تبیان، دستیار زندگی
پوست و بیماری های آن ( قسمت اول ) کاربر محترم این مطلب را در 13 قسمت ارائه می گردد. تشریح پوست پوسـت بزرگترین ارگان بدن هر فردی است و خواص متعددی دارد: 1) محافظت اعضای داخلی از ورود هر نوع ماده خارجی (سیستم دفاع مکانیکی ) 2)...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره ی پوست چه می دانید؟

پوست و بیماری های آن ( قسمت اول )


کاربر محترم این مطلب را در 13 قسمت ارائه می گردد.

تشریح پوست

 پوسـت  بزرگترین ارگان بدن هر فردی است و خواص متعددی دارد:

1) محافظت اعضای داخلی از ورود هر نوع ماده خارجی (سیستم دفاع مکانیکی )

2) از بین بردن موادی که به طوراتفاقی وارد پوست شده اند (سیستم دفاع ایمونولوژیکی )

3) محافظت بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید

کـُلاژن مهمترین پروتئین موجود در بافت های بدن ، استخوان ، غضروف و پوست می باشد که نوعی پروتئین است و باعث قوام پوست می شود.

پوست انسان از سه لایه تشکیل شده است:

1) اپیدرم یا رو پوست 2) درم 3) هیپودرم

پوست همچنین دارای ضمایم مو، ناخن و غدد مترشحه چربی و عرق می باشد.در داخل اپیدرم سلول ( یاخته ) های متفاوتی وجود دارند که وظایف متنوعی دارند از جمله:

- سلول های کراتین ساز که وظیفه ساخت کراتین پوست را دارند. این سلول ها بخش اعظم این لایه را تشکیل می دهند و از سلول های زایا درست شده و به طرف بیرون پوست در حرکت هستند. با گذر از این لایه تکامل می یابند و به سطح پوست  می رسند و بالاخره ریزش می کنند. طول زمانی که نیاز است یک سلول از عمق لایه ( لایه پایه ) به سطح پوست برسد حدود 24 تا 42 روز می باشد.

- سلول یا یاخته دیگر این لایه سلول های رنگدانه ساز هستند که باعث بروز رنگ پوست افراد می شوند. وظیفه این سلول ها محافظت بدن از ورود اشعه ماوراء بنفش است که برای بدن مضر می باشد.

در داخل اپیدرم هیچگونه رگ خونی وجود ندارد و تغذیه این لایه توسط لایه زیرین آن یعنی درم صورت می گیرد. زیرِ لایه اپیدرم یا رو پوست، لایه درم قرار دارد. این لایه دارای عروق خونی فراوانی است که به صورت شبکه هایی در این لایه دیده می شوند و مسئول تغذیه و تنظیم درجه حرارت بدن هستند. به این صورت که با افزایش دمای محیط ، جریان خون در این شبکه های عروقی افزایش می یابد و دمای داخل بدن به سطح پوست انتقال می یابد و از طریق انتشار، و همچنین ایجاد تعریق ، دمای داخلی بدن تعدیل می شود. در این لایه علاوه بر عروق خونی؛ اعصاب نیز وجود دارند که مسئول حس در پوست می باشند. انتهاهای عصبی در این لایه به صورت اختصاصی هستند. گیرنده های عصبی حس لامسه، سرما، گرما ؛ ارتعاش ( VIBRATION ) و حس موقعیت ( POSITION ) در این لایه وجود دارند. همچنین رشته های عصبی با انتهای آزاد، جهت حس درد در این لایه وجود دارند. عمده ماده ی موجود در درم ، کـُلاژن ( مهمترین پروتئین موجود در بافت های بدن ، استخوان ، غضروف و پوست ) می باشد که نوعی پروتئین است و باعث قوام پوست می شود. همچنین اِلاستین ( پروتئین دیگر درم ) باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست می گردد. بین درم و اپیدرم یک لایه نازک وجود دارد که مسئول اتصال این دو لایه می شود. در زیر درم لایه هیپودرم وجود دارد که غنی از بافت چربی است. این لایه به صورت یک عایق عمل می کند و مثل یک ضربه گیر می باشد.

ادامه دارد...

در قسمت بعد به معرفی عوامل ایجاد لک صورت که یکی از بیماری های شایع پوستی است و راه درمان آن می پردازیم.

منابع

اینترنت

گردآوری : بخش اجتماعی سایت تبیان

کارشناس مشاوره پزشکی : دکتر میثم شیرزاد

لینک ها

روش هایی برای از بین بردن موهای زائد صورت

ماسک های زیبایی و تأثیر آنها بر پوست

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

بهداشت و زیبایی پوست و مو

آیا می دانید علت تفاوت رنگ پوست در چیست؟

پوست خود را نجات دهید

چه افرادی در معرض سرطان پوست قرار می گیرند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.