تبیان، دستیار زندگی
شایداولین،معروف‌ترین‌وهمچنین فریبنده‌ترین این جاذبه‌ها سد معروف طالقان باشد. بعد از طی مسافت كوتاهی در جاده طالقان نمای فوق‌العاده زیبای سد طالقان از سمت چپ به چشم می‌خورد و احتمالاً تصمیم برای اتراق كنار این سد زیبا نیز گرفته می شود. اما عجله نكنید!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخر هفته ای رویایی


برای تماشای جاذبه‌های طالقان باید به سمت غرب و كرج حركت كرد. تقریباً بعد از

طی مسافتی حدود 80 كیلومتر درجاده مخصوص كرج، خروجی طالقان به چشم می‌خورد

 اما اشتباه نكنید برخلاف سایر مقصدهای گردشگری این تابلو به معنای رسیدن

به مقصد نیست بلكه برعكس شاید به این معنا باشد كه تازه فرصت رفتن و دیدن و

انتخاب جاذبه‌های گوناگون آن هم در مسیری طولانی و پر از چشم‌انداز آغاز شده است!


طالقان

طالقان در واقع بخشی از شهرستان ساوجبلاغ محسوب می‌شود. این شهرستان از شمال به ارتفاعات البرز و استان مازندران، از غرب به استان قزوین و از شرق به كرج ختم می‌شود.

كوه‌های طالقان كه در واقع یكی از پرآوازه‌ترین جاذبه‌های این منطقه محسوب می شود در منطقه‌ای كوهستانی قرار دارد. بخش تپه ماهوری این منطقه بین كوهستان و دشتی زیبا حائل شده كه چشم هر مسافر و گردشگری را به خود جذب می‌كند و دشت‌های این منطقه نیز با چشم‌انداز بی‌نظیر و تنوع در محیط‌های طبیعی فضای مناسبی برای اتراق كردن مسافران محسوب می‌شود. جاده طالقان مسیر طولانی است كه در واقع از مجموعه روستاها و آبادی‌های مختلفی به وجود آمده است كه هركدام جاذبه‌های خاص خود را دارد.

شاید اولین، معروف‌ترین‌ و همچنین فریبنده‌ترین جاذبه‌ها طالقان سد معروف آن باشد. بعد از طی مسافت كوتاهی در جاده طالقان نمای فوق‌العاده زیبای سد طالقان از سمت چپ به چشم می‌خورد و احتمالاً تصمیم برای اتراق كنار این سد زیبا نیز گرفته می شود. اما عجله نكنید، سد طالقان تنها یكی از جاذبه‌های این منطقه است و پیشنهاد ایده‌آل گردشگری به مسافران آن است كه بعد از تماشای دیگر جاذبه‌های این منطقه برای تهیه و صرف ناهار كناره‌های سد را انتخاب كنند، بنابراین بعد از رسیدن به سد ذوق‌زده نشوید و فوراً به طرف آن برای اطراق حركت نكنید.

بعد از طی مسافت كوتاهی در جاده طالقان نمای زیبای سد طالقان از سمت چپ

به چشم می‌خورد و احتمالاً تصمیم برای اتراق كنار این سد زیبا نیز گرفته

می شود. اما عجله نكنید، سد طالقان تنها یكی از جاذبه‌های این منطقه است!

طالقان

مسیر را ادامه دهید و همچنان كه به سمت بالای طالقان در حال حركت هستید فرصت بازدید از روستای جوستان و روستای گته ده كه با خانه‌هایی از جنس سنگ و ملاط گل هماهنگ با بافت كوهستان است را از دست ندهید چرا كه می‌توانید در روستای سرسبز جوستان كه رودخانه شاهرود از وسط آن می‌گذرد و با انبوهی از درختان میوه پوشیده شده و همین طور بقعه امامزاده هارون(ع) و حسینیه روستای جوستان كه قدمت تاریخی دارد دیدن كنید.

روستای گلیرد هم یكی دیگر از روستاهای پرجاذبه و معروف طالقان است. اگر به تماشای آثار تاریخی علاقه‌ دارید حتماً از این روستای زیبا بازدید كنید. این روستای سنتی پتانسیل‌های تاریخی زیادی مانند منزل آیت‌الله طالقانی و حمام تاریخی روستای گلیرد را دارد. به طور كلی این روستا به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوانی كه دارد توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران زیباسازی شده است. گذشته از جاذبه تاریخی اگر اهل سنگ‌نوردی سبك و در عوض تماشای آبشارهای حیرت‌آور هستید حتماً مسیر روستای بزج و روستای كركبود را پی بگیرید. آبشار روستای كركبود در كنار صخره‌های طبیعی به راستی چشم‌انداز غیرقابل توصیفی را برای گردشگران ایجاد كرده است و مطمئن شوید پیمودن مسیر این روستا به دیدن جاذبه‌های فراوانش مثل امامزاده زید و ابراهیم، حمام تاریخی روستا، مقبره ملانعیما كركبودی و امامزاده شاه محمد حنیفه می‌ارزد. اما اشتباه نكنید، هیچ كدام از این مقصدهای متنوع به معنای صرف زمان طولانی برای رسیدن به آنها نیست چرا كه اكثر این جاذبه‌ها در یك مسیر و امتداد هم قرار گرفته‌اند.

اگر اهل سنگ‌نوردی سبك و در عوض تماشای آبشارهای حیرت‌آور هستید

حتماً مسیر روستای بزج و روستای كركبود را پی بگیرید. آبشار روستای

كركبود در كنار صخره‌های طبیعی به راستی چشم‌انداز غیرقابل توصیفی را

برای گردشگران ایجاد كرده است

طالقان با برنامه قبلی!

طالقان

در كل اگر خوش سفر باشید و از مدیریت زمان در سفر استفاده كنید تمام این جاذبه‌ها را خواهید دید. البته از آنجا كه شگفتی‌های طالقان بسیار است ممكن است با دیدن هر یك از این جاذبه‌ها تصمیم بگیرید در كنار آن اتراق كنید كه ممكن است این كار فرصت تماشای جاذبه‌های دیگر را از شما بگیرد. بنابراین پیشنهاد می‌كنیم یكی از این مقصدها را به عنوان مقصد طولانی برای زدن چادر یا تهیه ناهار و شام انتخاب كنید و از سایر مقصدها فقط بازدید كوتاه داشته باشید.

حتماً پیش از سفر به مجموعه شگفت‌انگیز طالقان، چند مقصد و جاذبه خاص را مشخص كنید چون به دلیل تنوع زیاد امكان بازدید از تمام آنها در یك روز وجود ندارد.

مركز طالقان شهر كوچكی است كه امكانات مختلفی همانند رستوران، سوپرماركت، داروخانه و... را دارد. بنابراین می‌توانید اگر وسیله‌ای را نیز از قلم انداختید با خیال آسوده در شهر تهیه كنید و به سفر ادامه دهید.

سفر سبز

طالقان

سفر به طالقان قطعاً خاطرات و جاذبه‌های زیادی برای گردشگران به جا خواهد گذاشت خاطره‌هایی كه خرید سوغاتی معروف عسل طالقان و در برخی فصول مثل تابستان میوه‌های فصلی، یكی از آنها است. خلاصه اگر به این مجموعه گردشگری بی‌نظیر سفر كردید دست خالی برنگردید، كوله‌باری از عكس‌های یادگاری زیبا، خاطرات ماندگار، سوغاتی‌های طبیعی و از همه مهمتر كیسه زباله‌هایتان از جمله چیزهایی هستند كه باید با خود از طالقان زیبا و رؤیایی بازگردانید. فرصت تماشای این مجموعه شگفت‌آور را در روزهای بلند تابستان از دست ندهید!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: روزنامه ایران