تبیان، دستیار زندگی
یك كارشناس برجسته آرژانتینی گزارش‌هایی متعدد از حركت ناوهای جنگی آمریكا و اسرائیل از طریق كانال سوئز به سمت ایران خبر می‌دهند كه نگرانی از جنگی قریب‌الوقوع ایجاد می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتیلیو بُرون"، كارشناس برجسته آرژانتینی مطرح كرد:

هشدارهای "كاسترو" و نگرانی از جنگی قریب‌الوقوع علیه ایران

آتیلیو بُرون

اشاره: "آتیلیو بُرون" (Atilio Boro"n)، جامعه‌شناس برجسته آرژانتینی و كارشناس مسائل سیاسی، با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی-خبری "كوبا دباته" به بررسی اهداف جنگ‌طلبانه امپریالیسم آمریكا در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

بُرون در این خصوص می‌نویسد: گزارش‌هایی متعدد از حركت ناوهای جنگی آمریكا و اسرائیل از طریق كانال سوئز به سمت ایران خبر می‌دهند كه نگرانی از جنگی قریب‌الوقوع ایجاد می‌كند.

وی با استناد به مقاله و مصاحبه اخیر "آمیتای ازتیونی"، ایدئولوگ شاهین‌های آمریكایی، اضافه می‌كند: اتزیونی در مقاله خود بر این نكته تاكید دارد كه دیپلماسی شكست خورد، مجازات‌های سازمان ملل كارایی ندارند، بمباران تاسیسات نظامی اوضاع را چندان تغییر نخواهد داد و در نتیجه تنها اقدام واقعا كارساز، ویران كردن زیرساخت‌های ایران است تا ادامه برنامه هسته‌ای این كشور را غیر ممكن سازد.

سیاست‌شناس برجسته آرژانتینی می‌افزاید: "فیدل كاسترو" نیز در چندین مقاله اخیرش با شفافیت معمول خود نسبت به خصومت فزاینده واشنگتن علیه ایرانی‌ها هشدار داده بود كه قاعده آن با جنگ عراق چندان تفاوتی ندارد؛ اذیت دیپلماتیك، شكایت نزد سازمان ملل، مجازات‌های هر بار سخت‌تر شورای امنیت، عمل نكردن تهران و درگیری نظامی غیر قابل اجتناب.

متن كامل یادداشت مورد اشاره در ادامه می‌آید.

"آمیتای ازتیونی" یكی از متنفذترین جامعه‌شناسان جهان است.  او درآلمان متولد شده و در سال‌هایی كه اسرائیل تاسیس شد به آنجا مهاجرت كرد. بعدا به آمریكا رفت، جایی كه دوره آكادمیك طولانی را آغاز كرد كه وی را به چند دانشگاه بسیار معتبر از جمله "بركلی"، "كلمبیا"، "هاروارد" و حتی در سال‌های اخیر به دانشگاه "جرج واشنگتن" به عنوان استاد روابط بین‌الملل كشاند. اما فعالیت‌های او فقط به دانشگاه‌ها محدود نمی‌شدند. او مشاور دائمی چندین رئیس‌جمهور آمریكا به ویژه "جیمی كارتر" و "بیل كلینتون" شد و از 11 سپتامبر با اوج‌گیری نظامی‌گری، صدایش با قدرتی فزاینده در هیات حاكمه آمریكا طنین‌انداز شد.

یك كارشناس برجسته آرژانتینی در مسائل سیاسی: گزارش‌هایی متعدد از حركت ناوهای جنگی آمریكا و اسرائیل از طریق كانال سوئز به سمت ایران خبر می‌دهند كه نگرانی از جنگی قریب‌الوقوع ایجاد می‌كند

مدافع بی‌قید و شرط رژیم اسرائیل به تازگی مقاله‌ای را در "میلیتاری ریویو"، مجله اختصاصی ارتش آمریكا، منتشر كرده كه جو افكار حاكم بر جناح راست، مجموعه نظامی-صنعتی و بخش‌های عالی دولت آمریكا و بویژه در پنتاگون را مشخص می‌سازد.

عنوان مقاله او بیان‌كننده همه چیز است: آیا یك ایران با سلاح هسته‌ای را می‌توان منصرف كرد؟ تصریح پاسخ امری اضافی است، جواب منفی است. این یادداشت نمی‌توانست در موقعی مناسب‌تر برای جنگ‌طلبان آمریكایی منتشر شود، هنگامی كه گزارش‌هایی متعدد - سرپوش گذاشته شده از سوی مطبوعاتی كه خود را آزاد یا مستقل می‌نامند- از حركت ناوهای جنگی آمریكا و اسرائیلی از طریق كانال سوئز به سمت ایران خبر می‌دهند، مطلبی كه نگرانی از جنگی قریب‌الوقوع ایجاد می‌كند.

فرمانده "فیدل كاسترو" نیز در چندین مقاله اخیرش با شفافیت معمول خود نسبت به خصومت فزاینده واشنگتن علیه ایرانی‌ها هشدار داده بود كه قاعده آن با جنگ عراق، به جز نسبت به داستانی كه برای توجیه آن استفاده شد، تفاوتی ندارد؛ اذیت دیپلماتیك، شكایت نزد سازمان ملل، مجازات‌های هر بار سخت‌تر شورای امنیت، عمل نكردن تهران و درگیری نظامی غیر قابل اجتناب.

پیش‌بینی‌های تیره فرمانده در مقایسه با آن چه كه ایدئولوگ بد شاهین‌های آمریكایی مطرح می‌كند خوشبینانه جلوه می‌كنند. اتزیونی چهارشنبه گذشته در مصاحبه با "ناتاشا موزگووایا"، خبرنگار روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" در آمریكا، آن چه را كه در "میلیتاری ریویو" بیان شده تایید می‌كند: ایران درصدد ساخت زرادخانه هسته‌ای است و این غیر قابل پذیرش است. تنها گزینه حمله نظامی مثال زدنی ترجیحا یك ماه قبل و نه ده روز پس از آن است كه ایرانِ اهریمنی جلوه داده شده بمب اتمی داشته باشد.

استاد دانشگاه جرج واشنگتن، در مقاله خود بر این نكته تاكید دارد كه هر گزینه دیگری باید رد شود. دیپلماسی شكست خورد، مجازات‌های سازمان ملل كارایی ندارند، بمباران تاسیسات نظامی اوضاع را چندان تغییر نخواهد داد، چرا كه به موجب اظهارات "رابرت گیتس"، وزیر دفاع آمریكا، تنها دستاورد آن ایجاد تاخیری سه ساله در پیشرفت برنامه اتمی ایران خواهد بود، و دست آخر این كه منصرف‌سازی در مورد بازیگران غیر معقول مانند دولت كنونی ایران كارساز نخواهد بود كه تحت سلطه غیر عقلانی‌گری بنیادینی قرار دارد كه در تضاد با وقار و تعقل‌گرایی دولتمردان اسرائیلی است، كسانی كه فعالان بشر دوست را در مدیترانه می‌كشند. در نتیجه تنها اقدام واقعا كارساز، ویران كردن زیرساخت‌های ایران است تا ادامه برنامه هسته‌ای این كشور را غیر ممكن سازد.

او می‌افزاید: این حمله می‌تواند از سوی تهران به عنوان "اعلان جنگی تمام عیار" تعبیر شود، اما چون تلاش‌های اوباما برای گفت‌وگو شكست خوردند، اگر آمریكا نمی‌خواهد سلطه بر خاورمیانه را به دست ایران بدهد اتخاذ تدابیر شدید ضروری و غیر قابل تردید است.

با منابع عظیم نفت كه فقط عربستان و كانادا بر آن برتری دارند و جلوتر از عراق، كویت و امارات، ایران اشتیاق غارت‌گری امپریالیسم آمریكا را بر می‌انگیزد كه با 3 درصد جمعیت جهان، 25 درصد تولید نفت دنیا را مصرف می‌كند. به علاوه، نباید فراموش كرد كه جنگ اصلی‌ترین تجارت مجموعه نظامی-صنعتی است به شكلی كه برای حفظ درآمدهایش باید هواپیماها، راكت‌ها، هلی‌كوپترها و غیره را استفاده كند و از بین ببرد. به این ترتیب، تحت ریاست جمهوری یك برنده نوبل صلح، زوج شیطانی "جنگ پیشگیرانه" و "جنگ نامحدود" مسیر خود را ادامه می‌دهد و خدمت‌گزاری او به منافع تاریك در كنار فقدان شجاعتش برای عزت دادن به این جایزه، بشریت را در آستانه جهنم قرار داده است.


منبع: عدالتخانه