تبیان، دستیار زندگی
صحنه‌ای که الغمدی به بازیکن ما کارت قرمز نشان داد یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های جام بود. من در فاصله 5 یا 6 متری ایستاده بودم و هیچ حرکتی که کارت قرمز داشته باشد را ندیدم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این داوران کجا قضاوت می کنند؟!

انتقاد شدید از کامرانی فرو دوستانش

هیتسفیلد و کامرانی فرد

او تمارهیتسفلد همه گناه باخت تیمش را در بازی برابر شیلی به گردن تیم داوری انداخت.

سرمربی صاحب نام سوئیسی که به دلیل سال های با شکوه فوتبالی اش در بایرن مونیخ برای هواداران ایرانی فوتبال چهره ای محبوب است چون سابقه همکاری با علی دایی را دارد ، در پایان بازی سوئیس و شیلی از تیم داوری که یکی از اعضای اصلی آن تنها نماینده ایران در جام جهانی است ، به شدت انتقاد کرد.

اوتمارهیتسفلد، اشتباهات تیم داوری الغمدی را حاصل اصلی شکست تیمش می داند . همزمان با او البته بسیاری از کارشناسان داوری اروپایی با زوم کردن روی صحنه اخراج والن بهرامی ، این تصمیم داور عربستانی را غلط می دانند . تصمیمی که سبب شد تا سوئیس ناچار باشد بیش از 50 دقیقه را 10 نفره بازی کند . همچنین از دیگر صحنه های حساس این بازی گل  تیم شیلی بود که در صحنه ای مشکوک بدست آمد. صحنه ای که با ادامه بازی از سوی حسن کامرانی فر ، کمک ایرانی رخ داد. پس از این بازی بود که هیتژفلد با خشم از داوران بازی سخن گفت و در مصاحبه با نشریه بیلد آلمان از تیم داوری انتقاد کرد؛« افتضاح بود. واقعاً واژه بهتری را نمی‌توانم پیدا کنم. »

او بیش از هر چیز از 10 نفره شدن تیمش می نالد. تقریبا این اولین اعتراض شدید به داوری هاست که از سوی یک مربی ملی رخ می دهد و مربی آمریکا به رغم اینکه گل صحیح تیمش مردود اعلام شد هم اینچنین از داوری ها گلایه نکرد. هیتزفلد درباره کار الغمدی می گوید:«صحنه‌ای که الغمدی به بازیکن ما کارت قرمز نشان داد یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های جام بود. من در فاصله 5 یا 6 متری ایستاده بودم و هیچ حرکتی که کارت قرمز داشته باشد را ندیدم. دیگر نمی‌خواهم راجع به اشتباهات بی‌شمار تیم داوری صحبت کنم. در کل باید بگویم که فیفا باید جوابگوی تیم‌هایی باشند که با این اشتباهات از جام کنار می‌روند.فیفا باید داورانی را برای جام‌جهانی انتخاب کند که در بهترین لیگ‌های جهان قضاوت می‌کنند نه داورانی که معلوم نیست در کدام نا کجا آبادی قضاوت می‌کنند!»

سوئیس و شیلی

اگرچه خیلی از کارشناسان اخراج بهرامی را کمی سختگیرانه می دانند اما این اشتباه در مقایسه با اشتباهات فاحش دیگر داوران حاضر در جام جهانی چون داور سرشناس فرانسوی ، خیلی نمی تواند اثرگذار شناخته شود . این درحالی است که ادامه بازی حسن کامرانی فر و ثبت گل صحیح شیلی در دقیقه 75 مسابقه باری دیگر سبب شد تا کارشناس داوری شبکه الجزیره اسپرت از کار کمک داور ایرانی تمجید کند. کامرانی فر در بازی نخست هم با تصمیم زیبای خود سبب شد مکزیک به یک گل زیبا دست یابد

محمد فنایی: اخراج به تیم بلاتر ضربه زد

کامرانی فر در جریان دیدار شیلی و سوئیس همانند بازی قبل عالی و با تمرکز کار کرد و تمام تصمیمات او  روی آفسایدها درست بود اما...

1- روی صحنه گل نخست شیلی سه مهاجم این تیم در آفساید بودند که یکی از مهاجمان روی گل تاثیرگذار بود، بنابراین کامرانی فر به درستی پرچم خود را بالا برد.

2- در صحنه گل دوم شیلی مهاجم شیلی از پشت مدافع سوئیس فرار کرد و کامرانی فر با مکثی خوب به درستی  دستور به ادامه بازی داد تا گل پیروزی این تیم به ثمر برسد.

3- برای اخراج بازیکن باید شدت در ضربه او دیده می شد که این طور نبود. اخراج بازیکن سوئیس اشتباه بود و امیدوارم الغمدی با مشورت کامرانی فر این کارت قرمز را نداده باشد.

نتیجه: به هر حال اخراج اشتباه در نتیجه بازی تأثیرگذار بود و باعث حذف تیم بلاتر شد کامرانی فر و المرزوقی با هر داوری غیر از الغمدی می توانستند تا فینال هم پیش بروند.

سوئیس و شیلی

حسین نجاتی: کارت قرمز، اشتباه کامرانی فر بود

آفسایدگیری های کامرانی فر مثل بازی قبل عالی بود و مطمئن هستم این بار هم مورد تشویق فیفا قرار خواهد گرفت اما صحنه اخراج بازیکن سوئیس عملکرد تیم داوری را زیر سوال برد.

1- در صحنه گل اول شیلی توپ پس از برخورد به مدافع وارد دروازه شد اما مهاجم در آفساید روی تصمیم دروازه بان تاثیر داشت و تصمیم  کامرانی فر مبنی بر آفساید درست بود.

2- در صحنه گل دوم شیلی مهاجم این تیم با مدافع سوئیس روی یک خط قرار داشتند و به هیچ وجه آفساید نبود که کامرانی فر به درستی ادامه بازی داد.

3- در صحنه اخراج داور صحنه را ندید و پس از مشورت با کامرانی فر کارت قرمز نشان داد، بنابراین این اخراج اشتباه کامرانی فر بود.

نتیجه: کامرانی فر در مجموع عالی بود اما با توجه به اشتباه تأثیرگذار تیم داروی این تیم داوری از حضور در مرحله بعد باز خواهد ماند اما آرزو می کنم با توجه به اشتباهات دیگر داوران کامرانی فر به مرحله بعد برود.

سوئیس و شیلی

مسعود مرادی: آفسایدهای کامرانی فر فوق العاده بود

مردود کردن گل اول شیلی و تصمیم به دامه بازی در گل دوم این تیم تصمیمات درستی بود که کارنامه  کامرانی فر را مثل دیدار اول درخشان کرد.

1- در صحنه گل اول شیلی حتی اگر مهاجم در آفساید به توپ ضربه نزده باشد هم به علت کور کردن دید دروازه بان آفساید درست بود.

2- در صحنه گل دوم صحنه بازی قبلی عیناً تکرار شد و باید گفت این از خوش شانسی کامرانی فر است که تصمیمات درست او تبدیل به گل می شوند.

3- در صحنه خطای بازیکن سوئیس من موافق کارت قرمز نبودم. خدا کند داور به توصیه کامرانی فر کارت قرمز نشان نداده باشد. من فکر می کنم این تصمیم اشتباه الغمدی بود.

نتیجه: به نظر من عملکرد کامرانی فر و المرزوقی باز هم فوق العاده و درخشان بود و حتی الغمدی هم با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به بازی قبل سوت زد اما تنها نکته مبهم بازی اخراج بازیکن سوئیسی بود.

منبع: خبر ورزشی

تنظیم:سعید آقازاده