تبیان، دستیار زندگی
به نظر من كامرانی‌فر پدیده كمك‌داوری آسیا در جام‌جهانی است و خوشحالم كه او دومین داور ایرانی حاضر در جام‌جهانی است. او در این مسابقات و تا اینجای كار واقعا ممتاز قضاوت كرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فنایی نائب رئیس کمیته داوران شد

محمد فنایی به عنوان نایب رییس كمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد تا منتظر رقم خوردن روزهای بهتری برای داوری ایران باشیم. اولین داور ایرانی حاضر در رقابت‌های جام‌جهانی دیروز در گفت‌وگویی اختصاصی با گل از هر دری سخن گفت.

محمد فنایی

پس از حضور در جام‌جهانی و مبدل شدن به یك كارشناس بین‌المللی داوری، حالا می‌شنویم كه شما به عنوان نایب رییس كمیته داوران انتخاب شده‌اید، در این مورد توضیح می‌دهید؟

راستش را بخواهید تا حدودی برای قبول كردن این پست دو دل بودم ولی استقبال دوستان، بچه‌های داوری، رسانه‌ها و اهالی فنی از این قضیه آنقدر جالب بود كه حالا دوست دارم با تمام توان این سمت را بپذیرم. امیدوارم لیاقت این همه تماس، پیام و محبت را داشته باشم و بتوانم برای جامعه داوری ایران كاری انجام دهم.

آقای عنایت از سوی آقای كفاشیان مامور شدند تا با بنده در این مورد صحبت كنند. من هم ضمن تشكر از این دوستان اعلام كردم كه به شرط داشتن اختیار تام برمی‌گردم. آقای عنایت باید در این راه مرا كمك كند تا ان‌شاءا... بتوانیم در جامعه داوری و پیشبرد اهداف بزرگ و فوتبالمان یك تحول بزرگ و مثبت را ایجاد كنیم.

امیدوارم كه با رسانه‌ها، كارشناسان و خبرنگاران تعامل خوبی داشته باشیم چون آنها نیز باید ما را در این راه كمك كنند و باعث شوند تا جامعه داوری یك تحول بزرگ را داشته باشند. ما باید با كمك رسانه‌ها مردم را به شخصیت داوری نزدیك كنیم.

در مورد این اهداف و ابلاغ حكم جدیدتان با كفاشیان هم صحبتی كرده‌اید؟

خیر. هنوز آقای كفاشیان با من در این مورد صحبتی نكرده است. البته من به دلیل لطف فدراسیون و هیات رییسه تشكر می‌كنم. امیدوارم پس از این كمیته آموزش داشته باشیم و در مورد سیاست‌گذاری و اهدافمان یك نشست مطبوعاتی را تشكیل دهیم.

به نظر من كامرانی‌فر پدیده كمك‌داوری آسیا در جام‌جهانی است و خوشحالم كه او دومین داور ایرانی حاضر در جام‌جهانی است. او در این مسابقات و تا اینجای كار واقعا ممتاز قضاوت كرده است

در مورد شرایط داوری جام‌جهانی آفریقا چه صحبتی دارید؟

اشتباهات جام‌جهانی تا اینجای كار نتیجه‌زا و تاثیرگذار بوده و حتی باعث شده تا تیم‌های بزرگ هم از این موضوع متضرر شوند. ما باید بپذیریم كه در بالاترین سطح بازی‌های فوتبال هم اشتباهات داوری وجود دارد. جدا از اینها با توجه به اینكه در این بازی‌ها سیستم كوپی اعمال می‌شود، مسلما اشتباهاتی نیز به وجود خواهد آمد و احتمالا در مراحل حساس و پرتنش این اتفاقات باز هم به وجود خواهد آمد. در حالی كه با وجود این شش چشم همیشه اشتباهاتی وجود داشته،‌این بار فناوری و تكنولوژی به یك ناظر بزرگ تبدیل شده‌اند تا با تسلط و شرایط خاص نظاره‌گر بازی‌های جام‌جهانی باشیم.

در مورد قضاوت كامرانی‌فر، تنها نماینده ایرانی در جام‌جهانی چه صحبتی دارید؟

به نظر من كامرانی‌فر پدیده كمك‌داوری آسیا در جام‌جهانی است و خوشحالم كه او دومین داور ایرانی حاضر در جام‌جهانی است. او در این مسابقات و تا اینجای كار واقعا ممتاز قضاوت كرده است.

محمد فنایی

در خصوص اتفاقات اخیر و پرچم‌هایی كه كامرانی‌فر زد چه نظری دارید؟

در بازی شیلی و سوئیس، كامرانی‌فر به درستی پرچم زد و گل را آفساید اعلام كرد. گل دیگری هم زده شد كه كامرانی‌فر به درستی ادامه بازی داد و چندین بار هم پرچم‌های خوب و به موقعی زد.

در صحنه اخراج بازیكن سوئیس، كامرانی‌فر به درستی خطا گرفت اما اگر در مورد اخراج كردن بازیكن، خودش به داور وسط حرفی زده و خطا داده باشد، اشتباه كرده است.در صحنه‌ای كه بازیكن سوئیس اخراج شد،‌این بازیكن مستحق اخراج نبود چون نیرویی كه وارد كرده بود بیش از حد نبود و فقط رفتار غیر ورزشی شكل گرفته بود. در این صحنه كامرانی‌فر می‌تواند با توجه به نزدیكی به صحنه تعیین كارت كند و امیدوارم كه او در این صحنه حرفی به القندی(داور وسط) نزده باشد.

به نظر من تا اینجای كار المرزوقی اماراتی خیلی خوب كار كرده و همراه با كمك‌هایش مثل ایرهاتف كادر خوبی را تشكیل داده است. با تمام این حرف‌ها كامرانی‌فر آنقدر خوب كار كرد كه حالا روی داوری ایران و آسیا حساب ویژه‌ای باز می‌كنند.

به عنوان سوال آخر قصد داشتیم تا در مورد وضعیت توپ‌های جام‌جهانی «جابولدنی» و انتقادهایی كه از آن می‌شود صحبت كنید.

مطمئناً این تو‌پ‌ها بر مبنی استاندارد و قوانین فوتبال طراحی شده و ابعاد، وزن قطر، باد، اتمسفر و ... آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. این درست كه بعضی از گلرها به خاطر این توپ‌ها ناراضی هستند ولی احتمالاً مهاجمان باید از این توپ‌ها رضایت داشته باشند. البته یك اصل دیگر هم وجود دارد. اگر این توپ‌ها را زودتر به این تیم‌ها تحویل می‌دادند خیلی بهتر بود. بدون شك اگر تیم‌ها می‌توانستند در مدت زمان بیشتری با این توپ‌ها تمرین كنند، همه‌چیز فرق می‌كرد و تیم‌ها با شرایط و آشنایی بیشتری نسبت به این توپ‌ها می‌توانستند در این مسابقات شركت كنند. آن طور كه من شنیده‌ام این توپ‌ها را یك ماه پیش از شروع رقابت‌ها به تیم‌ها تحویل داده‌اند و كاش این اتفاق‌ها زودتر می‌افتاد تا این مساله باعث نگرانی تیم‌ها و علاقمندان به جام‌جهانی نمی‌شد.

منبع:روزنامه گل

تنظیم:سعید آقازاده