سینما پول و پارتی هم می خواهد
- امیر جعفری:
- این سینما را دوست ندارم.
- تئاتر اصلا به چهره نیازی ندارد.
- بالاخره تلویزیون هم خرج خودش را دارد.
امیر جعفری كه این روزها مشغول بازی در سریال «زیر هشت» به كارگردانی سیروس مقدم است، در گفتوگویی با ایسنا، با انتقاد نسبت به نگاه نادرست غالب بر جامعه نسبت به عرصه بازیگری، همچنین از ورود بازیگران سینما و تئاتر به تلویزیون و بالعكس سخن گفت.
او با اعتقاد بر این كه در حال حاضر، تلویزیون نسبت به سینما وضعیت بهتری دارد، گفت كه ترجیح میدهد در تئاتر و تلویزیون بماند و كار خوب انجام دهد؛ چراكه اگر سینما این است، او این سینما را نمیخواهد.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا درباره مشكل كمبود بازیگر كه به دفعات از سوی سازندگان فیلمها و سریالها به آن اشاره میشود، ابراز عقیده كرد: من اصلا معتقد نیستم كه با كمبود بازیگر مواجه هستیم، ما تعداد زیادی بازیگر داریم.
شما فقط كافی است یك روز وقت بگذارید و به تئاتر شهر بروید و تئاترها را ببینید و بفهمید بازیگری یعنی چه؛ مثل قضیه فوتبال میماند، صرفا 20 نفری كه به تیم ملی دعوت میشوند، فوتبالیست واقعی نیستند؛ ما بازیكنان بسیاری در لیگهای دسته سه و دسته چهار داریم، كه بازی میكنند و ناشناخته هستند و كسی ریسك نمیكند كه آنها را به تیمش دعوت كند. متاسفانه در بازیگری هم وضعیت به همین منوال است.
هیچ كارگردانی اول نمیرود تئاتر ببیند و از بین بازیگران تئاتر، بازیگرش را انتخاب كند؛ گر هم كارگردانی برود و از بازیگر تئاتر خوشش بیاید، صداوسیما میگوید، آیا بازیگری كه انتخاب كردهای چهره است، یا سینما میگوید آیا این بازیگر بفروش است؛ به همین دلیل، دور یك دایره میچرخیم، بیآن كه كه بدانیم یكسری استعدادهای دیگر هم هستند.
نه در مورد بازیگری كه در مورد نویسندگی و سایر بخشهای فیلمسازی هم وضعیت به همین منوال است.
وی ادامه داد: فرهنگ جامعه به گونهای درباره بازیگری جا افتاده و ارج و قرب بازیگری به حدی پایین آمدهاست كه برخی افراد در خیابان به سراغ من میآِیند و میگویند بچه من سه ماه تابستان بیكار است، میتواند بیاید بازی كند! با چنین دیدگاهی بازیگری شغل نیست و اگر شغل نباشد، استعداد هم نمیخواهد؛ استعداد هم نخواهد، در باز است و هر كسی میتواند وارد شود.
جعفری در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا نگاه عام نسبت به بازیگری را میتوان به سینما و تلویزیون هم تعمیم داد؟ گفت: عوام را چه كسی تربیت میكند؟ آیا ما كه در كار هنر هستیم، عوام را تربیت میكنیم؟
او سپس در پاسخ به این مطلب خبرنگار ایسنا كه اغلب افرادی كه به واسطه پول، پارتی و چهره وارد سینما و تلویزیون میشوند، بعد از اندكی فراموش میشوند و دوام نمیآورند، گفت: این گونه نیست؛ خیلی از این افراد هم باقی ماندهاند و خیلی از این افراد حتی الان تز بازیگری میدهند و درباره متدهای مختلف بازیگری در دنیا صحبت میكنند و هیچ مشكلی هم ندارند.
تاكید تلویزیون بر استفاده از چهرهها
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در پاسخ به پرسشی درباره تمایل مدیران تلویزیون به بهرهگیری از بازیگران چهره در فیلمها و سریالها، خاطرنشان كرد:به هر حال تلویزیون هم برای كاری كه میسازد، هزینه كردهاست و میخواهد بیننده پای برنامه بنشیند. تلویزیون دنبال این میگردد كه از چهرهای استفاده كند كه برای تماشاگر آشنا باشد؛ این مساله زمان میبرد. فكر نكنید تلویزیون یك سازمان دولتی است، بالاخره این رسانه هم خرج خودش را دارد. تلویزیون باید سریالهایی بسازد كه بتواند اسپانسر بگیرد و از طریق آن، بودجه خود تلویزیون تامین شود.
بازیگران ماندگاری كه از تئاتر به سینما و تلویزیون آمدند
جعفری در این بخش گفتوگو تاكید كرد: آنهایی كه بین بازی در تئاتر با سینما و تلویزیون تفاوت قائل میشوند، آدمهای بیسوادی هستند. یك سری ظرائف وجود دارد كه آن هم بازیگر بر اساس تجربه دست میآورد. برای مثال پانتهآ بهرام بازیگر تئاتر است، اما شما كدام كارش در سینما و تلویزیون را میتوانید بگویید تئاتری است؟ خسرو شكیبایی، پرویز پرستویی، آتیلا پسیانی، رضا كیانیان و غیره هم همین طور؛ من تا صبح میتوانم از بازیگران ماندگاری در سینما و تلویزیون نام ببرم كه از تئاتر آمدهاند.
ورود بازیگران تئاتر به سینما و تلویزیون و یا بالعكس
این بازیگر در پاسخ به پرسش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا درباره ورود بازیگران چهرهی سینما و تلویزیون به تئاتر، تصریح كرد: تئاتر اصلا به چهره نیازی ندارد كه تلویزیون و سینماییها بخواهند واردش شوند تا تئاتر بفروشد. زمانی كه من، خانم بهرام، ریما رامینفر، رحیم نوروزی، هومن برق نورد و محمد یعقوبی در گروهمان با عنوان «تئاتر امروز»، كار میكردیم، هیچ كدام چهره نبودیم، اما همواره سالن پر از جمعیت بود؛ به نحوی كه حتی ما بلیت نداشتیم به خانوادههایمان بدهیم.
جعفری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره ایفای نقش برخی بازیگران سینما و مجریان تلویزیون در نمایشهای صحنه، اظهار كرد: فردی مثل فرزاد حسنی اتفاقا سابقه تئاتری دارد، حالا اگر رفته و مجری شده، كمی از تئاتر دور ماندهاست. فرزاد حسنی قبل از اینكه مجری باشد، یك بازیگر خوب است. ولی با این مساله كه ما در تئاتر چهره بیاوریم كه كار فروش برود، من صددرصد مخالف این قضیه هستم.
وی در عین حال گفت: مخالفت من بدان معنا نیست كه در تئاتر به روی همه بسته باشد؛ من اتفاقا مخالف این عقیده هستم كه تلویزیونیها و سینماییها حق ندارند به تئاتر بیایند. من میگویم به لحاظ فروش تئاتری نمیفهمم این كار به چه معناست. ما در گروهمان هیچ اجرایی نداشتیم كه بلیط اضافه داشته باشیم؛ این اتفاق به سال 76 برمیگردد، زمانی كه هیچكدام از ما چهره نبودیم.
جعفری تاكید كرد: كارگردانان تئاتری كه دوست دارند در كارشان از چهرههای سینما و تلویزیون استفاده كنند، اعتماد به نفس لازم را ندارند كه مبادا كارشان نفروشد.
این بازیگر با تاكید بر اینكه كه اصلا مخالف حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر نیست، افزود: من میگویم، این گوی و میدان؛ هركس میتواند بیاید بازی كند. در سینما و تلویزیون هم وضعیت همینطور است. ولی اینكه صرفا شما برای پز روشنفكری، تئاتر بازی كنی، خودت را خراب كردهای؛ چراكه شاید عوام را بتوانی گول بزنی ولی نمیتوانی از نگاه تیزبین بازیگران حرفهای تئاتر دوربمانی.
جعفری توضیح داد: البته بعضی بازیگران مانند شهاب حسینی ریشه تئاتری داشتند و زحمت میكشیدند؛ وضعیت اینها فرق میكند. شهاب حسینی ریشه تئاتری داشته است، حالا یك مدت از تئاتر دور ماندهاست. نمیتوانید بگویید این بازیگر چهره بوده و به تئاتر آمدهاست، نه خانه اصلی او تئاتر بودهاست. خیلیهای دیگر هم وضعیتشان به همین منوال است. بازیگری مانند صابر ابر ریشه تئاتری دارد، این آدم زحمتكشیده، تئاتر كاركرده، حالا رفته سینما چهره هم شدهاست، دوباره بر میگردد و تئاترش هم كار میكند. اینها بچههای تئاتر هستند، خانهشان تئاتر است. ممكن است چند سال از تئاتر دور شوند، اما دوباره باز میگردند. رضا كیانیان پنج سال از تئاتر دور بود؛ نمیتوانی بعد از این مدت اگر در تئاتری كاركرد، بگویی كارگردان كار، چهره آوردهاست.
از شاخهبندی بازیگران خوشم نمیآید
این بازیگر سپس با بیان اینكه اصلا از شاخهبندی بازیگران، تئاتر، تلویزیون و سینما خوشم نمیآید، گفت: هرچند سینماییها اغلب این كار را میكنند و نگاهی از بالا به پایین به تلویزیونیها دارند؛ این در حالی است كه الان در تلویزیون كارهایی كه ساخته میشوند، خیلی بهتر از كارهایی هستند كه در سینما ساخته میشوند. جعفری در این زمینه ادامه داد: روزی خبرنگاری از من پرسید، چرا سینما شما را نمیخواهد؟!، من گفتم سینما من را میخواهد، من این فیلمنامهها را نمیخواهم. از عید به این طرف شاید 10 فیلمنامه در خانه من باشد، اما حتی ارزش خواندن را هم نداشتند؛ نمیگویم من كار بد نكردهام؛ من هم كار بد كردهام، اما در شرایطی كه به خاطر قضیه مالی مجبور شدم. ترجیح میدهم در تلویزیون و تئاتر بمانم و كار خوب بكنم. اگر این سینما است، من این سینما را دوست ندارم و نمیخواهم.
ایفای نقش در سریال سیروس مقدم و تئاتر علیرضا نادری
امیر جعفری در پایان این گفتوگو نقش خود را در سریال «زیر هشت» بسیار متفاوت خواند و گفت: بر خلاف «چاردیواری»(به كارگردانی سیروس مقدم)، «زیر هشت»، اصلا كمدی نیست و قصه تلخی دارد. نقشم در این سریال ربطی به «چار دیواری» ندارد و ربطی به نقشهای دیگر من هم ندارد. من تا آخرهای تیر در این سریال ایفای نقش میكنم و احتمال دارد یك تئاتری را با آقای علیرضا نادری كار كنم. مرداد ماه تمرینها را شروع میكنیم و شهریور و مهرماه اجرا میرویم.
تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی