تبیان، دستیار زندگی
این بنا یكی دیگر از رواق‌‌های جنوب شرقی حرم مطهر است و مدفن شیخ بهاء الدین عاملی معروف به شیخ بهائی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رواق شیخ بهاء‌الدین

رواق شیخ بهایی

این بنا یكی دیگر از رواق‌‌های جنوب شرقی حرم مطهر است و مدفن شیخ بهاء الدین عاملی معروف به شیخ بهائی، یكی از علمای بزرگ امامیه است. مقبره شیخ از شمال به صحن آزادی، از جنوب به رواق امام خمینی (قدس سره)، از مشرق به رواق دار العباده و از مغرب به رواق دار الزهد محدود است. راه اصلی ورود به رواق شیخ، راهرویی است در زاویه جنوب غربی صحن آزادی كه با چند پله به صحن آزادی مرتبط می‌شود.

مدفن مرحوم شیخ بهائی در وسط رواق جای دارد. این بنا تقریباً به شكل مربع است كه ارتفاع آن 90/5 متر و مساحت آن حدود 102 متر مربع است. قبل از بنای صحن موزه در سال 1356 هـ.ق، مقبره شیخ در وسط حجره‌ای معمولی و محقر بدون تزیینات، میان راهرو و صحن آزادی و فضای باز پایین پا كه به صحن موزه تبدیل شده بود، قرار داشت.

در سال 1356 هـ.ق كار احداث صحن موزه، كتابخانه قدیم، تالار تشریفات و تجدید بنای مقبره شیخ آغاز شد و در سال 1364 هـ.ق به پایان رسید. به روایت تاریخ، محل كنونی رواق شیخ بهائی، همان منزل و مدرس وی در ایام اقامتش در مشهد بود. در ضلع غربی راهروی رواق شیخ بهائی، كتیبه‌ای به صورت یك تابلو بر كاشی معرق، عبارت‌‌های مكتوب بر سنگ قبر شیخ را در بردارد و نیز در سه طرف رواق شیخ، زیر سقف، بر دیوار آرامگاه كتیبه‌ای به طول 8/30 متر و عرض 40 سانتی متر، ضمن معرفی شیخ، آثار و تألیفات او را به خط ثلث در بردارد.

تمام دیوارهای رواق از بالای ازاره و سقف آن با آینه زینت یافته است.


منبع: کتاب در حریم ملکوت

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی