تبیان، دستیار زندگی
سرعت پایین اتصال، قطعی اینترنت و البته فیلترینگ مدت هاست در دایره واژگان کاربران اینترنت در ایران جا گرفته است و به نوعی باید گفت این واژگان شاید قدمتی هم پای ورد اینترنت در کشورمان داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لنگر کشتی بلای جان اینترنت

اختلال در شبکه اینترنتی کشور همچنان ادامه دارد

سرعت پایین اتصال، قطعی اینترنت و البته فیلترینگ مدت هاست در دایره واژگان کاربران اینترنت در ایران جا گرفته است و به نوعی باید گفت این واژگان شاید قدمتی هم پای ورد اینترنت در کشورمان داشته باشد اما در این میان نباید لنگر کشتی را از یاد برد؛ همان لنگر کشتی که هراز گاهی آفت اختلال و قطعی اینترنت را به جان کاربران ایرانی می اندازد. لنگر کشتی آنقدر با قطعی اینترنت در کشور ما عجین شده است که اگر شما حتی به عنوان یک علاقه مند به صنعت دریانوردی قصد داشته باشید اطلاعات تان را در مورد کشتی ها و لنگرها بالا ببرید، زمانی که ترکیب «لنگر کشتی» را در جست و جوگر گوگل تایپ می کنید در کمال ناباوری خواهید دید اکثر نتایج به دست آمده مربوط به سرعت اینترنت و کندی آن و به نوعی لعن و نفرین به لنگرهایی است که این روزها بلای جان سرعت اینترنت در ایران شده اند.

یک داستان تکراری

عمده قطعی فیبرهای نوری در نزدیکی سواحل و توسط لنگر کشتی ها صورت می گیرد چرا که به طور طبیعی کابل ها در نزدیکی سواحل به سطح آب نزدیک تر می شوند و نمونه بارز قطعی اینترنت که عامل اصلی آن لنگر کشتی ذکر شد، مربوط به تاریخ 8 دی سال 84 است؛ زمانی که ملوائان در نزدیکی فجیره امارات مشغول بالا کشیدن لنگر کشتی شان بودند و تصور نمی کردند این کار معمولی و همه روزه آن ها امکان دارد ارتباطات اینترنتی و رومینگ بین المللی تلفن همراه یک کشور دیگر را به مدت یک هفته به طور کامل قطع کند اما این اتفاق شکل گرفت و در این میان ضررهای اقتصادی بسیاری را به شرکت های خدمات دهنده اینترنت و کاربران وارد آورد. اما در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا باید فیبرهای نوری دریایی باشند؟ در این خصوص مدیران مخابراتی اعتقاد دارند جنس فیبرهای نوری دریایی از فولاد است که مقاوم ترین جنس کابل را در بر می گیرد و این نوع فیبرها از جمله مطمئن ترین نحوه اتصال فیبر در جهان هستند و حتی از فیبرهایی که در خشکی به کار می روند نیز مقاوم تر هستند. اما به نظر می رسد حتی مقاوم ترین کابل ها هم در ایران مقاومت خود را از دست می دهند چرا که سالانه بیش از ده ها بار اینترنت کشور به کما می رود که در نمونه جدید آن می توان به اختلال چند ماه پیش اینترنت اشاره کرد. داستان این اختلال و قطعی جدید از این قرار است که ظاهراً کابل بین المللی و دریایی شبکه اینترنت بین الملل smw4 قطع شد و حدود 20 درصد ارتباطات کشور را که از طریق این مسیر تامین می شد دچار اختلال کرد و البته طبق گفته مسوولان قرار بر آن بود که در تاریخ 31 فروردین ماه این اختلالات بعد از تعمیر کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 که منشاء آن در کشور ایتالیا است به پایان برسد.

گفتنی است در خصوص اختلال اینترنت در کشور مسوولان زیر ساخت کشور مدعی هستند به دلیل اینکه منشاء این قطعی یکی از فیبرهای بین المللی است، به همین دلیل نمی توانند مسیر پشتیبان و جایگزینی برای آن در نظر بگیرند و این در حالی است که علاوه بر کاربران ایرانی، کاربران کشورهایی همچون عراق، ترکیه، هند، فرانسه، ایتالیا و ... که ارتباط آن ها از طریق این کابل بین المللی صورت می گرفته نیز دچار این مشکل شده اند اما خوشبختانه مسوولان ارتباطی این کشورها در اسرع وقت به دنبال جایگزینی به نام ماهواره بودند و از این طریق مشکل کاربران خود را به راحتی حل کردند ولی متاسفانه مسوولان شرکت ارتباطات زیر ساخت که متولی اصلی این خطوط ارتباطی در کشور به شمار می آیند هنوز نتوانسته اند اختلال ها را به طور کامل برطرف کنند. غیر از لنگر کشتی، شبکه فیبر نوری کشورمان سالانه بیش از صدها بار به دلیل حفاری های ناهماهنگ شرکت های خدمات رسانی قطع می شود و به طور کلی باید گفت عوامل متعدی همچون پیمانکاران وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو، شرکت آب و گاز، شرکت نفت، شهرداری، کارخانجات صنعتی، کشاورزان و ... در تخریب خطوط فیبر نوری در کشور دخیل بوده اند و البته غیر از موارد ذکر شده عوامل دیگری نیز تأثیر داشته اند اما در همه اظهارنظرهای مسوولان دلایل این اختلال ها یا قطعی کابل داخلی یا قطعی کابل خارجی عنوان شده است.

شاید بد نباشد بدانید اختلال و قطعی اینترنت به طور کلی چه اموری را نشانه می رود. در اولین حالت توجه به این نکته ضروری است که براساس بخشنامه های دولت و طبق برنامه ریزی های انجام شده، بسیاری از خدمات دولتی و دستگاه های ارائه دهنده خدمات باید آنلاین و اینترنتی و به نوعی غیرحضوری انجام شود و با وجود اختلال و قطعی این سوال مطرح می شود که چگونه باید این خدمات ارائه  شود وقتی که پرتال خود دستگاه دولتی که روی شبکه قرار دارد به دلیل اختلال و قطعی بالا نمی آید. از سوی دیگر در حال حاضر رسانه های مجازی به سرعت رو به افزایش است و به تبع آن مخاطبان این قشر از رسانه ها نیز فزونی یافته است. زمانی که شبکه اینترنت کشور دچار اختلال و قطعی می شود دسترسی کاربران به این رسانه ها امکان پذیر نیست و این گونه رسانه ها نیز برای درج اخبار خود دچار مشکل می شوند، هر چند در این میان باید حتماً آن دسته از سایت ها در نظر داشت که از طریق اینترنت کارهای تجاری و بازرگانی را نیز انجام می دهند که این گونه اختلال ها زمینه های شکست اقتصادی آن ها را فراهم می سازد و نکته مهم و قابل توجه آن است که در زمان قطعی اینترنت این شرکت های خدمات دهنده اینترنت هستند که باید پاسخ گوی کاربران معترض خود باشند؛ اعتراضی که به درستی شرکت های خدمات اینترنتی برای آن پاسخ قابل  قبولی ندارند. در همین خصوص مدیر یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت اعتقاد دارد اکثر مشترکان ما به خاطر اختلال در دسترسی آن ها به اینترنت از ما شکایت دارند در حالی که تجهیزات ما مشکلی ندارد و مشکل به فیبر نوری کشور برمی گردد و در این میان جمع شدن ماهواره های «ICP» ها را دچار محدودیت کرده. هم اکنون توانایی استفاده از خطوط پشتیبان را در زمان قطعی فیبر نوری کشور نداریم و در این زمینه مخابرات خود را به هیچ عنوان پاسخگو نمی داند هر چند به طور کامل انحصار این بازار پرسود را در دست دارد.

اینترنت و نحوه اتصال به آن روزها به عنوان یک شاخص برای توسعه یافتگی کشورها در نظر گرفته می شود و در بسیاری از کشورها کاربران به راحتی با سرعت های بالای یک مگابیت بر ثانیه و در کشورهای پیشرفته تا 40مگابیت بر ثانیه به اینترنت دسترسی دارند و این در حالی است که سرعت اینترنت برای کاربران خانگی در کشورمان محدود به 128 کیلوبیت بر ثانیه است و همین سرعت اندک نیز در بسیاری از مواقع با اختلال و قطعی همراه است و این اتفاق زمانی در حال رخ دادن است که بسیاری از بخش های اقتصادی و تجاری به اینترنت وابسته هستند و نبود این نوع ارتباطات در کشور رکود کسب و کار را رقم می زند.

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی