تبیان، دستیار زندگی
کتاب جامع‌التمثیل قدیمی‌ترین اثر در زمینه ضرب‌المثل‌های فارسی که در قرن یازدهم در هند چاپ شده است برای اولین بار تصحیح شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مثل‌آباد

ضرب المثل

کتاب "جامع‌التمثیل" قدیمی‌ترین اثر در زمینه ضرب‌المثل‌های فارسی که در قرن یازدهم در هند چاپ شده است، در مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و برای اولین بار تصحیح شد.

به گزارش مهر: این کتاب اولین و قدیمی‌ترین اثر در زمینه ضرب‌المثل فارسی و شرح داستان‌ها و امثال است که توسط شخصی به نام محمدعلی حبل رودی در قرن یازدهم هجری قمری به زبان فارسی در هند چاپ شده است.

حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی درباره اصالت حبل رودی گفت: حبل رودی، رودی است نزدیک فیروزکوه حوالی تهران ولی این شخص در هند ساکن بوده و به تشویق شیخ‌الاسلام محمدعلی خاتونی وزیر فرهنگ دوست و ایرانی هند آن زمان، برای نخستین بار ضرب‌المثل‌های فارسی را در کتابی جمع‌آوری کرد.

این کتاب اولین و قدیمی‌ترین اثر در زمینه ضرب‌المثل فارسی و شرح داستان‌ها و امثال است که توسط شخصی به نام محمدعلی حبل رودی در قرن یازدهم هجری قمری به زبان فارسی در هند چاپ شده است

وی اضافه کرد: چاپ سنگی کتاب "جامع‌التمثیل" بیش از 50 بار منتشر شده است اما تاکنون تصحیح نشده بود و ما نسخه‌های پرغلطی از آن در دست داشتیم و امکان پژوهش دقیق در این زمینه وجود نداشت.

ذوالفقاری درباره نسخه مورد استفاده برای تصحیح این کتاب هم گفت: نسخه‌هایی از کتاب "جامع‌التمکثیل" در کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه و موزه ملی ملک موجود بود که ما نسخه کتابخانه ملک را مبنا قرار دادیم و در مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و در پژوهشی مشترک به همراه زهرا غلامی آن را تصحیح کردیم.

به گفته این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی کتاب "جامع‌التمثیل" که حجم آن بیش از 1000 صفحه است و در 28 باب تدوین شده است، دربردارنده بیش از 1500 ضرب‌المثل فارسی و 200 داستان و تصاویر مرتبط است که قرار است به زودی برای چاپ به انتشارات معین سپرده می‌شود.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی