تبیان، دستیار زندگی
لاریجانی همچنین از پارلمان های کشورهای اسلامی خواست با مصوبه قانونی استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای هوایی کشورهای خود را ممنوع کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11پیشنهاد ایران برای غزه

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین المللی وفادار نیست، 11 پیشنهاد عملی کشورمان برای حل مشکل محاصره غزه را در اجلاس اضطراری بین المجالس در دمشق ارائه کرد.

طی گزارش واسله از دمشق، دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت دراجلاس اضطراری بین المجالس اسلامی عازم سوریه شده است امروز در سخنانی در این اجلاس با تقدیر و تشکر از سوریه به دلیل اهتمام در برگزاری این اجلاس بیان داشت: نشست روسای پارلمان های کشورهای اسلامی این پیام را دارد که نمایندگان ملتهای مسلمان سیاست های تهاجمی تجاوزکارانه و فراساختاری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، همسایگان عرب خود و سایر ملل منطقه در مرحله ای ارزیابی می کنند که غفلت از آن به خروش توده های عظیم جوامع مدنی بدل خواهد شد

وی تاکید کرد: امروز نظام بین الملل و ملت های خاورمیانه با تهدید نامتقارن روبرو است و در مقابل آن باید اقدامات پیشگیرانه طراحی کرد و دراین راه نمی توان امیدی به مجامع بین المللی داشت هر چند باید از این ظرفیت در جهت افشاگری بهره جست و در برابر جنایات پایان ناپذیر رژیم صهیونیستی باید الگوی خودیاری را محور کار قرار داد.

لاریجانی خاطرنشان  کرد: پارلمان های کشورهای اسلامی می توانند با بهره جستن از سلاح بیداری وجدان ها درمقابل جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان محوراتصال جریانهای مدنی حرکت برمبنای خودیاری وائتلاف را سامان بخشند این مسیر مقاومتی را شکل می دهد تا از اقدامات وحشیانه رژیم غاصب پیشگیری کند.

شورای امنیت هر چند ناتوانی خود را در مقابله با رژیم صهیونیستی نشان داده اما با این همه در مقابل موج تنفر افکار عمومی مجبور به صدور چند قطعنامه و بیانیه شده چرا برای محقق کردن این قطعنامه ها مجازاتی در نظر نگرفته است که در این باره باید از پتانسیل جهان اسلام بهره جست  و موضوع را پیگیری کرد

رئیس مجلس یادآور شد: امروز رژیم صهیونیستی بر این مسیر حرکت می کند تا فضای عدم تقارن را از طریق غافلگیری و خشونت مرحله ای به نفع خود مصادره کند مبارزه با این تاکتیک از طریق فرصت ندادن به این رژیم سفاک و شکل دادن مقاومت میسر است قدرت نرم افزاری در کنار اصل مقاومت می تواند موازنه قدرت در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کند.چرا که رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین المللی وفادار نیست.

وی تاکید کرد: قدرت های بزرگ در برابر رفتار تکرار شونده جنایت بار این رژیم سکوت می کنند و این قدرت نرم افزاری در تئوری خودیاری و ائتلاف جوامع مدنی پارلمان های کشورهای اسلامی عربی وغیر متعهدها می تواند شکل یابد و جریان های مدنی ضد جنایات بشری سایر کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین را همراه کند.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه دولت های قدرتمند علاقه مند در جنایات رژیم صهیونیستی از جمله حمله به کاروان آزادی سرپوش بگذارند، تصریح کرد: برگزاری نشست دمشق به فاصله اندکی از نشست ترکیه نشان دهنده حساسیت پارلمان های کشورهای اسلامی نسبت به موضوع جنایات رژیم صهیونیستی است.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دیگر نباید به صرف صدور یک بیانیه و چند سخنرانی اکتفا نماییم، 11 پیشنهاد خود را به عنوان گام های عملی مطرح کرد.

وی گفت: کمیته سوم  حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل کیفرخواست ریچارد گلدستون را بررسی کرده و باید پیگیری شود که شورای حقوق بشر در این موضوع نظر خود را اعلام کند و در این زمینه باید از ظرفیت حقوقدانان جهان اسلام بهره جست.

علی لاریجانی

لاریجانی ادامه داد: شورای امنیت هر چند ناتوانی خود را در مقابله با رژیم صهیونیستی نشان داده اما با این همه در مقابل موج تنفر افکار عمومی مجبور به صدور چند قطعنامه و بیانیه شده چرا برای محقق کردن این قطعنامه ها مجازاتی در نظر نگرفته است که در این باره باید از پتانسیل جهان اسلام بهره جست  و موضوع را پیگیری کرد.

در پیشنهاد سوم جمهوری اسلامی ایران که از سوی لاریجانی در اجلاس دمشق مطرح شد آمده است رژیم صهیونیستی دارای سلاح اتمی است و آژانس بین المللی انرژی اتمی  و شورای امنیت  نمی تواند به سادگی از کنار این موضوع بگذرد. پیگیری این موضوع امری ضروری است و در اینجا من لازم می دانم فاش کنم که در مذاکرات اتمی ایران وزیر خارجه یک کشور اروپایی که عضو دائمی شورای امنیت نیز است به بنده گفت مسئله اتمی ایران حتی اگر صاحب سلاح اتمی هم شوید برای ما اهمیت نداشت بلکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین مسئله اصلی ماست.

لاریجانی در پیشنهاد دیگری گفت بین المجالس اسلامی می تواند کنفرانسی را در جهت همیاری و مقاومت با حضور ان جی او های ضد جنگ و ضد جنایت بشری تدارک بیند تا از ظرفیت آنان جهت کمک به ملت فلسطین بهره گیری شود.

در پیشنهاد دیگری از سوی ایران مطرح شده که نهادهای پارلمانی عضو در اولین فرصت زمینه های قانونی قطع روابط سیاسی، تجاری ، اقتصادی و فرهنگی با رژیم صهیونیستی را تصویب به دولت های خویش ابلاغ کنند و دبیرخانه این اتحادیه موضوع را پیگیری و نتیجه آن را به اطلاع اعضا برساند.

علاوه بر این لاریجانی از نهادهای پارلمانی خواست با اقدام قانونمند خویش خواستار پافشاری دولت های کشورهای خود برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان های منطقه ای و بین المللی شوند.

لاریجانی همچنین از پارلمان های کشورهای اسلامی خواست با مصوبه قانونی استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای هوایی کشورهای خود را ممنوع کنند

در پیشنهاد دیگر لاریجانی آمده است لیست شرکت های تجاری و صنعتی رژیم صهیونیستی با هدف تحریم محاصره بازرگانی این رژیم میان پارلمان های عضو بین المجالس در هر شش ماه تبادل و در دستور کار اقدام قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: نهادهای پارلمانی بین المجالس اسلامی با تصویب قانون داخلی دولت های خویش را متعهد به ممانعت تردد شناورهای رژیم صهینونیستی و پهلوگیری آنها در بنادر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی کنند.

لاریجانی همچنین از پارلمان های کشورهای اسلامی خواست با مصوبه قانونی استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای هوایی کشورهای خود را ممنوع کنند.

پیشنهاد دهم جمهوری اسلامی ایران اعزام کاروان جدید کمک رسانی به غزه از سوی پارلمان های کشورهای اسلامی است و برای تحقق این امر و استمرار آن لاریجانی درخواست کرد دبیرخانه اتحادیه بین المجالس اسلامی کمک های پارلمان ها را سامان دهد.

لاریجانی در پایان سخنان خود بیان داشت برای پیگیری مصوبات این نشست دبیرخانه باید موظف شود با نظارت سه نفر از روسای مجالس کشورهای اسلامی که انتخاب می شوند اقدامات را سامان داده و هزینه های لازم را تعیین نماید و گزارش آن در نشست آتی ارائه شود.

منبع:مهر

تنظیم:س.آقازاده