تبیان، دستیار زندگی
یکی دیگر از دستاوردهایی که قصد داریم، معرفی کنیم؛ دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر است. این دبیرستان با داشتن 2 پروژه تحت عنوان های ساخت پل ماکارونی و ساخت حباب های غول پیکر در پنجمین جشنواره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

یکی دیگر از دستاوردهایی که قصد داریم، معرفی کنیم؛ دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر است. این دبیرستان با داشتن 2 پروژه تحت عنوان های ساخت پل ماکارونی و ساخت حباب های غول پیکر در پنجمین جشنواره پروژه های دانش آموزی سایت تبیان شرکت کرده بودند.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

پل ماکارونی

این پروژه توسط دانش آموزان با ذوق خانم ها: نرجس شمس، زهرا دهقان و رضیه سادات شیرازی و با راهنمایی خانم حاج حسینی انجام گرفته است.  سازه های ماكارونی به سازه هایی اطلاق می شود، كه مصالح استفاده شده در آنها تنها ماكارونی و چسب می باشد. این سازه ها در مقیاس كوچكتر نسبت به سازه های واقعی طراحی و توسط ماكارونی و چسب ساخته می شوند و پس از ساخت مورد بارگذاری قرار می گیرند. در واقع این سازه ها به عنوان ماكت ساخته نمی شوند و سازه ای كه بار بیشتری را تحمل می كند، موفق تر خواهد بود. رایج ترین سازه های ماكارونی عبارتند از: پل (تحت بارگذاری یکنواخت، متمرکز و متحرک)، Towercrain، انواع قاب های ساختمانی و ستون های فشاری.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

در واقع ماكارونی بر خلاف فولاد و بتن عنصر سازه ای ناشناخته ای می باشد. این بدان معنی است كه خصوصیات ماكارونی شامل حداكثر تنش كششی، حداكثر تنش فشاری، مدول الاستیسیته، نحوه كمانش ماكارونی و دیگر خصوصیات ماكارونی كه مورد نیاز برای طراحی و تحلیل سازه می باشند،  ناشناخته می باشد و تنها راه بدست آوردن این ویژگیها ایجاد و ابداع آزمایش های ساده و دقیق می باشد. پیشنهاد می کنم که مقاله دانش آموزان این دبیرستان را ببینید، بدین منظور اینجا کلیک کنید. برای آشنایی دقیق تر نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مشعر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

ابر حباب

خانم ها: مرضیه حسنی، مریم رکن و زهرا حالی نیز پروژه ابر حباب را با راهنمایی های دلسوزانه خانم علیزاده انجام داده بودند.

با انجام این پروژه ابتدا دانش آموزان را با پدیده کشش سطحی آشنا می کنیم و با انجام چند آزمایش نقش کشش سطحی را بر وضعیت سطح سیال بررسی خواهند نمود. همچنین نقش پدیده کشش سطحی در تشکیل دو پدیده قطره و حباب را، با انجام چند آزمایش بررسی خواهند نمود. در گام بعدی به شناسایی اجزاء تشکیل دهنده حباب خواهند پرداخت و ترکیب ماده اولیه حباب را تعیین خواهند نمود. پس از ساخت ماده اولیه، تأثیر عواملی چون دما، نوع محلول و ... را  بر عمر حباب با انجام چند آزمایش بررسی خواهند نمود. در گام آخر نیز پس از بهینه سازی ابزار حباب ساز، با استفاده از نتایج بدست آمده از آزمایشات انجام شده، محلول جادویی ساخت حباب را خواهند ساخت. عزیزان علاقه مند به این پروژه می توانند به بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان مراجعه کنند، همچنین می توانید گزارش دانش آموزان تلاشگر این دبیرستان را ببینید و از تجربیاتشان استفاده کنید.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی