تبیان، دستیار زندگی
شاخه ملی امارات در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، امسال دومین دور از جایزه اتصالات، بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک جهان عرب و دومین جایزه گران بها در ادبیات کودکان جهان پس از جایزه یادبود آسترید لیندگرن را برگزار می کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه برترین کتاب ادبیات کودک عربجایزه برترین کتاب ادبیات کودک عرب

شاخه ملی امارات در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، امسال دومین دور از جایزه "اتصالات"، بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک جهان عرب و دومین جایزه گران بها در ادبیات کودکان جهان پس از جایزه یادبود آسترید لیندگرن را برگزار می کند.

نامزدهای دریافت این جایزه را شرکت های انتشاراتی در کشورهای عرب زبان با پرکردن فرمی و فرستادن آن به شاخه ملی IBBY در امارات معرفی می کنند. در این فرم ها که شاخه ملی امارات در اختیار ناشران قرار داده، معیارهای معرفی نامزد ها تعیین شده و از هر ناشر نیز خواسته شده تا پایان آگوست (نیمه شهریور) تا سقف سه کتاب را برای دریافت جایزه معرفی کنند.

جایزه برترین کتاب ادبیات کودک عرب

این طور که از فرم ها برمی آید، برای دریافت جایزه یک میلیون درهمی اتصالات (نزدیک به ۲۸۰ هزار دلار آمریکا)، نامزدان باید از ۱۷ ویژگی برخوردار باشند. آثار باید به زبان عربی برای کودکان ۰ تا ۱۴ ساله نوشته شده باشد و ترجمه نباشد، در سه سال گذشته برای نخستین بار چاپ شده باشد، به ارزش ها و سنت های جوامع عرب پایبند باشد، تاکنون هیچ جایزه ای دریافت نکرده باشد و چندین ویژگی دیگر. نیمی از جایزه یک میلیون درهمی نیز به ناشر برنده می رسد و نیم دیگر با تصمیم داوران بین پدیدآورندگان اثر تقسیم می شود.

جایزه اتصالات را دختر شیخ امارات متحده عربی که مدیر انجمن ناشران امارات و انتشارات کلمات، شاخه ملی امارات در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است، سال گذشته برای نخستین بار راه اندازی کرد. هدف او نیز رونق بخشیدن به ادبیات با کیفیت کودکان در کشورهای عرب زبان بود. شرکت چند رسانه ای اتصالات، پشتیبان مالی این جایزه است.

منبع: کتابک

تنظیم: مریم فروزان کیا