تبیان، دستیار زندگی
كتاب آواز عقل سرخ (مروری بر اندیشه های شیخ اشراق) اثر عباس بخشنده بالی منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آواز عقل سرخ

آواز عقل سرخ

گروه کتاب تبیان:  كتاب آواز عقل سرخ (مروری بر اندیشه های شیخ اشراق) اثر "عباس بخشنده بالی" توسط كانون اندیشه جوان منتشر شد.

حكمت اشراقی سهروردی تأثیرات چشم گیری در اندیشه های فلسفی و عرفانی مشرق زمین گذاشته است و اهل دانش بارها آثار وی را مورد مطالعه، تفسیر و بررسی قرار داده اند.

شیخ اشراق در زندگی كوتاه خود با مطالعه عمیق تعالیم قرآن شریف، روایات اسلامی، حكمت مشاء، فلسفه یونان باستان، حكمت خسروانی و عرفان اسلامی به نوآوری پرداخت و فلسفه اشراق را بنیان نهاد.

اگرچه حكمت اشراق در اوایل رشد خود مغرب زمین را تحت تأثیر قرار نداد، ولی در جهان معاصر مورد توجه عمیق برخی شرق شناسان غربی قرار گرفته است.

به گزارش تبیان : این كتاب به دیدگاه های گوناگون سهروردی برای آگاهی مخاطبانی كه به این موضوعات علاقه دارند، اشاره می کند بنابراین، بحث های فلسفی محض و همچنین بررسی و نقد موضوعات از عهده این كتاب خارج هستند.

اگرچه حكمت اشراق در اوایل رشد خود مغرب زمین را تحت تأثیر قرار نداد، ولی در جهان معاصر مورد توجه عمیق برخی شرق شناسان غربی قرار گرفته است

فصل نخست این اثر به زندگی شیخ اشراق، چگونگی رشد علمی و معنوی و همچنین آثار وی اشاره می كند.

فصل دوم، به نظام فلسفی وی كه شامل توضیحی درباره حكمت اشراقی و همچنین مبانی فكری اوست می پردازد كه مبانی فكری و سرچشمه های حكمت شیخ اشراق آموزه های هرمس، حكمت ایران باستان، حكمت یونان باستان، عرفان اسلامی، فلسفه مشاء و قرآن شریف و روایات اسلامی را شامل می شود.

فصل سوم به معرفت شناسی وی كه با روش معرفتی ابن سینا و مشائیان متفاوت است، اشاره می كند.

فصل چهارم، به خداشناسی سهروردی كه شامل دلائلی بر وجود و اوصاف الهی است، اشاره می كند.

فصل پنجم به هستی شناسی شیخ اشراق اختصاص دارد و پس از اثبات عالم مجردات و نقش كلیدی نور در هستی، به عوالم موجود و چگونگی ترتیب آنها اشاره دارد.

فصل ششم كه در آثار سهروردی پررنگ تر به نظر می رسد، انشان شناسی است. وی با اشاره به دو بعدی بودن آدمی، دلائلی بر تجرد نفس اقامه می كند. در ادامه نیز به عشق وجودی كائنات و عشق انسانی اشاره و راز رهایی انسان از غم غربت غربی بیان می شود و سلوك عرفانی كه همان راز رهایی از غم غربت غربی است را به دانستنی های سلوك عرفانی و راه های عمل به آن تقسیم می كند.

قسمتی از فصل هفتم به راهنماشناسی اشاره می كند كه شامل فلسفه و هدف وجود پیامبران، ویژگی های راهنما و معجزه آنان است. در قسمت دیگر این فصل، رؤیای راستین و شرایط تحقق آن مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل هشتم و پایانی كه به فرجام شناسی سهروردی اختصاص دارد، با باقی ماندن روح آدمی آغاز شده و با اشاره به نادرستی تناسخ، فلسفه انتقال روح آدمی به آخرت و بیان چگونگی آن پایان می یابد.

این کتاب در 176 صفحه و با قیمت 2500 تومان منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی