تبیان، دستیار زندگی
ترجمه فارسی کتاب تاریخ جهان نوشته ارنست گمبریج به زودی منتشر می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"تاریخ جهان" به روایت ارنست گمبریج

علی رامین

ترجمه فارسی کتاب "تاریخ جهان" نوشته ارنست گمبریج به زودی منتشر می‌شود.

علی رامین که پیش تر هم کتاب "تاریخ هنر" همین نویسنده اتریشی را به فارسی برگردانده بود، در گفتگو با مهر، با اشاره به سرگذشت نسخه اصلی این کتاب قدیمی، گفت: ارنست گامبریج مورخ فقید اتریشی "تاریخ جهان" را در سال 1936 و به زبان آلمانی نوشت و در اتریش منتشر کرد و یکسال بعد در زمان حاکمیت رژیم نازی در این کشور کتاب مذکور در زمره کتب ممنوعه قرار گرفت البته به زبان‌های دیگر اروپایی ترجمه شد.

وی افزود: گامبریج در پایان عمر تصمیم گرفت کتاب را بازنگری کند و آن را به انگلیسی بنویسد و آماده انتشار کند که اجل مهلت نداد و او در سال 2001 درگذشت. 4 سال بعد از فوت گامبریج انتشارات دانشگاه ییل کتاب "تاریخ جهان" را منتشر کرد که با استقبال زیادی روبرو و مجدداً به 25 زبان دنیا ترجمه شد.

ارنست گامبریج مورخ فقید اتریشی "تاریخ جهان" را در سال 1936 و به زبان آلمانی نوشت و در اتریش منتشر کرد و یکسال بعد در زمان حاکمیت رژیم نازی در این کشور کتاب مذکور در زمره کتب ممنوعه قرار گرفت البته به زبان‌های دیگر اروپایی ترجمه شد

این مترجم اضافه کرد: من سال گذشته از وجود این کتاب به زبان انگلیسی مطلع شدم و آن را به فارسی برگرداندم. "تاریخ جهان" به خصوص برای جوانان کتاب بسیار جذاب و شیرینی است که در 400 صفحه و حدود 40 فصل تدوین شده است. وقایع این کتاب از کشفیات غارنشینان و بشر ابتدایی شروع می‌شود و تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه می‌یابد.

رامین گفت: البته گامبریج بعداً مقاله‌ای با عنوان "سال‌هایی که من در آنها زیسته‌ام" به کتاب اضافه کرد و در آن به موضوع پایان جنگ سرد، فروپاشی شوروی و از بین رفتن دیوار برلین پرداخت.

وی در پاسخ به چرایی کم‌حجم‌بودن کتاب "تاریخ جهان" با توجه به تعدد سال‌های مورد اشاره در آن، گفت: این کتاب بسیار فشرده اما به صورتی ماهرانه و نبوغ‌آمیز نوشته شده است که تنها از دست گامبریج برمی‌آید. لحن "تاریخ  جهان" در عین حال بسیار صمیمی است و مخاطب آن می‌تواند هم نوجوان باشد و هم بزرگسال.

به گفته این مولف و پژوهشگر کتاب "تاریخ  جهان" حروف چینی شده  و توسط نشر نی به زیر چاپ رفته و احتمالاً تا ماه‌های آتی منتشر می‌شود.

رامین همچنین از پایان نگارش کتاب دیگر خود در حوزه  فلسفه هنر و جامعه‌شناسی خبر داد و گفت: عنوان این کتاب "فلسفه و جامعه‌شناسی هنر" و در واقع ادامه کتاب "مبانی جامعه‌شناسی هنر" است که کار نوشتن آن تمام شده است. در این کتاب دیدگاه‌ فلاسفه هنر و جامعه‌شناسان مقابل یکدیگر قرار گرفته و همچنین طی مقالاتی تحولات مختلف این دو رشته تحصیلی بررسی شده است.

وی ادامه داد: کتاب 400 صفحه‌ای "فلسفه و جامعه‌شناسی هنر" هم حروچینی شده و مرحله نمونه‌خوانی را می‌گذراند و به زودی نشر نی آن را برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد می‌دهد.


تنظیم: گروه کتاب تبیان- امیر مقیمی