تبیان، دستیار زندگی
توحیدخانه از رواق‌‌های شمالی حرم مطهر است كه بین رواق دارالفیض و صحن انقلاب قرار دارد. این بنا چنان به دار الفیض متصل است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رواق توحیدخانه

رواق توحیدخانه

توحیدخانه از رواق‌‌های شمالی حرم مطهر است كه بین رواق دارالفیض و صحن انقلاب قرار دارد. این بنا چنان به دار الفیض متصل است كه گویی جزیی از آن است. توحید خانه از شمال به صحن انقلاب و از جنوب به رواق دارالفیض و دار الشكر و از مشرق، از طریق یك گذرگاه با پیچ و خم، به رواق گنبد الله وردیخان و از طرف مغرب به ایوان طلای صحن انقلاب متصل است. در ضلع شمالی توحید‌خانه، پنجره‌ای فلزی معروف به پنجره فولاد جای دارد كه در صحن انقلاب واقع شده و ضریح مطهر از پشت این پنجره نمایان است. توحید خانه دارای 15 متر ارتفاع است و مساحت آن پس از كسر پایه‌های پیش آمده در رواق، به 108 متر مربع می‌رسد.

معروف است كه این رواق را مرحوم ملا محسن فیض كاشانی در سال 1072 هـ.ق بنا كرد. مرحوم فیض در این محل تدریس می‌كرده و به جهت گفتن كلمه طیبه لا اله الاالله در این مكان، این رواق به توحید خانه مشهور شده است. ازاره رواق با یك سنگ زیبای منبت‌كاری شده تزیین شده است. كتیبه‌ای به عرض حدود 50 سانتی متر در بالای ازاره، اشعار دوازده امام خواجه نصیر طوسی را به خط ثلث در بردارد.


منبع: کتاب در حریم ملکوت

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی