تبیان، دستیار زندگی
معینی: تشكیل گروه مربیان نخبه با 22 مربی از 2007 فقط مربیان حرفه‌یی در لیگ برتر فعالیت می‌كنند كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال طی سه سال گذشته فعالیت بسیاری را در ایجاد زمینه‌ی حضور هر چه بیشتر مربیان در كلاس‌های آموزشی برای آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

22مربی نخبه فوتبال ایران

معینی: تشكیل گروه مربیان نخبه با 22 مربی
از 2007 فقط مربیان حرفه‌یی در لیگ برتر فعالیت می‌كنند


كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال طی سه سال گذشته فعالیت بسیاری را در ایجاد زمینه‌ی حضور هر چه بیشتر مربیان در كلاس‌های آموزشی برای آشنایی با مسایل روز فوتبال انجام داده است، از دعوت‌های مكرر گرفته تا تهدید به جلوگیری از حضور بر روی نیمكت. در نتیجه‌ی این فعالیت‌ها بود كه در حال حاضر قشر وسیعی از مربیان كشور شامل افرادی كه به دلخواه یا اجبار بر سر كلاس‌ها حاضر شدند مدارج علمی را طی كرده‌اند، رییس كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال از این شرایط راضی است و می‌گوید كه اقدامات بسیاری در پیش است.

فریدون معینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به بیان برنامه‌ها، اقدامات كمیته‌ی آموزش و چالش‌های پیش روی مربیان در ایران پرداخت كه شرح آن در پی می‌آید.

2005 سال پركاری است

فریدون معینی در ابتدا با اشاره به اقدامات كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال گفت: در سال 2005 فعالیت‌هایمان را نسبت به 2004 افزایش داده‌ایم، تا كنون 7 كلاس درجه‌ی B برگزار شده و تا پایان سال نیز 32 كلاس درجه‌ی C آسیا برگزار می‌شود، همچنین سومین دوره‌ی كلاس‌های مربیگری درجه‌ی A آسیا از روز هشتم شهریور ماه در محل كمپ تیم‌های آغاز می‌شود.

وی از برگزاری كلاس‌های توجیهی و مربیگری بین‌المللی زیر نظر مدرسان خارجی همچون «آلن ژید» انگلیسی و «روته مولر» آلمانی برای سرمربیان لیگ برتری و لیگ یكی، چهار كلاس بدنسازی، 2 كلاس دروازه‌بانی درجه 3، كلاس تربیت مدرس و همچنین برگزاری بیش از 10 كلاس فوتبال و فوتسال برای بانوان به عنوان اقدامات دیگر كمیته‌ی آموزش نام برد و خاطرنشان كرد:‌ در نظر داشتیم تا یك دوره كلاس مدیریت نیز برای مدیران باشگاه‌ها برگزار كنیم كه به علت حجم كاری زیاد این اقدام صورت نگرفت كه امیدواریم هر چه سریع‌تر مقدمات برپایی چنین دوره‌هایی نیز فراهم شود.

معینی افزود: با وجود برگزاری تمامی این دوره‌ها، برای رسیدن به سطح كمی و كیفی مطلوب نیاز به كلاس‌های آموزشی بیشتری است.

گروه نخبه‌های ایرانی برای چه تشكیل شد؟

طبق قوانین جدید كنفدراسیون فوتبال آسیا تنها مربیان دارای مدرك حرفه‌ای می‌توانند در لیگ برتر به عنوان سرمربی حضور داشته باشند.

رییس كمیته‌ی آموزش در این باره توضیح داد: مربیان دارای مدرك درجه‌ی A آسیا تنها در صورتی می‌توانند به مدرك حرفه‌ای دست یابند كه تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته و بتوانند از پایان نامه‌ی خود كه به این زبان نوشته می‌شود دفاع كنند، به همین منظور گروه مربیان نخبه‌ی فوتبال كشور را تشكیل دادیم تا با ارتقای سطح علمی آنها در سال 2007 مربیان حرفه‌ای مورد نیاز را برای هدایت تیم‌های لیگ برتر كشور در اختیار داشته باشیم.

حمید استیلی، مجید نامجو مطلق، رضا حسن زاده، اصغر مدیر روستا، حسین خطیبی، محسن گروسی، رضا رضایی منش، نعیم سعداوی، حسین كازرانی، غلامحسین مظلومی، افشین پیروانی، حمید علیدوستی، امیر قلعه‌نویی، احمدرضا عابدزاده، رضا رجبی، رضا احدی، جواد منافی، ماركار آقاجانیان، علی افتخاری و چند تن از مربیان دیگر كشورمان گروه 22 نفره‌ی نخبه‌ی مربیگری را تشكیل می دهند.

معینی تصریح كرد: مربی خارجی كلاس نخبه‌ها از حضور آنان بسیار شگفت زده شد و معتقد بود كه قرار گرفتن بازیكنان بزرگ گذشته در یك كلاس مربیگری امری بی‌سابقه و جالب توجه بوده است.

رییس كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال در ادامه افزود: در حال حاضر 250 مربی با گواهینامه‌ی درجه‌ی A در كشور وجود دارند كه بیشتر آنها در حال فعالیت هستند همچنین 1000 مدرك مربیگری B و 3000 مدرك مربیگری C آسیا نیز به ثبت رسیده است اما با توجه به نیاز كشور برای رسیدن به سطح مطلوب طبق برنامه‌ی پیش بینی شده تعداد مربیان درجه‌ی A آسیا به 450 نفر،‌ درجه‌ی B به 2000 نفر و درجه‌ی C آسیا به 10000 نفر افزایش می‌یابد تا با توجه به رشد علاقه‌مندان فوتبال پایه‌ای در كشور، مربیان حاضر در این عرصه نیز دارای اطلاعات كافی باشند.

وی همچنین از سطح مدرسین فوتبال كشور نیز ابراز رضایت كرد و به ایسنا گفت: قابلیت مدرسین ایرانی به شكل راضی كننده‌ای ارتقا یافته و بیشتر آنها به زبان انگلیسی تسلط یافته‌اند و این موضوع سبب آشنایی بیشتر آنان با مسایل دنیای روز فوتبال می‌شود.

معینی توجه به زبان خارجی را بسیار مهم دانست و افزود: زبان یكی از مهم‌ترین عوامل ارتباط است و حتی دلیل اعزام نشدن مربیان ایرانی به كلاس‌های خارج از كشور نیز همین موضوع بوده است چرا كه ناآشنایی آنها با زبان انگلیسی حضورشان را در دوره‌های بین‌المللی بی‌فایده می‌سازد، بنابراین سیاست كاری‌مان را پرورش مربیان در داخل، افزایش میزان آشنایی آنها با زبان خارجی و سپس اعزامشان به كلاس‌های بین‌المللی قرار دادیم.

معینی خاطر نشان كرد: با این حال تا سال 2009 به 32 مربی حرفه‌ای نیاز داریم و به همین دلیل در سفر به مالزی از مسوول آموزش كنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست كردم كه یك دوره كلاس ویژه‌ی مربیگری حرفه‌آی را به ایران اختصاص دهند تا مربیان كشورمان در آن حضور داشته باشند.

استعداد بانوان ایرانی در فوتبال و فوتسال

رییس كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال در مورد كلاس‌های مربیگری فوتبال و فوتسال بانوان نیز به ایسنا گفت: نخستین دوره‌ی مربیگری درجه‌ی C آسیا در مهر ماه برای بانوان در نظر گرفته شده است و به همین منظور قصد داریم تا تعدادی از بانوان را كه شرایط لازم برای حضور به عنوان مدرس در این دوره را دارند انتخاب كرده و از وجود آنها استفاده كنیم.

وی افزود: تعداد زیادی كلاس آموزشی فوتسال بانوان برگزار شده و مطالب دوره‌های خارجی نیز در قالب فیلم و جزوه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است كه بانوان فوتبالدوست می‌توانند به مراجعه به روابط عمومی فدراسیون فوتبال آنها را تهیه كنند.

معینی استعداد بانوان ایرانی را در فوتبال و فوتسال بسیار بالا دانست و به ایسنا گفت: استقبالی كه از كلاس توجیهی یك روزه مربیگری بانوان صورت گرفت، نشان دهنده‌ی میزان علاقه‌مندی آنان به این رشته‌ی ورزشی است و بی‌تردید با رعایت شئونات فرهنگی می‌توان زمینه‌ی حضور هر چه بیشتر بانوان را در فوتبال فراهم كرد.

تحول در آینده‌ی مربیگری فوتبال كشور

معینی در ادامه با ابراز خشنودی از تحول در آینده‌ی مربیگری كشور گفت: تمایل زیاد مربیان به یادگیری كمیته‌ی آموزش را دلگرم ساخته است و به همین دلیل اقدامات را با جدیت پیگیری می‌كنیم.

وی افزود: سبك كلاس‌های آموزشی تغییر كرده است و به جای صحبت‌های یك طرفه، نیمی از كلاس به بحث و تبادل نظر می‌گذرد ضمن آن كه محتوای دروس AFC نیز مطابق با فوتبال تغییر می‌كند و در هر دوره‌ عناوین جدیدتری در اختیار مربیان قرار می‌گیرد.

معینی تصریح كرد: مربیان باید حضور پیگیرانه‌ای در كلاس‌ها داشته باشند چرا كه طبق بخشنامه‌ی AFC مربیان دارای مدارك A، B و C آسیا هر چهار سال یك بار و مربیان حرفه‌ای نیز هر دو سال یك بار ملزم به گذراندن دوره‌های توجیهی هستند.

رییس كمیته‌ی آموزش همچنین از بررسی سوابق و مدارك مربیان خارجی حاضر در فوتبال كشور خبر داد و به ایسنا گفت: ‌مدارك مربیان خارجی تیم‌های باشگاهی به خصوص در لیگ برتر مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

مدرك B آسیا با A آلمان برابری می‌كند

فریدون معینی در ادامه به سطح‌بندی مدارك مربیگری كنفدراسیون فوتبال آسیا با سایر كشورها پرداخت و خاطر نشان كرد: با توجه به محتوا و ارزش برابری تنها مدارك یوفا، اتحادیه‌ی فوتبال انگلیس و كنفدراسیون‌های قاره‌ها در یك سطح قرار دارند و به عنوان نمونه مدرك مربیگری درجه‌ی B آسیا با مدرك درجه‌ی A فدراسیون فوتبال آلمان برابر است.

معینی در ادامه‌ با اشاره به این كه اكثر مربیان كشور اصل پرداختن به علم را درك كرده‌اند تاكید كرد: بی‌تردید برای فعالیت در پست سرمربیگری در لیگ برتر تا سال 2007 به مدرك درجه‌ی A آسیا و پس از آن به مدرك مربیگری حرفه‌ای نیاز است و بدین ترتیب در لیگ پنجم نیز مانند فصل گذشته تنها سرمربیان دارای مدرك مربیگری A می‌توانند فعالیت كنند، اما در مورد مدیر فنی این موضوع به كمیته‌ی آموزش ارتباط ندارد و سازمان لیگ برتر در مورد آن نظر می‌دهد.

تقویت تیم ملی از نظر فكری و جسمی

فریدون معینی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در مورد شرایط تیم ملی كشورمان اظهار كرد: شرایط و اتفاقات پیش آمده در انگلیس سبب شد تا تیم ملی ایران با كیفیت نه چندان مطلوبی به مصاف ژاپن برود، البته نتیجه‌ی دیدار برابر ژاپن نیز غیر طبیعی نبود تیم ایران بدون لژیونرهایش در حالی كه ژاپنی‌ها برای جبران نتیجه‌ی دیدار رفت به زمین آمده بودند در برابر حریف ظاهر شد.

وی در ادامه برگزاری بدون وقفه لیگ برتر و رعایت استانداردهای جهانی در این رقابت‌ها را به نفع تیم ملی دانست و تصریح كرد: باید بازیكنان با قوانین داوری آشنایی بیشتری پیدا كنند و داوران نیز در جریان رقابت‌های لیگ بدون چشم‌پوشی و اغماض با بازیكنان برخورد كنند تا بازیكنان ما در جام جهانی از این نظر صدمه نبینند، چرا كه در جام جهانی داوران بسیار قاطع هستند و اعتراض‌های بی‌جا ممكن است سبب از بین رفتن كلیه‌ی زحمات تیم ملی شود.

وی افزود: تیم ملی از نظر فكری و آمادگی جسمانی باید در بالاترین حد ممكن قرار گیرد چرا كه ما در جام جهانی به مصاف متخصصان فوتبال می‌رویم.

معینی در پایان برگزاری دیدارهای تداركاتی را برای تیم ملی ضروری دانست و گفت: هر چه تعداد این دیدار در مقابل تیم‌های مطرح افزایش یابد روحیه و اعتماد به نفس تیم ملی نیز بیشتر می‌شود.

رییس كمیته‌ی آموزش همچنین از برگزاری كلاس ویژه‌ی دوپینگ برای پزشكان تیم‌های باشگاهی كشور خبر داد و افزود: پزشكان تیم‌ها باید با مساله‌ی دوپینگ برخورد جدی‌تری داشته باشند و با داروهای نیروزا و شرایط استفاده از مواد تقویتی آشنا شوند.