تبیان، دستیار زندگی
آمریکا با اعتماد به انگلیسی ها و پاکستانی ها، همان اشتباهی را که شوروی نسبت به کمونیست های افغانستان نمود، تکرار کرد و در جهت تحقق دکترین جهان تک قطبی جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریكا به کابل حمله کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگلیس همه کاره پاکستان و افغانستان

محمد رحیم افزلی

رایزن سابق فرهنگی سفارت افغانستان در تهران با اشاره به نقش انگلیس در پاکستان بعد از استقلال از هند تا کنون و همکاری لندن با آمریکا در حمله به افغانستان، انگلیسی‌ها را صحنه گردان این منطقه در قرن اخیر عنوان کرد.

محمد رحیم افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل «شبکه  خبر دانشجو»، درباره دخالت های خارجی و نقش آنها در بی ثباتی این کشور گفت: انگلیسی ها بعد از  استقلال پاکستان از هند، از همان ابتدا در یک مرحله 10ساله، موقعیت خود را در این منطقه تثبیت كردند و مانع نقش آفرینی گسترده چین و دیگر قدرت ها در این منطقه شدند.

وی تقسیم پشتونستان - بین افغانستان و پاکستان - را ماحصل تلاش های اولیه انگلیس در حوزه جغرافیایی این منطقه عنوان کرد.

افضلی به دشمنی کهنه بین افغانستان و هند با پاکستان نیز اشاره کرد و گفت: انگلیسی ها از  همان ابتدا، قدرت را در اسلام آباد در لوای دستگاه اطلاعاتی پاکستان نهادینه، و حتی نگاه خارجی سیاستمداران پاکستانی به منطقه را نیز ارزیابی کردند تا بتوانند در آینده از آن بهره برداری کنند.

آمریکا با اعتماد به انگلیسی ها و پاکستانی ها، همان اشتباهی را که شوروی نسبت به کمونیست های افغانستان نمود، تکرار کرد و در جهت تحقق دکترین جهان تک قطبی جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریكا به کابل حمله کرد

این تحلیلگر افغان افغانستان را از همان ابتدا مورد علاقه و طمع شوروی سابق و آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: انگلیسی ها با زکاوتی که داشتند به خوبی روس ها و آمریکایی ها را در تلاش برای مالکیت بر افغانستان به جنگ واداشتند تا شوروی با چنان وضعیتی عقب نشینی کرده و آمریکا در چنین باتلاقی گرفتار آید.

وی به حاکم شدن جهادی ها بعد از خروج شوروی از افغانستان و وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیز اشاره کرد و این موضوع را برای انگلیسی ها و بعد آمریکایی ها نگران کننده دانست.

این مقام سابق افغان یکی از دلایل حذف جهادی ها را بعد از عقب نشینی شوروی سابق از افغانستان، همکاری با ایران و نبودن در خط انگلیس و پاکستان عنوان کرد.

افضلی ادامه داد: آمریکا با اعتماد به انگلیسی ها و پاکستانی ها، همان اشتباهی را که شوروی نسبت به کمونیست های افغانستان نمود، تکرار کرد و در جهت تحقق دکترین جهان تک قطبی جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریكا به کابل حمله کرد.

این تحلیلگر افغان ابراز امیدواری کرد كه با شناختی که مردم افغانستان از قدرت ها پیدا کرده اند و با تحقق وعده الهی درباره نابودی ظالم، نه تنها آمریکا، بلکه انگلیس نیز از منطقه خارج شود.

تنظیم:س.آقازاده