تبیان، دستیار زندگی
جان گلن اولین فضانورد قهرمان آمریکایی و سومین انسانی که در مدار زمین سفر کرده است، از دولت اوباما درخواست کرده نظر خود را تغییر داده و ادامه برنامه شاتلهای ناسا را احیا کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین درخواست پیرمرد فضانورد

جان گلن

"جان گلن" اولین فضانورد قهرمان آمریکایی و سومین انسانی که در مدار زمین سفر کرده است، از دولت اوباما درخواست کرده نظر خود را تغییر داده و ادامه برنامه شاتلهای ناسا را احیا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گلن می گوید بازنشسته شدن دیسکاوری، آتلانتیس و اندیور تا انتهای سال جاری می تواند پروازهای انسانی آمریکا را برای یک دهه متوقف سازد.

بر اساس آخرین برنامه دولت اوباما، پرتابهای برنامه ریزی شده دیسکاوری و اندیور در فصل پاییز سال جاری، فصل آخر برنامه 29 ساله شاتلهای ناسا خواهد بود و این سه شاتل کهنه کار مانند بسیاری از ابزارهای دیگر به قطعه ای کهنه در موزه ها تبدیل خواهند شد. اوباما بر مبنای نظر کمیته ویژه بررسی سیاست های ناسا اهداف پبشروی ناسا را تغییر داده است که خلاصه طرحهای او این چنین است:

شاتل ها پس از 2 پرواز دیگر بازنشست خواهند شد. سیستم پیشران جدیدی که شامل 4 بخش بود و با نام کانسلیشن قرار بود جایگزین شاتل ها شود و تا کنون چندین میلیون دلار هزینه برده است متوقف خواهد شد. تمام رفت و آمدها به ایستگاه فضایی به عهده روس ها و تا 3 سال آینده به بخش خصوصی نهاده می شود. تا پیش از 2020 تمام تلاش ناسا برای طراحی سیستم موشکی قابل استفاده برای فواصل دورتر از زمین و توسعه این فناوری خواهد بود. 2020 سفر به مدار ماه و فراسوی آن شروع خواهد شد و تا 2035 انسان می تواند به مدار مریخ برود (به این معنی که در این سفر بر سطح آن فرود نخواهد آمد و تنها در مدار باقی خواهد ماند) .

جان گلن 88 ساله و سناتور سابق ایالت اوهایو در درخواستی 6 صفحه ای در رابطه با پروازهای فضایی انسانی ناسا نوشت: "چرا باید فعالیت سیستم قابل قبول و کارآمدی که طی سالها توسعه و ارتقا ایمن تر و قابل اطمینان تر شده است را متوقف کنیم؟ شاتلها هنوز از کار افتاده نشده اند و تا آن زمان فاصله زیادی دارند."

گلن با اشاره به اینکه ناسا هنوز در مراحل اولیه نسل بعدی برنامه پروازهای فضایی اش قرار دارد در درخواست خود نوشته است: "فاصله زمانی برنامه ریزی شده دو یا سه ساله ای که برای توقف پروازهای فضایی آمریکا در نظر گرفته شده است، به صورت واقع گرایانه هشت تا ده سال خواهد بود."

گلن به عنوان یکی از هفت سرنشین اصلی فضاپیمای مرکوری، اولین آمریکایی به شمار می رود که در مدار زمین سفر کرده است. وی پس از پرواز تاریخی اش در سال 1962 به قهرمانی ملی تبدیل شد.

بر اساس گزارش ان بی سی، 36 سال بعد، گلن به مسن ترین آمریکایی تبدیل شد که در سن 77 سالگی در فضا پرواز کرده است سفر وی به همراه شاتل دیسکاوری که به زودی به موزه هوافضای اسمیتسونیان انتقال خواهد یافت، بوده است.

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر