تبیان، دستیار زندگی
سال‌هاست که تماشای آسمان آبی در پایتخت‌ و حتی شهرهای دیگر ایران به یک رویا تبدیل شده است. به طوری که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوای تهران در حد هشدار

آلودگی هوای تهران

سال‌هاست که تماشای آسمان آبی در پایتخت‌ و حتی شهرهای دیگر ایران به یک رویا تبدیل شده است. به طوری که اگر سرتان را بلند کنید و به آسمان بنگرید، قطعا چیزی جز سیاهی و دود و گرد و غبار عایدتان نخواهد شد. البته هر سال با نزدیک شدن به روز جهانی محیط‌زیست، دست‌اندرکاران حوزه سلامت شهری آستین بالا می‌زنند تا برای این معضل چاره‌ای بیندیشند، اما با گذشت فقط چند روز همه چیز به حالت اولیه بازمی‌گردد و این در حالی است که آلودگی هوا در پایتخت، 5 سال از عمر تهرانی‌ها كاسته است.

شیدا ملک‌افضلی ، رییس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت گفت:

"آمار و ارقامی كه تا كنون درباره مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا اعلام شده است، مستند علمی ندارد، زیرا این كار نیازمند یك بررسی اپیدمیولوژیك طولانی‌مدت و علمی است و مانند مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن یا CO نمی‌توان به ‌صورت آنی آمار قابل ‌قبولی در این‌باره اعلام كرد.

فقط در شرایطی می‌توان آمار مرگ آنی ناشی از آلودگی هوا را اعلام كرد كه آلودگی هوا از حد بحران بگذرد و باعث مرگ آنی شود، اما در شرایط هوای ناسالم، هشدار و حتی اضطرار، مرگ آنی ناشی از آلودگی هوا قابل محاسبه ی سریع نیست و نیازمند بررسی است، اگر چه این آلودگی ممكن است موجب خطرات جدی برای افراد سالمند و بیماران قلبی و تنفسی شود.

بررسی علمی و قابل‌قبول مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا، نیازمند بررسی در یك بازه زمانی بین یك تا پنج‌ سال است. البته براساس ماده 62 قانون برنامه توسعه چهارم، وزارت بهداشت موظف شده است این آمار را در 8 شهر بزرگ كشور محاسبه و اعلام كند و این كار از 2 سال پیش در وزارت بهداشت شروع شده و تا آخر امسال نهایی می‌شود."

در هوای آلوده ماسک بزنیم؟

ملك‌افضلی درباره استفاده از ماسك در زمان آلودگی هوا توضیح داد:

"توصیه وزارت بهداشت در مرحله اول این است كه افراد در معرض خطر، در زمان آلودگی هوا از خانه بیرون نیایند، حتی دانش‌آموزان در این شرایط در زنگ ورزش در كلاس بمانند و ورزش صبحگاهی در پارك‌ها به‌خصوص در نواحی مركزی شهر محدود شود اما برای افرادی مانند نیروهای پلیس كه مجبورند در این شرایط بیرون باشند، ماسك‌های خاصی وجود دارد.

ماسك‌های استاندارد برای استفاده در زمان آلودگی هوا انواع مختلفی دارند كه ماسك M3 از آن جمله است. همچنین ماسك‌های FPP شماره یك تا 3 نیز از دسته‌ای است كه به نیروی‌انتظامی معرفی شده است و در داروخانه‌ها و مراكز مجاز عرضه می‌شوند."

افزایش حملات قلبی و ریوی در تهران

غلامرضا معصومی ، رییس اورژانس كشور نیز گفت:

حمله قلبی

"حملات قلبی در شهر تهران با افزایش آلودگی هوا تشدید می‌شود و اورژانس تهران نیز عملا در حالت آماده باش قرار می‌گیرد.

با توجه به افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر، به ‌طور كلی میزان بیماری‌ها و حملات قلبی و ریوی در تهران نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است، اما بر اساس این آمار نمی‌توان افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از این حوادث را برآورد كرد.

در شرایط فعلی، نیروهای اورژانس تهران در كنار ماموریت‌های عادی، برای رسیدگی به افرادی كه در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا هستند نیز آمادگی دارند و آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شده است."

دكتر یوسف رشیدی ، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز با بیان اینکه احتمالاً‌ آلودگی هوای تهران ظرف 1 تا 2 ماه آینده افزایش می‌یابد، گفت:

"جدیدترین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان آلاینده‌های هوای تهران 10 برابر استانداردهای جهانی است.

شاید وقتی صحبت از آلودگی هوا به میان می‌آید، تمام ذهن‌ها به سوی آلاینده‌هایی نظیر مونوكسیدكربن، ذرات معلق، اكسیدهای ازت و گوگرد و ازن معطوف شود، اما در میان این آلاینده‌ها، بحث آلاینده‌های خاص بسیار مهم است، زیرا این آلاینده‌ها اثرات بسیار سویی بر سلامتی انسان دارند. اغلب آلاینده‌های خاص، قابلیت تجمع در بافت‌های بدن را دارند و به همان سرعت كه جذب بدن می‌شوند، قابل دفع نیستند."

سرطان و نازایی؛ ارمغان آلودگی هوا

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه در تهران نیز در حال حاضر برخی از آلاینده‌های خاص نظیر هیدروكربن‌های آلاینده توسط شركت كنترل كیفیت هوا در حال اندازه‌گیری است بر لزوم توجه، اندازه‌گیری و كنترل این آلاینده‌ها تاكید كرد و افزود:

"1 و 2 بوتادین نیز یكی از آلاینده‌هایی است كه معمولا در مناطق صنعتی (صنایع پتروشیمی) وجود دارد، اما در مناطق شهری نیز به دلیل احتراق‌های ناقص و در صورتی كه كنترل برای بخارات بنزین صورت نگیرد، وجود خواهد داشت.

از اثرات مهم این آلاینده نارسایی كبد و كلیه، نازایی و سرطان ذكر شده است و مسوولان باید هرچه سریع‌تر در این خصوص اقدامی جدی انجام دهند."

موتورسیکلت‌ها؛ متهمان ردیف اول

هادی‌هاشمی ، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت:

"به علت خلأ قانونی و قانون ضعیف، ما در تهران زمین‌گیر شده‌ایم و آلودگی در حال افزایش است.

در كلان‌شهر تهران 8 میلیون جمعیت، 6/3 میلیون خودرو و 2/2 میلیون موتورسیكلت وجود دارد، در حالی‌ كه ظرفیت عبوری این شهر 500 هزار دستگاه است.

بیش از 80 درصد آلاینده‌ها در هوای تهران به خودروها و موتورسیكلت‌هایی مربوط می‌شود كه در سطح شهر تردد می‌كنند و به گفته مسوولان معاینه فنی، دارای احتراق ناقصی هستند و بیشترین آلودگی امروز هوای تهران نیز معلول همین مساله است."

آزبست، جان تهرانی‌ها را می‌گیرد

دکتر معصومه ابتکار، رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این سوال که چرا از آلودگی هوا كماكان به عنوان مهم‌ترین خطر محیط زیست تهران نام برده می‌شود، گفت:

"متأسفانه سموم آلودگی هوا مستقیما وارد جریان خون می‌شوند. از طرفی، آلودگی هوا از آن دسته معضلاتی است كه به شكلی گسترده تبعات و آثار سوء خود را به یك میزان در شمال و جنوب شهر پخش می‌كند.

خطر آلاینده‌های جدیدی نظیر بنزن (BTX)، تولویین و گیزای‌لین نیز وجود دارد كه به دلیل رعایت نکردن استانداردها، چه در حمل ‌و نقل بنزین و چه در ایستگاه‌های پمپ بنزین از 2 سال قبل به ما گزارش شده است. این گزارش‌ها نشان‌دهنده ی نشت تركیبات و بخارات حاصل از بنزین به میزان 20 برابر بالاتر از حد مجاز است. این ترکیبات سرطان‌زا هستند که بسیار نگران‌كننده است.

علاوه بر این تركیبات، آزبست نیز خطر دیگری است كه به دلیل استفاده از صفحه كلاج غیراستاندارد در خودروها به آلاینده‌های دیگر اضافه شده كه این مسئله، نگرانی‌های ما را دو چندان كرده است."

دکتر ابتکار در جواب این سوال که متولی رسیدگی به این وضعیت چه ارگانی است، پاسخ می‌دهد:

"سازمان حفاظت محیط‌زیست مسوول است، اما اخیرا خبرهای خوشی به دست ما رسیده كه حاكی از شروع مجدد و اتخاذ رویكردهای بهتری در حوزه برنامه جامع كاهش آلودگی هوا در سازمان محیط‌زیست است."

وی همچنین درباره گرد و غبارهای عربی تصریح کرد:

"برای ریزگرد یا گرد و غبار عربی متاسفانه به دلیل نوپا بودن این پدیده ی عجیب اقلیمی، هیچ‌گونه دستورالعمل مدونی، چه از نظر بهداشتی و چه از نظر اجرایی با هدف ارتقای سلامت شهروندان وجود ندارد و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در این زمینه دچار قصور شده است.

گرد و غبار عربی به لحاظ قطر بسیار كم ذرات، دارای اثرات مخرب بسیار شدیدی است كه برای سلامت كودكان بسیار مضر است، اما متاسفانه اطلاع‌رسانی مبسوطی در این زمینه انجام نگرفته است."

پریسا اصولی - سلامتیران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

اثرات گرد و غبار بر سلامت افراد

آلودگی هوا و دردهای شكمی به ویژه در زنان

آلودگی هوا، رشد جنین را کم می کند

آلودگی‌ هوا به چشم‌ها نیز صدمه می زند

مشکلات ناشی از استنشاق سُرب

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

فصل آلودگی هوا و سلامت انسان

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

آلودگی هوای تهران خطرناک شده

بهترین غذاها در هوای آلوده

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

افزایش شدید آلودگی هوای تهران و راه كارهای تغذیه ای 

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.