تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم‌ترین مزایای کسب‌وکار خانگی افزایش کیفیت زندگی صاحبان این نوع کسب وکار است. نتایج پژوهشگران نشان داده است كه امروزه، اكثر صاحبان كسب‌وكار‌های خانگی بر این باورند كه كار كردن در خانه كیفیت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت را در خانه تجربه کنید

خانه سبز

کسب‌وکار خانگی نوعی از کسب وکار است که مالک آن، منزل خود را به دفتر کار تبدیل می‌کند و در آنجا به فعالیت‌های شغلی‌اش مشغول می‌شود.

علاوه بر محل اقامت كسب‌وكار خانگی، معمولا شاخص‌های زیر هم در تعریف کسب‌وکار خانگی اهمیت دارند:

1- تعداد بسیار کمی کارمند دارد و معمولاً شامل همه اعضای خانواده صاحب كسب‌وكار می‌شود؛

2- فاقد فضای نمایشگاهی، فروشگاه، پارکینگ مشتری و تابلوهای تبلیغاتی مجاور با خیابان است.

به عبارت دیگر، نوعی فعالیت اقتصادی است که در محل سكونت شخص و با استفاده از امكانات و وسایل منزل راه‌اندازی می‌شود.

امروزه، كسب‌وكار خانگی از بخش‌های حیاتی فعالیت‌های اقتصادی كشورهای پیشرفته محسوب می‌شود. كسب‌وكار خانگی از نظر ایجاد شغل و نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع زیادی در اجتماع و اقتصاد هر كشور می‌شود. كسب‌وكار خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه‌اندازی كسب‌وكار شخصی برای زنان و جوانان است، زیرا راه‌اندازی آن در مقایسه با دیگر انواعش ساده‌تر است. كسب‌وكار خانگی در جوامع سابقه دیرینه دارد. بسیاری از صنایع دستی كه امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سكونت افراد تولید می‌شدند. به‌طور كلی، كسب‌وكار خانگی پدیده جدیدی نیست، اما در نتیجه تغییرات و تحولاتی كه در فعالیت‌های اقتصادی - اجتماعی به وجود آمد به مرور کمرنگ شده است. با این حال، تحولات جدید و شرایط متغیر جامعه، بار دیگر، توجهات را به سمت این نوع کسب وکار و ضرورت توجه به توسعه آن جلب كرده است و سبب شده كه این نوع كسب‌وكار روزبه‌روز گسترش یابد.

شروع كسب‌وكار در خانه فرصت بازرگانی موفقیت‌آمیزی است که افراد با بهره‌برداری از آن می‌توانند سریع‌تر پله‌های ترقی را طی كنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای کسب‌وکار خانگی افزایش کیفیت زندگی صاحبان این نوع کسب وکار است. نتایج پژوهشگران نشان داده است كه امروزه، اكثر صاحبان كسب‌وكار‌های خانگی بر این باورند كه كار كردن در خانه كیفیت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد. كاركردن در خانه باعث می‌شود كه وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل خانواده، از قبیل پرورش فرزندان، توجه بیشتری شود. به طور كلی امروزه كار و زندگی بیش از پیش در هم ادغام شده‌اند.

از دیگر مزیت‌های كسب‌وكار خانگی می‌توان به برخورداری از آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعات كاری انعطاف‌پذیر، ایجاد موازنه بیشتر بین كار و زندگی، و پایین بودن هزینه راه‌اندازی اشاره کرد. این نوع کسب‌وکار این امکان را به افراد می‌دهد تا به صورت پاره وقت فعالیت خود و زمان کاری‌شان را مدیریت كنند. نتیجه این آزادی عمل این است که تربیت بچه‌ها راحت‌تر خواهد شد.

از دیگر مزایای این نوع كسب‌وكار می‌توان به تناسب آن با ویژگی‌های جسمی ‌افراد معلول و كم‌توان اشاره کرد، که احتمال موفقیت آنها را دوچندان می‌کند. در اینجا رهنمودهایی در مورد شروع کسب‌وکار خانگی ارائه می‌دهیم.

مشارکت

رهنمودهایی در مورد شروع كسب‌وكار خانگی

• یک ایده كسب‌وكار خانگی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند هستید. در آن استعداد و یا مهارت دارید. مطمئن شوید که برای ایده شما نیازی وجود دارد و شما بر پایه شناخت فرصتی این ایده را مطرح كرده اید.

• درباره ایده كسب‌وكارتان تحقیق كنید. ببینید چه رقبایی دارید و چگونه باید به آنها برتری پیدا کنید.

مشاركت دیگر اعضای خانواده را جلب كنید و در مراحل بعدی، از آنها کمک بگیرید.

محصول یا خدمتتان را مشخص و اطلاعات کافی درباره محصولات و خدمات جانشین یا مکمل خود پیدا کنید.

• محصول یا خدمت خود را از لحاظ ویژگی‌ها، بسته‌بندی، طراحی رنگ، خدمات، ضمانت‌نامه، قیمت و دیگر عناصر مهم طراحی و مدیریت كنید.

استطاعت مالی خود را برای اجرای ایده بسنجید.

• پژوهش بازاریابی را خودتان انجام دهید. در یک كسب‌وكار خانگی، همانند هر نوع كسب‌وكار دیگری، کسب حداکثر اطلاعات ممکن در مورد مشتریان، رقبا، تأمین‌کننده‌ها، و زمینه بازاریابی قبل از شروع اساسی است.

• قبل از تأسیس کسب وکارتان، طرح کسب وکار (Business plan) خود را آماده کنید. این برنامه شامل برنامه‌ریزی مالی، برنامه منابع انسانی، برنامه بازاریابی، و برنامه عملیاتی شما خواهد بود.

• همه پروانه‌ها و قوانین لازم را برای راه‌اندازی کسب وکار خود کنترل و کسب کنید. این موضوع شامل تماس با مقامات شهر، شهرک یا بخش روستایی محل زندگی شما می‌شود. مطمئن شوید که مدیریت كسب‌وكارتان از خانه قانونی است.

اسم مناسبی برای كسب‌وكارتان انتخاب كنید. یک نام خوب باید ساده باشد، دارای آهنگ خوب و دل‌نشین باشد، تلفظی روان و معنای مناسب داشته باشد، به‌راحتی به‌خاطر سپرده شود، از نظر گرافیک بتوان به آن فرم مناسب داد، در تبلیغات بتوان از آن کمک گرفت، و با فرهنگ و معیارهای ارزشی جامعه هماهنگی داشته باشد.

چاپ کارت‌های ویزیت، نوشت‌افزار و بروشورها را به اشخاص حرفه‌ای بسپارید. یک ظاهر آراسته و حرفه‌ای مخصوصاً برای كسب‌وكارهایی که از خانه اداره می شوند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

اطلاع‌رسانی کنید و تبلیغات را از یاد نبرید. روزنامه‌ها، مجلات و خبرنامه‌هایی را که با بازار شما هماهنگی دارد بررسی كنید و هدف قرار دهید.

• خودتان بازاریابی را شروع کنید. به فروشگاه‌‌ها، شرکت‌ها و دیگر مکان‌هایی که امکان ارائه محصولات یا خدماتتان وجود دارد بروید تا خدمات و محصول خود را شخصاً به بازار عرضه کنید.

• بخشی از منزلتان را به عنوان محیط کاری جدا و آن را مناسب با ملزومات فعالیتتان طراحی کنید .

• برای تلفن کاری، نمابر و اینترنت اتصالات مجزا نصب کنید. یك صندوق پستی به كسب‌وكارتان اختصاص دهید.

• هرگونه نیازهای اضافی را از لحاظ بیمه بررسی کنید. بیمه‌نامه مناسبی بیابید و مطمئن شوید که به اندازه کافی در کسب وکار خانگی شما مخاطرات وجود دارد.

• حساب بانكی برای كسب‌وكارتان باز كنید.

• روابط عمومی خود را قوی کنید تا از تبلیغات رایگان بهره‌مند شوید. آخرین اخبار در مورد محصول و خدماتتان را منتشر کنید.

• در مدیریت و مهارت‌های دفترداری حرفه‌ای شوید. در کلاس‌های آموزشی اصول مدیریت شرکت و کارمندان ماهر استخدام کنید.

• با صاحبان كسب‌وكارهای مشابه در خارج از زمینه بازاری‌تان صحبت کنید تا در مورد امکانات و وضعیت آن کسب وکار ایده بگیرید.

• به انجمن‌های بازرگانی، اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی بپیوندید تا در برقراری تماس به شما کمک شود.

سپیده دانایی

خانواده و زندگی - تنظیم برای تبیان: کهتری

برای آگاهی از عوامل موثر در کارآفرینی موفق کتاب "نقش خانواده در کارآفرینی" ار در کتابخانه تبیان بیابید.

مقالات مرتبط

تعریف کارآفرینی و تاریچه آن

كارآفرینی چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.