تبیان، دستیار زندگی
مرتضی محصص، مدرس كنفدراسیون فوتبال آسیا این روزها بسیار پركار است، حضور در كلاس‌های پیاپی آموزش مربیگری در كشورهای مختلف و همراهی تیم استقلال اهواز كه در حال آمادگی برای شركت در لیگ برتر است، شرایط سنگینی را برای او فراهم كر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با تئورسین و مدرس ایرانی فیفا


مرتضی محصص، مدرس كنفدراسیون فوتبال آسیا این روزها بسیار پركار است، حضور در كلاس‌های پیاپی آموزش مربیگری در كشورهای مختلف و همراهی تیم استقلال اهواز كه در حال آمادگی برای شركت در لیگ برتر است، شرایط سنگینی را برای او فراهم كرده است.

محصص با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گفتگویی به تحلیل شرایط تیم ملی، انتقادهای موجود، شرایط لژیونرهای ایرانی و وضعیت تیم استقلال اهواز پرداخت كه شرح آن در پی می‌آید:

در ابتدای این گفت‌وگو مدرس كنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد عملكرد برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان اظهار داشت: نخستین بار كه از نزدیك كار برانكو را دیدم، مسابقات آسیایی 2002 بوسان بود كه من از سوی كنفدراسیون فوتبال آسیا مسوولیت آنالیز تیم‌های حاضر در مسابقات را داشتم و دو بار فرصت پیدا كردم تا با برانكو صحبت كنم و متوجه شدم كه وی مربی بسیار آماده و با اطلاعاتی است و در نهایت اسكلت تیم ملی فعلی در آن سال توسط برانكو شكل گرفت.

وی افزود: برانكو در برقراری روابط عاطفی، رابطه‌ی مربی و بازیكن، جلب اعتماد بازیكنان و با برنامه بودن یكی از مربیان خوب چند سال اخیر تیم ملی بوده است.

پس از دیدار ایران برابر ژاپن انتقاداتی از برانكو صورت گرفت كه محصص با تشریح آنها پیشنهاداتی را نیز مطرح كرد.

محصص گفت: بزرگ‌ترین معضل فعلی تیم ملی ندادن شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی به بعضی از بازیكنان است، این موضوع در گذشته نیز وجود داشته است و به نظر من دعوت از نفرات جدید می‌تواند فرصت مناسبی برای تیم ملی باشد، همچنین در تیم ملی نفراتی چون كاظمیان، مبعلی، جباری و چند بازیكن جوان دیگر حضور دارند كه تمامی آنها بازیكنان خارجی هستند كه با توجه به لیاقت‌هایشان باید مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: با تعویض‌های مكرر در جریان دیدارهای دوستانه و تداركاتی نمی‌توانیم به این بازیكنان قابلیت ارایه‌ی توانایی‌هایشان را بدهیم و منطقی‌ترین راه در حال حاضر تشكیل تیم ملی (ب) است.

محصص خاطر نشان كرد:‌ دلیلی وجود ندارد كه در مصاف با تیمی مانند لیبی در تمامی پست‌ها بازیكنان اصلی تیم ملی به كار گرفته شوند و در صورتی كه تیم ملی (ب) تشكیل شود این فرصت پیدا می‌شود تا بازیكنان ذخیره‌ی تیم ملی و همچنین نفرات جوان و مستعد حاضر در لیگ برتر شانس حضور در تیم ملی و كسب تجربه را به دست آورند.

وی افزود: بازی روز چهارشنبه برابر لیبی بهترین فرصت بود تا جوانانی چون مبعلی، كاظمیان، برهانی و به خصوص دروازه‌بانان دیگری به غیر از میرزاپور 90 دقیقه آزمایش شوند و با دعوت از محرم نویدكیا كه مدتی است از بازی‌های ملی دور بوده موقعیت مناسبی برای این نفرات فراهم گردد، البته همچنان فرصت باقی است و می‌توانیم با تشكیل تیم ملی (ب) در كنار تیم ملی، دو تیم ملی قدرتمند داشته باشیم و در نهایت با سنجش نفرات این دو تیم در دیدارهای دوستانه، سرمربی تیم ملی تركیب دلخواه خود برای جام جهانی را با تلفیق بهترین نفرات به دست آورد.

مدرس كنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه در مورد انتخاب بازی‌های تداركاتی تیم ملی به خبرنگار ایسنا گفت: انتخاب تیم‌هایی چون لیبی، مالزی و تایلند در موقعیت فعلی فایده‌ای برای تیم ملی ندارد، البته مطبوعات خبر از لغو دیدار ایران و رومانی داده بودند كه این موضوع در صورتی كه صحت داشته باشد چندان خوب نیست چرا كه ما نیاز داریم تا زمان آغاز جام جهانی دیدارهای تداركاتی را برابر حریفان بزرگ و نامدار برگزار كنیم.

وی افزود: تیم‌های خوب اروپایی مانند رومانی و بلغارستان كه البته شانس صعودشان به جام جهانی نیز اندك است در حال حاضر راحت‌تر برای بازی تداركاتی پاسخ می‌دهند.

محصص خاطر نشان كرد: دو نكته‌ی مهم باید در نظر گرفته شود؛ اول آن كه ما نیاز داریم تا بیشتر بازی‌های تداركاتی را خارج از ایران انجام دهیم چرا كه جام جهانی در ایران برگزار نمی‌شود و دیگر آن كه زمان پیش رو تا آغاز جام جهانی را از دست ندهیم چرا كه حتی دیدار برابر آرژانتین در دو هفته مانده به جام جهانی دیگر كارآیی و سودی برای تیم ملی نخواهد داشت.

محصص باور دارد كه برانكو سیستم دفاع چهار نفره را می‌پسندد و تاكید كرد: در بازی‌های تداركاتی نباید مرتب تركیب تیم را دچار تغییر كرد، برانكو باید درفرصت باقی مانده، یازده مرد اصلی خود برای جام جهانی را بشناسد، سرمربی تیم ملی باید حداقل دو سیستم داشته باشد كه به نظر می‌رسد سیستم 1 ـ 2 ـ 3 ـ 4 و 1 ـ 2 ـ 3 ـ 4 با عقاید برانكو سازگاری بیشتری دارد.

محصص كادر فنی تیم ملی را نیازمند تقویت دانست و افزود: در كنار كادر فنی فعلی حضور یك مربی بدنساز، یك آنالیزور و یك تكنیسین ویدئو كه امكان ضبط تمرینات و تجزیه و تحلیل آن را فراهم آورد ضروری است.

وی به ایسنا گفت: رمز موفقیت در فوتبال امروز دنیا آمادگی جسمانی و دفاع منطقی است و برای حفظ آمادگی بازیكنان حضور مربی بدنساز ضروری است، امری كه سال‌ها پیش باید در مورد آن اقدام می‌شد، ضمن آن كه هیچ گاه در كنار تمرینات تیم ملی، فیلمبرداری را مشاهده نكرده‌ایم كه تمرینات را ضبط كند در حالی كه آنالیز و تحلیل فیلم‌ هر تمرین پس از انجام آن یكی از كارهای متداول در دنیای امروز فوتبال است.

محصص بر خلاف نظر برخی منتقدان حضور دو مربی دروازه‌بان را برای تیم ملی مفید دانست و تاكید كرد: بی‌تردید كادر فنی تیم ملی از وجود افراد مسوول ضرر نمی‌كند و حتی در صورتی كه برانكو احساس كند باید نفرات بیشتری به وی كمك كنند باید این كار انجام شود، ما نباید از حضور نیروهای زیاد در كادر فنی وحشت داشته باشیم چرا كه تیم‌های بزرگ دنیا مانند برزیل همواره در كنار بازیكنان اعزامی خود، كادر فنی كه بیش از 20 نفر است را به همراه می‌برند.

محصص تصریح كرد: حضور بیشتر مربیان سبب می‌شود تا برانكو با تقسیم مسوولیت میان آنها با فارغ بال و تمركز بیشتری فعالیت كند و زمان و انرژی‌اش را بیهوده از دست ندهد.

محصص در ادامه انتقاد بیش از اندازه از سرمربی تیم ملی را نادرست خواند و خاطر نشان كرد:‌ این انتقادها تنها ذهنیت برانكو را منفی كرده و انرژی روانی‌اش را از بین می‌برد. كسانی كه دلسوز هستند باید متوجه باشند كه تخریب برانكو در حال حاضر تخریب تیم ملی است و من تعجب می‌كنم كه چرا این منتقدان طی دو سال گذشته این نظریات را بیان نمی‌كردند.

محصص در مورد لژیونرها نیز گفت: باید قبول كرد كه لژیونرها به دلیل حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی صاحب سبك و امكانات بهتری هستند، ‌البته ما به لژیونرهای آماده نیاز داریم و به همین دلیل باید در استفاده از آنها دقت كنیم، حضور در هر دیدار دوستانه و تداركاتی علاوه بر خطر مصدومیت، موقعیت این بازیكنان را در باشگا‌هایشان به خطر می‌اندازد بنابراین باید در دیدارهای كم اهمیت فرصت را به سایر بازیكنان بدهیم و از لژیونرها در بازی‌های تداركاتی مهم و ارزشمند استفاده كنیم.

وی ادامه داد: بی‌تردید مهدوی كیا موفق‌ترین بازیكن ایرانی در بوندس‌لیگا است البته شرایط فعلی وی در هامبورگ نیز یك اتفاق طبیعی در فوتبال است اما بی‌تردید مهدوی‌كیا با ادامه‌ی روند رو به رشدش در فوتبال آلمان در جام جهانی 2006 فرصت بسیار بزرگی را پیدا می‌كند كه برای آینده‌ی فوتبالی وی اهمیت زیادی دارد، علی كریمی نیز از نظر تكنیك و هوش یكی از بهترین‌ها است و باید این هنر را با نظم و انضباط تركیب كند.

محصص یكی از مشكلات فوتبال كشور را استفاده نكردن از تجربیات بازیكنان لژیونر سابق دانست و گفت: ‌در هیچ زمانی از علی دایی، كریم باقری و خداداد عزیزی خواسته نشد تا تجربیات خود را از بازی در اروپا به فوتبال كشور انتقال دهند به عنوان نمونه همواره از عزیزی در مورد مسایل حاشیه‌ای و جنجالی سوال می‌شود اما هیچ گاه در مورد دستاوردهایش پس ازحضور در كلن و بوندس‌لیگا پرسش به عمل نمی‌آید.

وی در مورد استفاده از بازیكنان ایرانی خارج از كشور نیز به خبرنگار ایسنا گفت: باید از هر نیرویی كه تصور می‌شود می‌تواند برای تیم ملی مفید باشد استفاده كرد ما اكنون تعداد زیادی از این بازیكنان را در اروپا داریم كه البته نمی‌توان از همه‌ی آنها در یك زمان استفاده كرد از بازیكنانی چون دژاگه و نوری نام برده می‌شود و به نظر من بازی برابر لیبی محل خوبی برای آمازیش این بازیكنان بود.

**لیگ پنجم

محصص در لیگ پنجم در كنار استقلال اهواز است، پیش بینی وی از لیگ چنین است: در صورتی كه فوتبال كشورمان را با فوتبال حرفه‌ای مقایسه كنیم هنوز نقاط ضعف‌هایی وجود دارد، اما لیگ برتر ایران سال به سال رشد می‌كند و ما با پشت سر گذاشتن اشتباهات مسیر رشد را طی می‌كنیم.

وی افزود: در فدراسیون فوتبال افراد خدمتگزاری وجود دارند اما فوتبال ما در قسمت بازاریابی و كارهای مدیریتی نیازمند كمك گرفتن از افراد بیشتری است و حتی می‌تواند از نیروهای خارج كشور استفاده كند.

مرتضی محصص در مورد نحوه‌ی همكاری‌اش با باشگاه استقلال اهواز به خبرنگار ایسنا گفت: در استقلال مشاور و عضو كمیته‌ی فنی تیم هستم و قرار است به آنالیز بازی حریفان این تیم بپردازم.

وی افزود: استقلال اهواز از زمان حضور شفیع زاده پیشرفت مناسبی داشته است، البته مشكلاتی نیز وجود دارد اما بی‌تردید تیمی كه در رقابت‌های دشوار فصل گذشته لیگ برتر به عنوان پنجمی دست یافته، از دقت خوبی برخوردار است.

محصص با اشاره به نخستین بازی استقلال اهواز برابر رقیب همشهری‌اش فولاد گفت: بیش از 20 بار فیلم بازی فصل گذشته‌ی این دو تیم را مرور كردم البته تركیب هر دو تیم تفاوت‌های بسیاری كرده است و این در مورد سایر تیم‌های لیگ برتری نیز وجود دارد بنابراین با اطلاعات فصل گذشته نمی‌توان در مورد تیم‌های لیگ پنجم نظر داد باید منتظر ماند و پس از آنكه مسابقات آغاز شد و قدرت واقعی تیم‌ها نمایان شد، ابراز نظر كرد.

 کارشناسان از بازی با ژاپن می گویند