تبیان، دستیار زندگی
بررسی تاثیر ارزش‌های اخلاقی در اقتصاد در کتابی با عنوان «اخلاق در اقتصاد» منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاسبی به اضافه‌ی اخلاق

شهید صدر

بررسی تاثیر ارزش‌های اخلاقی در اقتصاد در کتابی با عنوان «اخلاق در اقتصاد» منتشر شد.

به گزارش ایبنا، این کتاب با تاکید بر نظریات شهید صدر، به بررسی مکاتب اقتصادی از منظر اخلاق می‌پردازد و با دلایل وحیانی، روایی و عقلایی، استدلال‌های علمی و تجربی را در این باره به اثبات می‌رساند.

این کتاب می‌کوشد اثبات کند که اقتصاد علاوه بر رعایت قوانین اجتماعی، سیاسی، حقوقی و حتی دینی بر ارزش‌ها و فضایل اخلاقی نیز استوار است و توسعه اقتصادی پایدار بدون تاثیرپذیری از اخلاق ـ با گرایش دینی آن ـ دست نیافتنی است.

این نوشتار با ارایه افق تازه‌ای از موضوع اخلاق در اقتصاد درصدد است زمینه اجرای اقتصاد اسلامی را فراهم آورد و دامنه تاثیرات و قدرت تغییرات آن را یادآور شود.

این کتاب می‌کوشد اثبات کند که اقتصاد علاوه بر رعایت قوانین اجتماعی، سیاسی، حقوقی و حتی دینی بر ارزش‌ها و فضایل اخلاقی نیز استوار است و توسعه اقتصادی پایدار بدون تاثیرپذیری از اخلاق ـ با گرایش دینی آن ـ دست نیافتنی است

محتوای این کتاب با تاکید بر دیدگاه‌های شهید آیت‌الله محمدباقر صدر به عنوان عالم حوزوی که با تالیف کتاب «اقتصادنا» آغازگر پژوهش در اقتصاد اسلامی از بعد اخلاق دینی بوده، به رشته تحریر در آمده است.

در ابتدای این کتاب پس از چکیده‌ای از اثر، فهرست فصول نه‌گانه کتاب دیده می‌شود که در هر فصل علاوه بر عنوانی مجزا، مطالب و بخش‌هایی جای دارند.

از مباحث این کتاب که در ابتدا در قالب پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد طرح ریزی شده است، می‌توان به دیدگاه اندیشمندان معاصر، مفهوم‌شناسی اقتصاد، نقد مکتب کلاسیک‌ها از نظر اخلاق، نظریه‌های عدم تاثیر اخلاق در اقتصاد، الگوی رشد بهینه فرانک رمزی، مکتب اقتصاد توسعه، مکتب کینز، مکتب مارکسیسم و سوسیالیسم و ... اشاره داشت.

لازم به ذکر است که این کتاب توسط انتشارات پرشکوه منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی