تبیان، دستیار زندگی
کتاب «کاشان در گذار سیاحان» شامل یادداشت‌های سفرنامه‌نویسان خارجی درباره کاشان منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاشان به روایت سیاحان خارجی

کاشان

کتاب «کاشان در گذار سیاحان» شامل یادداشت‌های سفرنامه‌نویسان خارجی درباره کاشان با گردآوری و پژوهش محمود ساطع و مقدمه ایرج افشار منتشر شد.

به گزارش ایسنا، ساطع درباره این کتاب می‌گوید: من برای نوشتن این کتاب 380 سفرنامه مثل «سفرنامه ابن بطوطه»، «سفرنامه شاردن» و... را مطالعه کرده‌ام که 65 سفرنامه در این میان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کاشان اشاره داشته‌اند.

او درباره انگیزه نوشتن این کتاب می‌گوید: من همیشه دوست داشته‌ام نگاه دیگران را نسبت به سرزمین‌مان، مخصوصا کاشان، بدانم.در سفرنامه‌هایی که خارجی‌ها نوشته‌اند، نگاه‌هایی وجود دارد که گاهی در هیچ اثر ایرانی آن ها را نمی‌یابیم.

او با بیان این‌که نوشته‌های سیاحان درباره کاشان در سفرنامه‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند، عنوان می‌کند: اولین دوره، دوره قبل از صفویه است. در این دوران، بنا به دلایل مختلف، حضور سیاحان کم‌رنگ است. دوره دوم، دوره صفویه است که در واقع اوج سفرهای خارجی به ایران و کاشان است. دوران قاجاریه و دوران بعد از قاجاریه، دو دوره بعدی هستند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص هستند.

برای نوشتن این کتاب از 380 سفرنامه مثل «سفرنامه ابن بطوطه»، «سفرنامه شاردن» و... استفاده شده است که 65 سفرنامه در این میان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کاشان اشاره داشته‌اند

ساطع می‌افزاید: کاشان شهر بسیار غنی‌ای است که هر سیاحی با توجه به دید خود، به این شهر نظر افکنده است. برای بعضی‌ها معماری این شهر جذاب بوده و برای بعضی‌ دیگر گویشی که مردمان این شهر با آن صحبت می‌کنند، جذاب بوده است.

او در پایان درباره کتاب «کاشان در گذار سیاحان» یادآور می‌شود: توضیح درباره هر سیاح نیز مقدمه‌ای است که در ابتدای هر سفرنامه آمده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی