان می باشند.

کلم بروکلی سرشار از مواد معدنی مانند اسید فولیک است که یک ماده ضد کم خونی است. همچنین اسید فولیک بر ضد بیماری های خونی دیگر نیز عمل می کند.

کلسیم فراوان موجود در کلم بروکلی، استخوان ها و دندان ها را قوی می سازد. این مسأله به جلوگیری از استئوپروز(پوکی استخوان) کمک می ‌کند.

کلم بروکلی این بار برای ریه ها

بیماران مبتلا به انسداد ریوی

به نقل از شفانیوزمحققان در گزارشی عنوان کردند، افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) روزی خواهند توانست از یک ترکیب آنتی آکسیدانی موجود در بروکلی بهره مند شوند.

COPD چهارمین علت مرگ در ایالات متحده است و بیش از 16 میلیون نفر از مردم آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری اغلب در اثر سیگار کشیدن طولانی مدت ایجاد می شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای رایج پیشرفت آن را کند نمی کنند.

محقق سرپرست این بررسی شایام بیزوال دستیار پروفسور دپارتمان علوم سلامت محیطی و بخش ریه و پزشکی بحران دانشکده پزشکی جان هاپکینز توضیح داد: " در COPD، فقدان حیاتی سیستم های آنتی اکسیدانی که فرد را علیه استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند مشاهده می شود."

بیزوال گفت: " حتی با وجود فقدان این سیستم، می توان با استفاده از یک فعال کننده این مسیر، آن را بازگرداند. ترکیبی به نام سولفورافان در بروکلی وجود دارد که در بازگرداندن فعالیت ژن آنتی اکسیدان موثر نشان داده است. بنابراین این ترکیب می تواند شیوه نوینی در درمان این بیماری باشد."

نتایج این پژوهش در شماره 15 سپتامبر مجله آمریکایی Respiratory and Critical Care منتشر شد.

یکی از مسائلی که پیش از این تحقیق مشخص نشده بود این بود که چرا بیماران مبتلا به COPD استرس اکسیداتیو فراوانی را تحمل می کنند. اکنون ما می دانیم که سیستم دفاعی ریه ها از دست می رود اما جای امیدواری است که بتوان آن را دوباره فعال کرد. اکنون که هدف را می شناسیم، می توانیم درمانی را طراحی کنیم و ببینیم چقدر موثر است."

بیزوال این نکته را افزود که مشکل بزرگ در COPD ترمیم آسیب وارده به ریه ها نیست بلکه پیشگیری از بروز عفونت های باکتریایی است. بیشتر بیماران مبتلا به COPD به عفونت ریوی مبتلا می شوند و در اثر آن جان می بازند.

آن چه محققان دریافتند این است که ژنی به نام NRF2 (فاکتور 2 مرتبط با 2 مشتق از اریتروئید فاکتور هسته ای) به عنوان ژن اصلی که بیشتر ژن های آنتی اکسیدان و سم زدای آلودگی ها را روشن کرده و ریه ها را از آلودگی های محیطی مانند دود سیگار مصون نگاه می دارد عمل می کند.

البته سطوح پروتئینی که به وسیله NRF2 و یکی از تنظیم کننده های آن به نام DJ-1 تولید می شود در بیماران مبتلا به COPD نسبت به افراد دیگر پایین تر است. سطوح این پروتئین با شدت بیماری ارتباط دارد.

برای این بررسی گروه بیزوال نمونه های بافت ریه را از سیگاری های مبتلا و غیر مبتلا به COPD گرفتند. محققان نمونه ها را با یکدیگر مقایسه کردند تا ببینند آیا تفاوتی در سطوح NRF2 میان مبتلایان و غیرمبتلایان به COPD وجود دارد یا خیر.

آنان هم چنین بر سطوح دو تنظیم کننده شیمیایی NRF2 به نام های KEAP1 (مهارکننده NRF2) و DJ-1 (تثبیت کننده آن) تمرکز کردند.

محققان گروه بیزوال دریافتند که بیماران مبتلا به COPD سطوح به مراتب پایین تری از آنتی اکسیدان های وابسته به NRF-2، افزایش نشان گرهای استرس اکسیداتیو و کاهش قابل توجه پروتئین NRF2 را در مقایسه با بیماران غیر مبتلا به COPD دارا هستند.

آنان هم چنین دریافتند که هر دو گروه سطوح مشابهی از KEAP1 را دارند اما سطوح DJ-1 در میان بیماران مبتلا به COPD به میزان قابل ملاحظه ای پایین تر است. تمام این موارد نشان می دهد که NRF2 وجود دارد اما کاهش یافته است.

بنابراین عواملی که NRF2 را هدف قرار می دهند، مانند سولفورافان موجود در بروکلی، ممکن است روزی برای تقویت سیستم های آنتی اکسیدانی طبیعی بیماران مبتلا به COPD به کار روند.

کلم بروکلی در پیشگیری از آسم

به نقل از سلامت نیوز، پژوهشگران اعلام کردند: مصرف کلم بروکلی در پیشگیری از آسم مفید است.

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات از این خانواده در پیشگیری از بروز التهاب در دستگاه تنفسی که عامل بروز بیماری های چون آسم است، تاثیر سودمندی دارند. این پژوهش از سوی متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس انجام گرفته و نشان می‌ دهد کلم بروکلی حاوی نوعی ترکیب طبیعی موسوم به " سولفورافان " است که این ترکیب از بروز التهابات مجاری تنفسی جلوگیری می ‌کند. التهاب در مجاری تنفسی منجر به بروز بیماری هایی چون آسم، واکنش‌های آلرژیک و بیماری مزمن انسداد ریوی می‌ شود.

این نخستین پژوهشی است که تاثیر مثبت این سبزی را در پیشگیری از مشکلات ریوی نشان می ‌دهد و در حال حاضر یک نوع منبع خوراکی موجود در بازار و قابل دسترسی است.

دکتر ریدل خاطرنشان کرد: ما در این بررسی دریافتیم در سلول های مجاری تنفسی افرادی که کلم بروکلی مصرف می‌ کنند میزان ترشح آنزیم‌ های آنتی اکسیدانی دو تا سه برابر افزایش پیدا می ‌کند. این راه کار برای مقابله با پروسه‌ های التهابی موثر است و می ‌تواند به کشف روش های درمانی بالقوه برای بهبود انواع مختلفی از اختلالات تنفسی منجر شود.

در این تحقیق گروه پژوهشی دانشگاه کالیفرنیا روی 65 داوطلب آزمایش کردند که به طور روزانه مقادیر مختلفی از سبزیجات گوناگون را مصرف می ‌کردند.

نتایج تحقیقات نشان داد که کلم بروکلی غنی‌ ترین منبع سولفورافان است و سبزیجاتی که فاقد این ترکیب هستند خاصیت ضد التهابی ندارند.

این پژوهش در مجله " ایمونولوژی کلینیکی " منتشر شده است.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

چرا كلم بروكلی برای قلب مفیده؟

ارزش غذایی کلم بروکلی

تصاویری از انواع کلم

کلم ؛ سبزی ضد سرطان

کلم و خواص آن

بروكلی را نپزید

چند دستور برای پخت سبزی ها

فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز

چگونه سبزی بیشتری بخوریم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.