تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از برگزاری 13 دوره از 26 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم كه از سال 1360 نخستین دوره آن‌ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، به طور اجمالی ارائه می‌شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

26 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در یك نگاه

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

گزارشی از برگزاری 13 دوره از 26 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم كه از سال 1360 نخستین دوره آن‌ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، به طور اجمالی ارائه می‌شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش روابط عمومی، توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح جهان اسلام و مسلمانان سایر كشورها و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه‌های قرآنی و نیز افزایش تبادل مسائل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمینه وحدت امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی‌ترین اهداف و محورهای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن كریم است.

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

همچنین آشنا شدن مسلمانان با جمهوری اسلامی ایران و كسب تجربه از فعالیت‌های قرآنی سایر كشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را واداشته است از سال 60 مبادرت به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن كریم در ایران كند، البته در سال‌های 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ در كشور، بمباران و موشك باران شهرها و ناامن بودن حریم هوایی كشور این مسابقات برگزار نشد.

نگاهی گذرا به برنامه‌های اجرا شده در این 26 دوره نشان می‌دهد كه در حد امكان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره‌برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی و آموزه‌ها و هنرهای قرآنی توجه شده است، اگرچه وجود برخی كاستی‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده است.

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

حضور اقشار مختلف در این برنامه‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور و سخنرانی ایشان، حضور بالاترین مقام‌های كشور در تمامی ایام مسابقات، مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مكان‌هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش‌های بین‌المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی، اجرای برنامه‌های جذاب توسط نونهالان، ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز كشور مصر و بهره‌مندی جامعه از قرائت‌های زیبا و جذاب آنان از جمله ویژگی‌هایی است كه می‌توان برای مسابقات بین‌المللی قرآن كریم در ایران برشمرد. وجود رشته‌های متنوع در این مسابقات نیز آن‌ را از سایر مسابقات بین‌المللی متمایز ساخته است.

دوره اول؛ نمو و شكوفایی

در این دوره كه از 16 تا 20 بهمن ماه 1360 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 24 نفر قاری و حافظ از 12 كشور جهان شركت داشتند كه پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند، كشورهای شركت‌كننده عبارت بودند از؛ بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاكستان، افغانستان، ایران، گینه، عراق.

در این دوره نقرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن كریم در رشته حفظ كل و قرائت به این ترتیب معرفی شدند؛ 1ـ محمد سالم الهروس از لیبی، 2ـ محمد الحبش از سوریه، 3ـ السعید خصیری از الجزایر؛ در رشته قرائت هم افراد ذیل به عنوان نفرات برتر معرفی شدند؛ 1ـ محسن خدام حسینی از ایران، 2ـ محمد ابوسنینه از لیبی، 3ـ محمد بن آونج طاهر از مالزی.

گزیده از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در مراسم افتتاحیه می‌خوانید: «كتاب انقلاب ما قرآن كریم مجیدی است كه از وحی حكیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و كوچك بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.»

دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم

دومین دوره مسابقات بین‌المللی‌ قرآن كریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1362 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، در این دوره 30 نفر از 13 كشور جهان شركت داشتند كه چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

در این دوره كه بانوان كشورهای اسلامی هم حضور داشتند، نتایج به این شرح اعلام شد؛ حفظ كل، 1ـ خانم ام الفخر علامه از ایران، 2ـ عبدالحكیم محمد ملیطانی از لیبی، 3ـ شیخ احمد غفیر از سوریه؛ حائزین امتیاز در رشته قرائت، 1ـ مرتضی‌سادات فاطمی از ایران، 2ـ عبدالحمید بشیر از لیبی، 3ـ حسن مهدی از لبنان

گزیده ای از سخنان امام خمینی (ره) پس از پایان مسابقات: «لسان قرآن كه از بركات بعثت است، از بركات بزرگ رسول خداست، لسانی است كه سهل و ممتنع است، اگر قرآن نبود باب معرفت‌الله بسته بود الی‌الابد.

سومین دوره؛ میزبان 11 كشور

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1363 برای سومین‌بار در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، در این دوره 35 نفر از 11 كشور جهان شركت داشتند كه پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ واصف رضا خطیب از لبنان، 2ـ شیخ احمد غفیر از سوریه، 3ـ سید‌مهدی فاطمیان از ایران. حائزین امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ هاشم روغنی از ایران، 2ـ عبدالشكور فلاح از افغانستان، 3ـ امدادالله ابو سعود احمد از هندوستان.

دوره چهارم؛ میزبان متسابقان 19 كشور

چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 12 تا 17 فروردین ماه 1365 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 56 نفر از 19 كشور جهان شركت داشتند كه چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ علی الحفاف از عربستان، 2ـ آیت الله‌ خزعلی از ایران، 3ـ توفیق رفیق مروش از لبنان. حائزین امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ محمدكاظم محمد‌زاده از ایران، 2ـ نور‌الدین بن ادریس از مالزی، 3ـ عیسی احمد از زئیر.

در مراسم اختتامیه امام خمینی (ره) در دیدار با متسابقان كشورهای اسلامی فرمودند: «قرآن یك سفره گسترده‌ای است كه از ازل تا ابد از او همه قشرهای بشر استفاده می‌كنند.»

دوره پنجم مسابقات؛ میزبان 17 كشور

پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 12 تا 17 بهمن ماه 1366 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 45 نفر از 17 كشور جهان شركت داشتند كه دو داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ شهریار پرهیزكار از ایران، 2ـ دكتر حفیجی از آفریقای جنوبی، 3ـ محمد عبدالله از پاكستان. حائزان امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ محمد‌حسین سعیدیان از ایران، 2ـ نورالدین كنعان از تانزانیا، 3ـ صلاح‌الدین الغزاوی از سوریه.

در این دوره متسابقان پس از پایان برنامه به دیدار امام خمینی (ره) شتافتند كه آن پیر فرزانه در سخنانی فرمودند: «هیچ كتابی نظیر قرآن نیست و هیچ كتابی سابقه ندارد كه اینطور عرفان داشته باشد، اینطور فلسفه داشته باشد.»

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 68 نفر از 25 كشور جهان شركت داشتند كه سه داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ الحافظ انصاری از هندوستان، 2ـ كاظم بافتی‌گرامی از ایران، 3ـ احمد عبدالفتاح شهاب از لبنان. حائزین امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ حسن رضائیان از ایران، 2ـ سید صداقت علی از پاكستان، 3ـ حسین حمدان از لبنان. متسابقان در پایان مسابقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) دیدار كردند كه آن امام در سخنانی فرمودند: «ای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های اهل تحقیق به پا خیزید و قرآن كریم را از شر جاهلان متنسك و عالمان متهتك كه از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و می‌تازند نجات دهید.»

دوره هفتم ؛ میزبان 20 كشور

هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم در اسفند ماه 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 49 نفر از 20 كشور جهان شركت داشتند كه پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برترین‌های رشته حفظ كل؛ 1ـ نوری عواد العامری از عراق، 2ـ استاد بن عبدالرحیم از سریلانكا، 3ـ سعد الدین ساعت سلیمان از یوگسلاوی. برترین‌های رشته قرائت؛ 1ـ محمد‌جواد پناهی از ایران، 2ـ شرافت علی از آمریكا، 3ـ احمد الصفار از عراق

هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم

هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم از 13 تا 17 بهمن ماه 1370 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 49 نفر از 29 كشور جهان شركت داشتند كه شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

نفرات برتر رشته حفظ كل؛ 1ـ محمد كاظم‌بافتی‌گرامی از ایران، 2ـ احمد الدباغ از عراق، 3ـ طارق عبدالغنی دعوب از لیبی. برترین‌های رشته قرائت؛ 1ـ سید حمید هروی از ایران، 2ـ صلاح احمد یاموت از لبنان، 3ـ شمس الدین از اندونزی.

نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم

نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم یك تا پنج بهمن ماه 1371 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 32 نفر از 21 كشور جهان شركت داشتند كه چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند. حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ احمد الدباغ از عراق، 2ـ محمد كمال هواری از سوریه، 3ـ رضا عابدین‌زاده از ایران. حائزین امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ مهدی قره‌شیخلو از ایران، 2ـ سید صداقت علی از پاكستان، 3ـ محمد انس قبانی از سوریه.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد كه گزیده‌ای از بیانات معظم‌له را می‌خوانید: «شما ببینید، مردم مسلمان صدر اسلام، مردمی كه می‌شود گفت یك مردم ضعیف، ذلیل، توسری خور از همه چیز محروم بودند، قرآن این‌ها را به جایی رساند كه سازنده تاریخ بشر شدند. به بركت قرآن، بزرگترین تمدن‌ها را مسلمین به وجود آورند. به بركت قرآن، علم را، فلسفه را و اخلاق را و همه دانش‌های بشری را تقریباً مسلمان‌ها پیش بردند. شما امروز اگر با قرآن آشنا باشید می توانید ماجرا را دنبال كنید و تجدید كنید. مسلمان‌ها اگر با قرآن انس بگیرند سیادت دنیا را در دست خواهند گرفت.»

حضور 37 كشور در دهمین دوره مسابقات

دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 20 تا 22 دی ماه 1372 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 55 نفر از 37 كشور جهان شركت داشتند كه دو داور خارجی به همراه شش داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ كل؛ 1ـ جان حاجی جلندر از قطر، 2ـ محمد التهامی الفلاقی از مراكش، 3ـ محمد ترمیذی حاج محمود از مالزی. برگزیدگان رشته قرائت؛ 1ـ محمد عباسی از ایران، 2ـ عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین، 3ـ یاسین اسعدی از عراق.

در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداختند كه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید: «توصیه ما به پدر و مادرها این است كه به آموزش قرآن در خانه نسبت به بچه‌ها اهمیت بدهند، بنده از پدر و مادر نوجوان‌هایی كه قرآن را حافظند یا بعضی از قرآن را حفظند صمیمانه تشكر می‌كنم و خواهش می‌كنم پدر و مادرها قرآن را به فرزندان كوچكشان یاد بدهند.»

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 10 تا 14 دی ماه 1373 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 46 نفر از 31 كشور جهان شركت داشتند كه هفت داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برترین‌های رشته حفظ كل؛ 1ـ یوسف عبدالمجید از بنگلادش، 2ـ كاظم بافتی گرامی از ایران، 3ـ محمد ناجد از مراكش. برگزیدگان رشته قرائت؛ 1ـ محمد‌رضا پورزرگری از ایران، 2ـ محمد معروف از مراكش، 3ـ سانتی بون مالرد از تایلند. حائزین امتیاز در رشته تفسیر؛ 1ـ خالد عبدالله یحیی از یمن، 2ـ آماد و مامادو از پرتغال 3ـ عبدالسلام عجان از سوریه.

دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم

دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 28 آذر تا 4 دی ماه 1374 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 46 نفر از 35 كشور جهان شركت داشتند كه پنج داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ محمد حاج‌ابوالقاسم از ایران، 2ـ مصطفی غربی از مراكش، 3ـ علاء بصری از عراق. حائزین امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ نفر اول نداشتیم به دلیل عدم دریافت حد نصاب امتیاز، 2ـ محمود الشملی از سوریه، 3ـ محمد موسی احمد از فیلیپین.

سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم

سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 18 تا 24 آذرماه 1375 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 75 نفر از 31 كشور جهان شركت داشتند كه شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

سوریه، پاكستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، تركیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله كشورهای شركت‌كننده بودند. حائزین امتیاز در رشته حفظ كل؛ 1ـ امیر آقائی از ایران، 2ـ عدنان محمد سلیم سعد الدین از سوریه، 3ـ فوذی بشیر مختار از لیبی. حائزین امتیاز در رشته قرائت؛ 1ـ محمد لطفی‌نیا از ایران، 2ـ احمد سلیمان یوسف‌زاد از افغانستان، 3ـ لحم‌الدین مكابوآت از فیلیپین

گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوره از مسابقات را می‌خوانید: «فهم قرآن و درك معارف قرآن كاری فنی است. این جور نیست كه هر كسی با یك نگاه ساده بتواند معارف عالی قرآن را بدست بیاورد. اما مفاهیمی در قرآن هست كه احتیاج به استنباط علمی ندارد.»

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

رشد كمی و كیفی مسابقات در دوره چهاردهم

چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 6 تا 12 آذرماه 1376 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد در این دوره 86 نفر از 41 كشور جهان شركت داشتند كه هشت داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ كل؛ 1ـ عریف‌الدین معروف از بنگلادش، 2ـ احمد سمره یاسین از امارات متحده عربی، 3ـ امیر ناصر الفقیه از آمریكا. برترین‌های رشته قرائت؛ 1ـ كریم منصوری از ایران، 2ـ عبداللطیف داود از فیلیپین، 3ـ سلیمان جعفری از افغانستان.

رقابت 45 قاری و حافظ در پانزدهیمن دوره مسابقات قرآن

پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 25 تا 30 آبان ماه 1377 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد در این دوره از مسابقات 45 نفر از 22 كشور جهان شركت داشتند كه شش داور خارجی به همراه 10 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ محمدجواد نعمت‌الهی از ایران، 2ـ مصطفی حنفی محمد القصاص از مصر،3ـ عبدالرحمان احمد المشاش از كویت. نفرات برگزیده رشته قرائت؛ 1ـ مهدی صیاف‌زاده از ایران، 2ـ شیخ احمد دویدار از آمریكا، 3ـ محمد معروف محمد ناجی از لبنان.

گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه: « امروز همه بشر محتاج قرآنند، اما ما مسلمان‌ها اگر به قرآن عمل نكنیم، خسارت ما بیشتر از دیگران است، چون ما این نسخه را داریم، تجربه تاریخی آن را هم داریم.»

سالن بین‌المللی صدا و سیما میزبان میهمانان مسابقات شانزدهم

شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 14 تا 20 آبان ماه 1378 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد در این دوره از رقابت‌ها 54 نفر از 25 كشور جهان شركت داشتند كه هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ كل؛ 1ـ احمد دباغ از ایران، 2ـ عزت محمد الاروادی از لبنان، 3ـ جلال عمر مفتاح حسن از لیبی. برترین‌های رشته قرائت؛ 1ـ حسین كرمی از ایران، 2ـ محمد‌حسین بن محمد یونس از مالزی، 3ـ علی حسن صالح از لبنان.

شركت‌كنندگان پس از پایان مسابقات با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار كردند كه گزیده‌ای از بیانات ایشان تقدیم می‌شود: «من اطمینان دارم اگر همین حركت قرآنی در كشور ما كه امروز بحمد‌الله رو به گسترش و موج‌برداری است، همینطور موج بردارد و به همین ترتیب گسترش پیدا كند، این كشور، این پرچم اسلام، این انقلاب، این نظام مقدس اسلامی آن‌چنان پایه‌هایش مستحكم خواهد شد كه هیچ قدرتی نه امروز و نه درآینده نخواهد توانست، اندك تزلزلی در این پایه‌ها به وجود آورد.»

سالن همایش‌ها، میزبان هفدهمین دوره مسابقات قرآنی

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 3 تا 8 آبان ماه 1379 در سالن همایش‌های بین‌المللی‌ جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد در این دوره 73 نفر از 35 كشور جهان شركت داشتند كه هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ مهدی عباسی از ایران، 2ـ عبدالحق مصلح المصباحی از یمن، 3ـ یوسف عبدالمجید از بنگلادش. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین، 2ـ رحیم خاكی از ایران، 3ـ محمدصادق رحیمی از افغانستان.

در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنانی بیان فرمودند كه گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله‌خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم می‌شود: «مشكل بزرگ مسلمانان دوری از قرآن است، علاج هم برگشت به قرآن است، قرآن فقط برای تلاوت كردن در كنج و زوایا نیست، قرآن برای عمل است.»

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

ایران برتر رشته قرائت در هجدهمین دوره مسابقات

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 22 تا 27 مهرماه 1380 در سالن همایش‌های بین المللی‌ جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد در این دوره از مسابقات 67 نفر از 29 كشور جهان شركت داشتند كه 10 داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ كل؛ 1ـ عبدالوهاب حسن الفقیه از یمن، 2ـ وحید غفران‌نیا از ایران، 3ـ ابكرواد مدوعلی از چاد. برترین‌های رشته قرائت؛ 1ـ حسن ربیعیان از ایران، 2ـ فخرالدین سارومفیات از اندونزی، 3ـ علی رمضانی از افغانستان. برگزیدگان رشته تفسیر؛ 1ـ علی مبارك سالم العازمی از كویت، 2ـ عبدالوهاب حسن محمد الفقیه از یمن، 3ـ رضوان الهادی الفخفاخ از تونس.

گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مراسم اختتامیه می‌خوانید:«علاج دردهای ما قرآن است. ما هرچه ضعف و ذلت و عقب‌افتادگی در دنیای اسلام مشاهده می‌كنیم ناشی از دوری از قرآن است باید همه، هم ما و هم دیگر كشورهای اسلامی به قرآن نزدیك‌تر شویم.»

قاریان و حافظان ایرانی در صدر برگزیدگان دوره نوزدهم

نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم از 12 تا 16 مهرماه 1381 در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد . در این دوره 76 نفر از 39 كشور جهان شركت داشتند كه 8 داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند .

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ رضا دیانت از ایران، 2ـ طارق عبدالله از لیبی، 3ـ محمد بن احمد المغربی از عربستان سعودی، نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ قاسم رضیعی از ایران، 2ـ سرور اخوان اشید از اندونزی، 3ـ محمود اخضر از لبنان.

گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی: «قرآن كتاب علم است، كتاب حكمت است. امت اسلامی باید عالم باشد، حكیم و فرزانه باشد»

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

101 قاری و حافظ 41 كشور جهان در مسابقات دوره بیستم

بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم یكم تا ششم مهرماه 1382 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد در این دوره 101 نفر از 41 كشور جهان شركت داشتند كه هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند و چهار نفر از اساتید به عنوان هیئت نظارت حضور داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ محمد صادق زارعان از ایران، 2ـ یاسر بن حمد العاصم از عربستان سعودی، 3- محمد جمال محمد الانصاری العمری از مصر. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ حمیدرضا الاجگردی از ایران 2ـ فذلان زین‌الدین از اندونزی، 3ـ ابوالزید احمد محمد غنیم از مصر. نفرات برتر در رشته تفسیر؛ 1ـ محتشم مؤمنی از ایران، 2ـ ادریس صابی از مغرب، 3ـ یعقوب حسین از لبنان

گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مراسم اختتامیه می‌خوانید: «قرآن آمده است تا بنای زندگی انسان را بر طبق بینش الهی شكل بدهد و جوامع ما را جوامع سعادتمند، عزیز، مستقل و پیش‌رو از لحاظ مادی و معنوی قرار بدهد.»

رقابت 44 كشور جهان در مسابقات بیست و یكم

بیست و یكمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 22 تا 27 شهریور ماه سال 1383 در محل سالن اجتماعات سران كشورهای اسلامی برگزار شد در این دوره از مسابقات 82 نفر از 44 كشور جهان در مسابقه شركت كردند كه هشت داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ احمد دباغ از ایران، 2ـ محمد شعبان عبدالحمید اقندی از مصر، 3ـ محمد امیر توحیدی از افغانستان. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ مهدی عادلی از ایران، 2ـ عبداللطیف داود از فیلیپین، 3ـ امیر‌الدین بن محمد از اندونزی. نفرات برتر در رشته تفسیر؛ 1ـ مونا صالحی از ایران، 2ـ احمد علی صالح از یمن، 3ـ سفیان سنیان از الجزایر.

گزیده‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه: «قرآن باید محور باشد. اگر ما امت بزرگ اسلامی مفاهیم و تعالیم آن را محور خودمان قرار دهیم وضع دنیا عضو خواهد شد. ما باید محدودیت خود را حفظ كنیم و این تنها از راه قرآن ممكن است.»

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

حضور 43 كشور جهان در بیست و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

بیست و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 14 تا 20 مهرماه 1384 در محل سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی در تهران برگزار شد در این دوره از رقابت‌ها 67 نفر از 43 كشور جهان در مسابقه شركت كردند كه 9 داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ مهدی حسنی از ایران، 2ـ عبدالمجید عبدالله عمر الغویل از لیبی، 3ـ فیصل احمد از بنگلادش. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ حمید شاكر‌نژاد از ایران، 2ـ میثم تمار از عراق، 3ـ مصطفی فتحی اسماعیل از مصر. نفرات برتر در رشته تفسیر؛ 1ـ عبدالحمید مشلاح از مغرب، 2ـ زهرا جرفی یگانه از ایران 3ـ محمد‌رضا مطر‌الشریفی از عراق.

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه: «من بارها گفته‌ام باز هم می‌گویم ما تلاوت برجسته قرآن را در این كشور دنبال می‌كنیم برای این‌كه انس با قرآن و تلاوت قرآن در بین مردم عمومیت پیدا كند.»

ایران صدرنشین مسابقات بین‌المللی قرآن سال 85

بیست و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 31 شهریور تا پنج مهر ماه 1385 در محل سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی در تهران برگزار شد در این دوره 53 نفر از 40 كشور جهان شركت داشتند كه 10 داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ معتز آقایی از ایران، 2ـ جمعه علی محمد از لیبی، 3ـ محمد اسماعیل از بنگلادش. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ محمد‌جواد كاشفی از ایران، 2ـ عبدالرحمان از اندونزی، 3ـ حسین حیدرزاده از سوئد.

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه: «اول باید خوب بخوانید، تلاوت را خوب، زیبا، جامع و صحیح بخوانید؛ دوم معانی و مفاهیم قرآن را بفهمید و سوم قرآن را حفظ كنید.»

شركت 80 قاری و حافظ از 53 كشور جهان در مسابقات بیست و چهارم

بیست و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 19 تا 24 مرداد ماه 1386 در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد در این دوره 80 نفر از 53 كشور جهان در مسابقه شركت كردند كه هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ مصطفی جمعه مطاوع از لیبی، 2ـ عبدالغفور جوهرچی از ایران، 3ـ محمد عبدالعظیم محمد منصور از مصر. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ حسین فردی از ایران، 2ـ اسامه عبدالله از عراق، 3ـ محمد احمد جمال الدین از لبنان.

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه: «امروز بشریت در نهایت نیاز و احتیاج است به پیام بعثت و به پیروی از تعالیم انبیای عظام الهی كه همه آن‌ها به نحو كامل در تعالیم اسلام و قرآن جمع شده است.»

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

دوره بیست و پنجم، پایان ربع قرن مسابقات قرآن

بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم 8 تا 15 مرداد ماه 1387 در سالن همایش‌های صدا و سیما در مشهد برگزار شد در این دوره 106 نفر از قراء و حفاظ 60 كشور جهان در مسابقات شركت داشتند در بخش مقالات نیز 187 مقاله از 11 كشور واصل شد. پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ كل؛ 1ـ عیسی خورشدی از ایران، 2ـ احمد عدنان عبدالرزاق از عراق، 3ـ محمد محمود موسی یونس از لیبی. نفرات برتر در رشته قرائت؛ 1ـ صالح اطهری‌فرد از ایران، 2ـ علی حسن صالح از لبنان، 3ـ ایّاد عباس رشید از عراق. نفرات برتر در رشته مقاله‌نویسی؛ 1ـ كمال صحرائی‌اردكانی از ایران، 2ـ احسان كوثری‌نیا و زهرا اخوان از ایران، 3ـ بهرام اخوان‌كاظمی از ایران.

گزیده‌ای از سخنان محمود احمدی‌نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه: «كتاب خدا و عترت پیامبر هر دو یك حقیقت هستند و هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند و عترت پیامبر عینیت و تجسم قرآن است و ورود به قرآن بدون امام ممكن نیست و راه به جایی نمی‌برد.»

بیست و ششمین دوره مسابقات، توجه به كیفیت

بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم از 28 تیرماه تا سه مرداد‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

یكی از مهمترین مواردی كه در بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم به آن توجه جدی صورت گرفت؛ لزوم توجه به كیفیت برگزاری مسابقات بود و در نهایت سازمان اوقاف و امور خیریه در تعامل نزدیك با رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان، همچنین پیگیری نتایج دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن كریم این دوره از مسابقات را با حضور 84 نفر از متسابقان 55 كشور جهان برگزار كرد. همچنین رویكرد ویژه این دوره از مسابقات، اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و مطلوب از برنامه‌های مسابقات بود كه تولید صدها خبر و پوشش گسترده مسابقات در سطح مطبوعات و صدا و سیما یكی از نتایج این رویكرد مطلوب است.

افتتاحیه این دوره از مسابقات كه در آن 47 قاری و 37 حافظ كل حضور داشتند، روز یكشنبه 28 تیر 88 در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی با حضور آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد این دوره از مسابقات در تاریخ دوم مرداد 88 با برتری جمهوری اسلامی ایران رسید.

در پایان بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شركت‌كنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن را با هم می‌خوانیم: «سعی بكنیم كه بهره ما (از قرآن) فقط بهره فی‌المجلس و بهره گوش و چشم نباشد؛ دل ما بهره ببرد. قرآن برای عمل كردن است. قرآن برای فهمیدن و اندیشیدن است. چرا امت اسلامی عزتی كه شایسته اوست امروز در دنیا ندارد؟ چرا؟ چرا ما در علم عقبیم؟ در جایگاه سیاست و تدبیر مسائل جهانی چرا امت اسلامی عقب است؟ علت این است كه به قرآن عمل نمی‌كنند؛ علت این است كه قرآن بر خلاف ادعاهای ما معیار و محور معرفت و عمل ما نیست. هر مقداری كه به قرآن عمل كنیم همان قدر اثرش را خواهیم دید. ما در جمهوری اسلامی سعی كردیم به تعالیم قرآن عمل كنیم؛ قدری موفق شدیم. به همان اندازه خدای متعال بالمعاینه به ما اثر این عمل كردن را نشان داد.

تنظیم: هومن بهلولی