تبیان، دستیار زندگی
شوروی خدا نداشت كه می ترسید اما ایران را نمی شود ترساند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوروی خدا نداشت كه می ترسید اما ایران را نمی شود ترساند
آمریکا

محافل سیاسی و رسانه ای آمریكا به طور جدی نسبت به كارآمدی سیاست مهار و انزوای ایران ابراز تردید می كنند.

روزنامه هافینگتون پست در گزارشی با مرور «شكست رویكردهای ضد ایرانی آمریكا» نوشت: جمهوری اسلامی موفق شده با راهبردهای خود سیاست های ایالات متحده را عقب براند. با وجود رویكرد آمریكا مبنی بر فشار بیشتر، ایران با تدابیر خود اقدامات غرب را خنثی كرده و با قاطعیت در برابر تهدیدها مقاومت می كند. ایرانی ها با وجود تحریم ها، صادرات خود را به كشورهای مورد نظر انجام می دهند، حال آن كه آمریكا از این كشورها توقع دیگری دارد.

سیاست بازدارندگی، روی ایرانی ها جواب نمی دهد

این روزنامه همچنین نوشت: مسئله بسیار مهم دیگر كمربند ائتلافی است كه ایران ایجاد كرده و شامل سوریه، حزب الله و تركیه می باشد. تركیه از اعضای ناتو هم اكنون متحد ایران است و همراه با این كشور مخالف آمریكاست و در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه واشنگتن رای داد و اجازه نمی دهد از پایگاه های ناتو مستقر در خاك این كشور در حملات تعرضی علیه ایران استفاده شود.

هافینگتون پست افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران را به عنوان دیگر شكست راهبرد آمریكا علیه ایران عنوان می دارد و می نویسد: برخلاف ادعای واشنگتن، ایران سرعت برنامه های هسته ای اش را افزایش داده است و نسبت به تهدیدات نظامی واشنگتن و هزینه هایی كه باید آمریكا بابت آن پرداخت كند هشدارهای لازم را داده است.

ایران

این روزنامه در پایان می نویسد: ایران در گفتار و كردار و عرض اندام، به شیوه از كار انداختن راهبردهای ایالات متحده ادامه داده و به جای این كه متوقف شود، در حال بازدارندگی آمریكا می باشد.

از سوی دیگر كلیفورد دی می از عناصر تندرو و نومحافظه كار آمریكایی كه ریاست بنیاد دفاع از دموكراسی را برعهده دارد، در تحلیلی اعلام كرد «سیاست بازدارندگی، روی ایرانی ها جواب نمی دهد».

وی در این تحلیل كه در نشریه ونچورا كانتی استار منتشر شد، نوشت: جمهوری اسلامی از زمان آیت الله خمینی معتقد است با شیطان بزرگ باید مقابله كرد و بالاخره به شكست كشاند، بنابراین مذاكره و تسلیم معنا ندارد. اكنون نه سیاست بوش و نه سیاست اوباما در قبال ایران موفق نشده است.

ایران در گفتار و كردار و عرض اندام، به شیوه از كار انداختن راهبردهای ایالات متحده ادامه داده و به جای این كه متوقف شود، در حال بازدارندگی آمریكا می باشد

وی می نویسد: سیاست بازدارندگی كه خیلی ها خود را صاحب نظر آن می دانند، نه تنها شكست خواهد خورد بلكه عواقب بدی هم خواهد داشت. بازدارندگی همان سیاستی است كه زمانی در قبال شوروی انجام دادیم، یعنی به كارگیری ابزارهای دیپلماتیك، اقتصادی و نظامی برای این كه شوروی را در همان مرزهایش نگه داریم. نیروهای ما در اروپا و آسیا باقی ماندند و به صورت غیرمستقیم و با واسطه به جنگ دو كره و ویتنام ادامه دادند و بعد هم از شورشیان افغانستان علیه شوروی حمایت كردیم.

این چهره نومحافظه كار تاكید می كند: این سیاست درقبال كمونیست های شوروی موثر بود چون آنها به خدا اعتقاد نداشتند و در نتیجه به مرگ هم تمایلی نداشتند. اما در قبال مذهبی هایی كه از مرگ نمی ترسند، این سیاست جوابگو نیست. محمد البلطاجی از اخوان المسلمین مصر كه از سرنشینان كشتی اعزامی كمك ها به غزه بود می گوید شهادت ما را به بهشت و آمرزش خداوند می رساند. مشابه این را خمینی هم گفته بود. او می گفت ما خداپرستیم و اسلام باید به همه كشورها برود. با چنین دیدگاهی نمی توان مذاكره كرد و پیروز شد. به كار گرفتن سیاست بازدارندگی نه تنها تقویت كننده امنیت آمریكا نیست بلكه شكست هم می خورد و عواقب وخیمی برای ما خواهد داشت.

منبع: کیهان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور