تبیان، دستیار زندگی
این رواق همان صحن سابق امام خمینی (قدس سره) است كه در مجاورت مسجد گوهرشاد واقع است و از شمال به تالار تشریفات ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رواق امام خمینی (قدس سره)

این رواق همان صحن سابق امام خمینی (قدس سره) است كه در مجاورت مسجد گوهرشاد واقع است و از شمال به تالار تشریفات حرم مطهر و رواق‌‌های شیخ بهائی (قدس سره)، دار العباد، دار الزهد و نیز صحن آزادی ارتباط دارد.

رواق امام خمینی

در پی افزایش روزافزون و نیاز مبرم به توسعه فضاهای سرپوشیده، طرح تغییر صحن امام به رواق امام خمینی(قدس سره) مورد تصویب قرار گرفت و عملیات اجرایی آن از اواخر سال 1381 آغاز شد.

این رواق با زیربنای 22000 متر مربع در دو طبقه احداث می‌شود. از این زیربنا، مساحت 9840 متر مربع به رواق، 7600 متر مربع به شبستان رواق و مساحت 4600 متر مربع به فضاهای جنبی اختصاص یافته است. در طرح معماری این صحن دهانه‌‌های وسیع با حداقل ستون‌گذاری مد نظر است كه به منظور جلوگیری در از بین رفتن دید گنبد بارگاه مطهر حضرت رضا (علیه السلام)، ارتفاع سقف تا كف، در طبقه زیر زمین 60/5 متر و در طبقه همكف 14 متر در نظر گرفته شده است. محور به محور هر ستون در طبقه زیرزمین 94/8 و در شبستان همكف 88/17 است. بدنه رواق امام خمینی(قدس سره) با كاشی معرق و سقف آن با گچ و آیینه و شبستان آن با آیینه، گچ و سنگ تزیین خواهد شد. این رواق دارای سه ورودی اصلی از طرف مسجد گوهرشاد، صحن‌‌های جامع و آزادی است. برای تأمین نور، علاوه بر نور مصنوعی، نورگیرهایی نیز در سقف تعبیه خواهد شد.

از جمله ویژگی‌‌های معماری این رواق، می‌توان به انطباق طرح معماری بنا با سازه آن و عدم هرگونه دخل و تصرف در معماری گذشته اطراف صحن (مسجد گوهرشاد) اشاره كرد، به‌طوری كه هیچ تغییری در نماهای بر جای مانده اعمال نخواهد شد.


منبع: کتاب در حریم ملکوت

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی