تبیان، دستیار زندگی
مطلب زیر نگاهی دارد به ده نتیجه عجیب تاریخ جام جهانی. نتایجی که مانند بازی ایتالیا با نیوزلند در برابر چشمان بهت‌زده مردم جهان رقم خورد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده باری که دنیا تکان خورد

جام جهانی

مطلب زیر نگاهی دارد به ده نتیجه عجیب تاریخ جام جهانی. نتایجی که مانند بازی ایتالیا با نیوزلند در برابر چشمان بهت‌زده مردم جهان رقم خورد.

تساوی ایتالیا برابر تیم گمنام نیوزلند تمام علاقه‌مندان فوتبال در دنیا و حتی خود نیوزلندی‌ها را متعجب کرد. اما این اولین بار نیست که در جام جهانی نتایجی شگفت‌آور رقم می‌خورد. مطلب زیر نگاهی دارد به ده نتیجه عجیب تاریخ جام جهانی. نتایجی که مانند بازی ایتالیا با نیوزلند در برابر چشمان بهت‌زده مردم جهان رقم خورد.

1. کره شمالی یک - ایتالیا صفر ( انگلیس 1966)

کره شمالی برای اولین بار به جام جهانی راه یافته بود و آن‌ها با وجود ستارگان لاجوردی پوشی مانند: فاکتی، ماتزولا و ریورا حتی خواب پیروزی را هم نمی‌دیدند. ولی «پاک دو ایک» در دقیقه 42 گل‌زنی کرد تا عجیب‌ترین نتیجه تاریخ جام جهانی رقم بخورد. ایتالیا نتوانست دوباره سرپا بایستد، حذف شد، به خانه برگشت و در فرودگاه «تیفوسی‌ها» با میوه‌های گندیده از آنان استقبال کردند. کره‌ای‌ها در یک چهارم هم سه بر صفر از پرتغال پیش افتادند؛ ولی این اوزه بیو بود که رویای شیرین چشم بادامی‌ها را به کابوس تبدیل کرد. او 4 گل زد تا تیمش 3-5 برنده بازی شود.

2. آمریکا یک - انگلیس صفر ( برزیل 1950)

انگلیس که در قرن نوزدهم فوتبال را به جهان معرفی کرد، مغرورتر از آن بود که در جام جهانی شرکت کند. اما جزیره‌نشین‌های متکبر برای اولین بار در سال 1905 رضایت دادند که در چهارمین جام شرکت کنند. انگلیس که  در بازی اول شیلی را برده بود، جلوی آمریکا هم منتظر یک برد راحت و صعودی آسان به مرحله بعد بود. این تیم بازیکنانی مانند آلف رمزی (مربی تیم قهرمان جام 1966)، تام فینی و استان مورتنسن را در ترکیب داشت. اما گل دقیقه 38 جو گائتینس، بازیکن هائیتی الاصل آمریکا بدجوری باد انگلیسی‌ها را خواباند. انگلیس در بازی بعد هم به اسپانیا باخت و حذف شد.

3. کامرون یک - آرژانتین صفر ( ایتالیا 1990)

مدافع عنوان قهرمانی در بازی افتتاحیه یک بر صفر از کامرون شکست خورد تا یکی از اتفاقات نادر دنیای فوتبال رخ دهد. فرانسیس امام بیک در دقیقه 67 تک گل تیمش را وارد دروازه یاران مارادونا کرد. مارادونا در ادامه هرکاری کرد نتوانست نتیجه را تغییر دهد، حتی با وجود 9 نفره شدن حریف و اخراج آندره کانا بیک، برادر فرانسیس و بنیامین ماسینگ.

4. سنگال یک - فرانسه صفر ( کره جنوبی 2002)

دوازده سال بعد از این که قهرمان جهان در بازی افتتاحیه به یک تیم آفریقایی باخت؛ تاریخ تکرار شد. فرانسه که نه تنها قهرمان جهان بلکه قهرمان اروپا نیز بود به سنگال باخت. تمام بازیکنان سنگال در لیگ فرانسه توپ می‌زدند و برونو متسو مربی این تیم نیز فرانسوی بود. «بودا دیوپ» در دقیقه 30 تک گل تیمش را زد. فرانسه نتوانست از مرحله گروهی این جام صعود کند و به تلخی حذف شد.

جام جهانی فوتبال

5. آلمان غربی 3 - مجارستان 2 ( سوئیس 1954)

مجارستان چهار سال بود که به تیمی نباخته بود و در دور مقدماتی ژرمن‌ها را با نتیجه 3-8 برده بود. در دیدار فینال در برن پایتخت سوئیس نیز بعد از تنها 8 دقیقه دو گل به حریف زد تا آلمان ها یک بار دیگر «کیسه گل شدن» را مقابل چشمانشان ببینند. اما آلمان طی 19 دقیقه سه گل زد تا شگفتی بزرگ شکل بگیرد. مجارستان، «بهترین تیمی که برنده جام جهانی نشد» لقب گرفت و در آن آلمان این بازی به «معجزه برن» معروف شد.

6. اوروگوئه 2 - برزیل یک (برزیل 1950)

فینال در ریودوژانیرو برگزار می‌شد و برزیل به هیچ عنوان نمی‌خواست قهرمانی خانگی را از دست دهد. برزیل با یک تساوی هم قهرمان جام می‌شد و تنها 11 دقیقه تا در آغوش کشیدن موفقیت فاصله داشت. آن‌ها با گلی که «فریاکا» تنها 2 دقیقه پس از شروع نیمه دوم زد، پیش افتادند ولی «خوان شیافینو» و «آلساید گیجا» دوبار گلزنی کردند تا برزیل تقریبا یک هفته در عزای عمومی فرو رود.

7. ایرلند شمالی یک - اسپانیا صفر ( اسپانیا 1982)

ایرلند شمالی که برای اولین بار پس از جام جهانی 1958 به این تورنمنت راه یافته بود، در والنسیا ودر شبی داغ میزبان جام را شکست داد تا تماشاگران این تیم «گُر» بگیرند. «جری آرمسترانگ» زننده آن گل هنوز هم در ایرلند محبوب است. گرچه هر دو تیم صعود کردند، اما اسپانیا نتوانست از بار سنگین این باخت رها شود. اسپانیا در دور دوم حذف شد، در حالی که تنها یک بار در پنج بازی‌اش در جام خانگی پیروز شد.

8. الجزایر 2 - آلمان غربی یک ( اسپانیا 1982)

اولین شگفتی جام جهانی 1982 زمانی شکل گرفت که الجزایر در اولین حضورش در جام جهانی توانست قهرمان اروپا را شکست دهد. «رابا ماجر» که فینال جام اروپا با لباس پورتو به بایرن مونیخ گل زده بود، تیمش را پیش انداخت. کارل هاینس رومینیگه کار را به تساوی کشاند. اما خوشحالی ژرمن‌ها چندان طول نکشید و «لاخدار بلومی» آب سردی بر پیکر آن‌ها ریخت. الجزایر به دلیل بازی «کثیف» آلمان در برابر اتریش نتوانست به دور دوم صعود کند. مساوی دو تیم آلمان و اتریش را به مرحله بعد می فرستاد و این دو تیم نیز کل بازی مشغول پاس دادن به یکدیگر شدند. آلمان به فینال این جام رسید ولی از ایتالیا باخت تا «آه» الجزایر آن ها را بگیرد.

9. نیوزلند یک - ایتالیا یک (آفریقای جنوبی 2010)

هیچ کس فکر نمی‌کرد نیوزلندی که شانس قهرمانی‌اش در جام جهانی کمتر از یک در هزار برآورد شده بود، بتواند مدافع عنوان قهرمانی این تورنمنت را متوقف کند. شین اسملز در دقیقه 7 بازی لاجوردی‌پوشان را شوکه کرد و تنها پنالتی دقیقه 29 ویچنزو یاکوئینتا بود که توانست آن‌ها را از شکستی عجیب برهاند. شاگردان مارچلو لیپی در ادامه بازی هرچه زدند به در بسته خورد تا یک علامت سئوال بزرگ در توانایی آن‌ها برای تکرار افتخار سال 2006 قرار گیرد.

10. ایرلند یک - ایتالیا صفر ( آمریکا 1994)

شوت قوس‌دار دقیقه 12 «ری هاجسون» از فراز دستان جانلوکا پالیوکا گذشت. ایرلند جلو افتاد و ایتالیا هرگز در گرمای طاقت فرسای «نیوجرسی» نتوانست به بازی برگردد تا در اولین بازی اش طعم تلخ شکست را بچشد. ایرلند به مرحله دوم رسید تا در برابر هلند قرار بگیرد و ایتالیا نیز تا فینال بالا رفت؛ جایی که در ضربات پنالتی مغلوب برزیل شد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری