تبیان، دستیار زندگی

برش زدن پلکسی گلاس

همانگونه که می دانید پلکسی گلاس از مواد بسیار پر کاربرد در ساخت بسیاری از پروژه ها می باشد و به راحتی قابل برش، خم کاری و سوراخ کاری می باشد. هدف این مقاله آموزشی نحوه برش زدن پلکسی گلاس می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برش زدن پلکسی گلاس

همان گونه که می دانید پلکسی گلاس از مواد بسیار پر کاربرد در ساخت بسیاری از پروژه ها می باشد و به راحتی قابل برش، خم کاری و سوراخ کاری می باشد.

هدف این مقاله آموزشی نحوه برش زدن پلکسی گلاس می باشد.

برش زدن پلکسی گلاس

برای بریدن پلکسی گلاس روش های مختلفی وجود دارد که در زیر تعدادی از آن ها را توضیح می دهیم:

1. استفاده از کاتر مخصوص پلکسی گلاس:

برش زدن پلکسی گلاس

کاتری که در شکل فوق مشاهده می نمایید مخصوص برش زدن پلکسی گلاس ساخته شده است و برای بریدن پلکسی گلاس با ضخامت های کم ( 1 میلی مت تا حدود 6 میلی متر ) به کار می رود. برای برش زدن پلکسی گلاس بوسیله کاتر مخصوص کافی است ابتدا محل برش را خط کشی نمایید.

لازم به ذکر است که این کاتر تنها قادر به برش زدن در یک امتداد مستقیم می باشد و نمی توان توسط آن خطوط برش منحنی و یا شکسته ایجاد نمود.
برش زدن پلکسی گلاس

پس از خط کشی محل برش لازم است توسط کاتر، محل مشخص شده را بتراشید. برای این کار نوک برنده کاتر را روی خط برش قرار داده و آن را در امتداد خط برش بکشید.

برش زدن پلکسی گلاس

لازم است این عمل را چندین بار تکرار نمایید تا شیار ایجاد شده، حداقل عمقی برابر یک سوم ضخامت پلکسی گلاس مورد نظر را پیدا نماید.

برش زدن پلکسی گلاس

پس از ایجاد شدن شیار مورد نظر، کافی است خط برش را روی لبه میز قرار داده و پلکسی گلاس را روی میز محکم نمایید، سپس با وارد نمودن فشار به بخشی از پلکسی گلاس که روی میز قرار ندارد، محل برش را بشکنید.

برش زدن پلکسی گلاس
برش زدن پلکسی گلاس

2. استفاده از اره مویی برقی:

یکی از بهترین روش ها برای بریدن پلکسی گلاس می باشد. با این روش می توان خطوط برش منحنی و پیچیده را نیز بر روی پلکسی گلاس رسم نموده و برش زد.

برش زدن پلکسی گلاس

با این روش می توان پلکسی گلاس هایی با ضخامت های زیاد ( 3 سانتی متر ) را نیز برش زد.

 

3. استفاده از اره آهن بُر و اره مویی دستی:

این روش برای بریدن پلکسی گلاس در مقیاس های کوچک و در صورت عدم دسترسی به روش های قبل قابل استفاده می باشد.

برش زدن پلکسی گلاس

4. استفاده از اره عمود بُر:

این روش روش مناسبی برای برش زدن پلکسی گلاس نمی باشد زیرا گرمای ایجاد شده توسط تیغه این اره ها، محل برش را ذوب نموده و دقت برش را پایین می آورد. در صورتی که بخواهید از این روش برای برش زدن طلق استفاده نمایید، بهتر است با استفاده از یک جریان آب، تیغه را دائماً خنک کاری نمایید.

برش زدن پلکسی گلاس

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی