تبیان، دستیار زندگی
این کتاب داستان زندگی خانواده ای است که در دوران پیروزی انقلاب به خاطر ترسی که صدام از خانواده های شیعی داشت از این کشور اخراج شده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراج شیعیان به روایت شجاعی

اخراج شیعیان

تازه‌ترین اثر سید علی شجاعی داستان زندگی خانواده ای است که در دوران پیروزی انقلاب به خاطر ترسی که صدام از خانواده های شیعی داشت از این کشور اخراج شده اند.

به گزارش خبرآنلاین، تازه ترین اثر سید علی شجاعی که سمت قائم مقامی انتشارات نیستان را نیز عهده دار است، داستان زندگی خانواده ای است که در دوران پیروزی انقلاب به خاطر ترسی که صدام از خانواده های شیعی داشت از این کشور اخراج شده اند. وی درباره این اثر می‌گوید: قصه این داستان درباره خانواده ای است که سال 58 از عراق اخراج شده اند و به ایران می آیند و در زمان جنگ آمریکا و عراق به کشورشان باز می گردند.

وی برای نگارش این داستان با خانواده های افرادی که در این شرایط قرار داشتند به گفتگو نشسته است.

بنا بر این گزارش، رمان «فصل شیدایی لیلا ها» اثر دیگر این نویسنده جوان است که در آستانه انتشار قرار دارد. رمانی با محوریت عاشورا و در بستر زمانی خروج امام حسین(ع) از مکه تا عصر عاشورا. این رمان 23 فصل دارد که همراه با راوی داستان شش نفر در بستر زمانی خروج حضرت تا رسیدنشان به عاشورا را بازگو می کند. که هر کدام از این افراد بسته به حضورشان در هر زمان از خروج تا عصر عاشورا یک بخشی از روایت را بر عهده گرفتند. نویسنده در پایان این کتاب مآخدی که برای نگارش این کتاب از آنها استفاده کرده را نقل کرده است.

قصه این داستان درباره خانواده ای است که سال 58 از عراق اخراج شده اند و به ایران می آیند و در زمان جنگ آمریکا و عراق به کشورشان باز می گردند.

نویسنده رمان «فصل شیدایی لیلاها» درباره این کتاب که تلفیقی از وقایع تاریخی با عنصر خیال است، می گوید: کار تحقیق برای نگارش 9 ماه زمان برد و 6 ماه برای نگارش وقت گذاشتم. من در این کار به دنبال روایت عاشورا نبودم. این داستان روایت زهیر بن قین، ضحاک بن عبدالله، حر بن یزید و... شش نفری است که در عاشورا حضور دارند که با من راوی می شوند هفت نفر.

وی درباره انتخاب این افراد در رمان توضیح داد: من برای این آنها را انتخاب کردم که یا گذشته ویژه ای داشتند یا لحظات انتخابی ویژه ای و یا اشتباهات ویژه ای را مرتکب شده اند. معروف ترین آنها «حر» است که ابتدا در مقابل امام بود اما به امام پیوست.

شایان ذکر است اولین مجموعه داستانی سید علی شجاعی با نام «ستاره هایی که خیلی دور نیستند» این روزها برای سومین بار از سوی انتشارات نیستان تجدید چاپ شده است؛ مجموعه داستانی با تم اجتماعی و آیینی که نویسنده در کناب بعدی خود با عنوان «عاشقی به وقت کتیبه ها» سعی کرده همین تم اجتماعی را با تاکید ویژه تر بر روابط آدم‌ها روایت کند.

وی در این باره می گوید: در کتاب جدیدم سعی کرده ام رفتار و روابط انسان ها با هم را زیر ذره بیین ببرم؛ روابطی که گاه خیلی تلخ است البته من به این نکته قائل هستم که در بخش هایی از این کتاب رستگاری هایی وجود دارد. در این مجموعه به صورت ویژه تر به روابط میان دوستان، زن و شوهر و آدم های مختلف با جایگاه های مختلف پرداخته ام و به نوعی سعی کرده ام هم آفت های روابط و هم فهم صحیحی از قواعد عالم را به مخاطب منتقل کنم که مثلا چگونه یک کار کوچک ممکن است تاثیر بزرگی در زندگی ما داشته باشد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب - امیر مقیمی