تبیان، دستیار زندگی
ا تختی" جهان پهلوان غلامرضا تختی که در طول تاریخ ورزش ایران، اسطوره و پهلوان لقب دارد، اکنون سی و پنج سال از غروبش می گذرد. تختی اسوه جوانمردی و بزرگی است که با فداکاری ها و گذشت خود درس بزرگی به همه داد. غلامرضا تختی، ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"به یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی"

جهان پهلوان غلامرضا تختی که در طول تاریخ ورزش ایران، اسطوره و پهلوان لقب دارد، اکنون سی و پنج سال از غروبش می گذرد. تختی اسوه جوانمردی و بزرگی است که با فداکاری ها و گذشت خود درس بزرگی به همه داد. غلامرضا تختی، امروز نه به سبب حضور درچهار دوره بازی های المپیک در تاریخ ماندگار شد، بلکه به دلیل اینکه همواره با مردم زیست، با آنها حرکت کرد و برای شادی مردم از جان مایه گذاشت، تختی شد و جهان پهلوان نام گرفت.

در حادثه تلخ زلزله سال 1342 بوئین زهرا، جهان پهلوان تختی به سوی مردم رفت و برای سرو سامان دادن به زندگی آسیب دیدگان، دست نیاز به سوی مردم دراز کرد.

روز هفدهم دیماه ، یادآور وداع تلخ جهان پهلوان تختی است؛که نامش با واژه های فداکاری، گذشت، فروتنی و تواضع همنواست. او درمدت نزدیک به 15 سال عضویت در تیم ملی کشتی ایران، حضور در مسابقات جهانی و چهار دوره بازیهای المپیک چشمها را از درخشش خود خیره کرد.

کسب 9 مدال جهانی و المپیک (سه طلا وشش نقره) تختی را به عنوان رکورددار مدال در ورزش ایران و یکی از نوادر تاریخ کشتی درجهان معرفی کرده است که معمولاً کسب این تعداد مدال ازعهده کمتر قهرمانی برمی آید.

در آستانه 17 دیماه، با گرامی داشت خاطره جهان پهلوان تختی، یاد جوانمردی و مردانگی را زنده نگه می داریم.

روحش شاد و یادش گرامی

تابلو افتخارات جاودانه جهان پهلوان تختی:

-        سال 1951: مسابقه های جهانی هلیسنکی(فنلاند)، مدال نقره.

-         سال1953: مسابقه های جهانی ورشو(لهستان)، مدال نقره

-        سال 1956: المپیک ملبورن (استرالیا)، مدال طلا

-        سال 1958: مسابقه های جهانی صوفیه(بلغارستان)، مدال نقره

-        سال 1958: بازی های آسیایی توکیو(ژاپن)، مدال طلا

-        سال 1959: مسابقات جهان تهران(ایران)، مدال طلا

-        سال 1960: المپیک رم (ایتالیا)، مدال نقره

-        سال 1961: مسابقات جهانی یوکوهاما(ژاپن)، مدال طلا

-        سال 1962: مسابقات جهانی تولیدو(آمریکا)، مدال نقره