تبیان، دستیار زندگی
تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد وبلاگ‌ها و توییتر نسبت به منابع جستجوی پیشین مانند کلمات کلیدی در موتورهای جستجو، پتانسیل بالاتری برای شناخت رویکردهای جامعه و تغییر روند اجتماعی یا اقتصادی آن دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی آینده با توییتر

تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد وبلاگ‌ها و توییتر نسبت به منابع جستجوی پیشین مانند کلمات کلیدی در موتورهای جستجو، پتانسیل بالاتری برای شناخت رویکردهای جامعه و تغییر روند اجتماعی یا اقتصادی آن دارند.

در فرصت کوتاهی که صرف خواندن این متن می‌شود، بیش از هزار توییت جدید و ده‌ها پست وبلاگی تازه نوشته خواهند شد. محتوای اغلب این نوشته‌ها را تجربه‌های شخصی یا اتفاقات روزمره تشکیل خواهند داد و همین باعث می‌شود تحلیل سیل عظیم اطلاعاتی که روزانه توسط این نوشته‌ها به دنیای مجازی اضافه می‌شود برای پیش‌بینی اوضاع اجتماعی و اقتصادی جامعه باارزش باشد.

ایده تحلیل داده‌های وب برای پیش‌بینی اوضاع اقتصادی حدود یک‌سال پیش توسط محققان گوگل مطرح شده است. آنها تکرار تعدادی از واژه‌های خاص را مبنای پیش‌بینی فروش خانه، ماشین یا محصولات دیگر قرار داده‌اند.

این تحقیق نشان می‌داد تعداد جستجوی یک نوع خاص از ماشین، محصولات دیگر و حتی یک نوع گل چقدر می‌تواند در پیش‌بینی فروش ماهانه آن مؤثر باشد. اطلاعات لحظه‌ای ثبت می‌شدند و این امکان پیش‌بینی سریع‌تر را نسبت به استفاده از روش‌های قدیمی اقتصادی به محققان می‌داد.

تحقیقات دیگری هم توسط اقتصاددانان انجام شده‌اند که ارتباط میان استفاده از موتور‌های جستجوی مشاغل را با کاهش نرخ بیکاری یا جستجوی بیشتر کالاهای مصرفی در اینترنت را با رونق بازار خرده‌فروشی نشان می‌دهند. با این حال تحقیق روی وبلاگ‌ها و توییت‌های روزانه نشان می‌دهد این دو منبع پتانسیل بسیار‌بالایی برای کشف روند حرکت جامعه خواهند داشت.

توییتر

به گزارش نیوساینتیست، یکی از اولین پیش‌بینی‌های سیاسی انجام شده به کمک بررسی کلمات کلیدی توییت‌ها به پیش‌بینی نتایج ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال 2008 برمی‌گردد. آمارها نشان می‌دهند نتایج حاصل از بررسی توییت‌ها نسبت به نظر‌سنجی‌ها به مراتب دقیق‌تر و بسیار کم‌هزینه‌تر هستند.

از بررسی نوشته‌های وبلاگ‌ها می‌شود برای پیش‌بینی افت‌و‌خیزهای بازار بورس استفاده کرد. این چیزی است که اریک گیلبرت و همکارانش می‌گویند. آنها که بیش از 20‌میلیون وبلاگ را برای ارزیابی «شاخص نگرانی» مورد بررسی قرار داده‌اند، معتقدند ارتباط معنی‌داری میان تکرار کلمات نگرانی، اضطراب و دلواپسی در وبلاگ‌ها با خرید‌و‌فروش سهام وجود دارد. آنها با استفاده از همین اطلاعات موفق شده‌اند روند پیش‌بینی S&P 500، یکی از شاخص‌های بازار بورس آمریکا را که مبتنی بر سهام شرکت‌های بزرگ و سهامی عام است، بهبود بخشند.

نتایج حاصل از بررسی توییت‌ها نسبت به نظر‌سنجی‌ها به مراتب دقیق‌تر و بسیار کم‌هزینه‌تر هستند.

مدل طراحی شده توسط آنها نشان می‌دهد شیب تند نمودار دلواپسی می‌تواند در کاهش شاخص سهام تأثیر مستقیم داشته باشد. بررسی توییت‌ها با استفاده از همین کلمات کلیدی نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.

منتقدان این روش به کاربری توییتر توسط کودکان یا تغییرات ناگهانی بازار بورس اشاره می‌کنند اما اگر دقت بالای این نتایج نسبت به بررسی‌های فعلی اثبات شود، فروشندگان سهام می‌توانند برای شناخت بهتر روحیات خریداران و افت‌و‌خیزهای روزهای آینده از آن بهره بگیرند یا سرمایه‌گزاران بزرگ برای تخمین بهترین زمان معاملات از آن استفاده کنند.

منبع: New Scientist

برگرفته از خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی