تبیان، دستیار زندگی
مونسیواس، گزارشگر و بازتابانندۀ زندگى روزمره و همچنین هنر و شخصیت‌هاى محبوب شهروندان مكزیكى، آثار بسیارى در قالب مقاله، حكایت و زندگى‌نامۀ چهره‌هاى موثر جهان مكزیك، از جمله ادیب و تاریخ دان شخیص سالوادور نوو، از خود بر جاى گذاشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم وداع با كارلوس مونسیوایس نویسنده مشهور مكزیكی

مونسیوایس

مراسم وداع با كارلوس مونسیوایس نویسنده مشهور مكزیكی ٢٠ژوئن (31 خرداد)، یك روز پس از فوت او برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران به نقل از خبرگزاری مكزیك، این مراسم با حضور هواداران کارلوس مونسیوایس در قصر هنرهاى زیبا در پایتخت مكزیك برگزار شد.

عواقب ناشى از تصلب بافت‌هاى شش كه یكسال پیش توسط پزشك معالجش تشخیص داده شده بود باعث شد تا این نویسنده‌ی مشهور مکزیکی حوالی ساعت  ١٤روز یك‌شنبه چشم از جهان فرو بندد.

كارلوس مونسیوایس آسوس ٤ مى ١۹۳۸ در پایتخت مكزیك دیده به جهان گشود. خوسه امیلیو پاچكو در مورد این منتقد و طنزنویس می‌گوید: وى یگانه نویسنده‌اى است كه به شناخت مردمى نائل آمد چرا كه مردم حتى در خیابان‌ها هم او را می‌شناختند.

مونسیواس، گزارشگر و بازتابانندۀ زندگى روزمره و همچنین هنر و شخصیت‌هاى محبوب شهروندان مكزیكى، آثار بسیارى در قالب مقاله، حكایت و زندگى‌نامۀ چهره‌هاى موثر جهان مكزیك، از جمله ادیب و تاریخ دان نامی سالوادور نوو، از خود بر جاى گذاشت

مونسیواس، گزارشگر و بازتابانندۀ زندگى روزمره و همچنین هنر و شخصیت‌هاى محبوب شهروندان مكزیكى، آثار بسیارى در قالب مقاله، حكایت و زندگى‌نامۀ چهره‌هاى موثر جهان مكزیك، از جمله ادیب و تاریخ دان نامی سالوادور نوو، از خود بر جاى گذاشت.

وی در دانشكده اقتصاد و همچنین دانشكده فلسفه و ادب دانشگاه ملى مكزیك به كسب تحصیل پرداخته و در جنبش دانشجویی سال ١۹٦٨شركت داشت.

جوایز ارزندۀ متعددی از قبیل جایزه پرینسیپه كلاؤس كشور هلند در سال ١۹۹۸، مدال گابریل میسترال شیلی در سال ٢٠٠١، جایزۀ "فیل" ادبیات گوادالاخارا و نیز دكترای افتخاری از دانشگاه آریزونا در سال ٢٠٠٦ به این نویسنده تعلق گرفت.

وی در یكى از مصاحبه‌هایش در سال ٢٠٠٦ كه در خانه شخصى اش صورت گرفت چنین گفت : وجود 60 یا 70 میلیون مكزیكى كه در فقر و تحت اسفناك‌ترین شرایط، با انبوهى از مشكلات مسكن، سلامت، آموزش و اشتغال عمر مى‌گذرانند ننگى ناپذیرفتنى است. این چنین كشورى تداوم نخواهد داشت، جامعه چنین چیزى را نمى پذیرد و جریان اجتماعى نیز آن را رد مى‌كند.

مونسیواس نویسنده‌اى جنجالى بود كه اعتقاداتش با دفاع از فقیران و بومیان پیوند خورده بودند. بسیارى از آثار او مشتمل بر تحلیل‌هایى بر فرهنگ همواره مژده از جستجوى جامعه‌اى آزاده‌ تر را مى دهد.

كنسوئلو سایزار، معاون شوراى ملى امور فرهنگى و هنرى مكزیك در مراسم وداع با این نویسنده اظهار داشت: با عزیمت مونتیوایس، قرن بیستم نیز به پایان خود مى‌رسد؛ قرنی كه نیمۀ دومش توسط كارلوس گزارش شد، نوشته شد، تحلیل و نقد شد یا به بیانی ساده‌تر قرنی كه به دست او و براى نسل خود و برای تاریخ كدگذارى شد.

النا پونیاتوسكا، نویسنده، می‌گوید: با مرگ مونسیوایس اسپانیایى زبان‌ها چیزهاى بسیارى را از دست خواهند داد چرا كه توانایى‌های زبانى مونسیوایس به بالاترین مراتب مى رسید و او انسانى متفكر بود كه مى اندیشید و تفكر چیزى است شایستۀ تقدیر، به ویژه در روزگاران امروز.

پیكر مونسیوایس به مدت سه ساعت در هنرهاى زیبا در معرض دیدار عموم قرار گرفت و شركت كنندگان به هنگام آخرین خداحافظ گویى سرود ملی مكزیك را سرودند و فریادهای زنده باد همراه با تشویق‌هاى فراوان سر دادند.


تهیه و تنظیم:  گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی