تبیان، دستیار زندگی
سازه‌های آبی شوشتر پنجم تیرماه سال گذشته به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و در حالی که همه خود را برای برگزاری یک جشن ملی آماده می کردند، اختلاف نظر مسئولان میراث فرهنگی تهران و خوزستان درباره محل برگزاری این مراسم باعث شد که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن ثبت سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر

بعد از کش و قوس های فراوان، بالاخره نوبت به برگزاری جشن ثبت سازه های آبی شوشتر رسید تا این میراث باستانی که سال قبل در فهرست میراث تاریخی یونسکو ثبت شده بود، امروز با حضور رئیس جمهور مورد بازبینی و تقدیر قرار گیرد!

سازه‌های آبی شوشتر پنجم تیرماه سال گذشته به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و در حالی که همه خود را برای برگزاری یک جشن ملی آماده می کردند، اختلاف نظر مسئولان میراث فرهنگی تهران و خوزستان درباره محل برگزاری این مراسم باعث شد که این جشن یک سال به تعویق بیفتد!

در همین راستا امروز رئیس جمهور طبق قولی که به مردم شهرستان شوشتر داده بود در این شهر حضور پیدا کرده است تا ضمن شرکت در جشن ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر و دیدن نقاط مختلف این اثر تاریخی، با مردم شهر شوشتر دیدار کند.

سازه‌های آبی شوشتر سال گذشته به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و در حالی که همه خود را برای برگزاری یک جشن ملی آماده می کردند، اختلاف نظر مسئولان میراث فرهنگی تهران و خوزستان درباره محل برگزاری این مراسم باعث شد که این جشن یک سال به تعویق بیفتد!

مجموعه آسیاب های شوشتر شامل ده ها آسیاب است که بزرگترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می رود.

سازه های آبی شوشتر

در شوشتر قدیم این آسیاب ها راهی برای سازگاری با شرایط اقلیمی به شمار می رفتند و ایرانیان قدیم، با ایجاد شبکه های زیرزمینی در زیر شهر شوشتر، یکی از هوشمندانه ترین اشکال معماری شهری آبی را بنیان گذاشتند.

این سازه های آبی تاریخی که از هزاره اول پیش از میلاد تا دوره معاصر مورد بهره برداری بوده اند، دانش و تجربه ایرانیان در مهندسی آب را به نمایش می گذارند و نماینده نبوغ و بلوغ علم بشری هستند.

سازه های آبی شوشتر با قدمت بیش از 1400 سال در دوره ساسانی ساخته شده اند و سال گذشته بعد از دو سال بررسی مهندسان آب در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیدند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی